loadingMänniskor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Världens största årliga folkomflyttning sker i och med det kinesiska nyåret. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Människor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Världens största årliga folkomflyttning sker i och med det kinesiska nyåret. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiskt nyår orsakar världens största folkomflyttning

Shanshan Wu, Epoch Times

Världens största årliga folkomflyttning drog igång den 19 januari. Tiotals miljoner kineser reser över hela landet för att komma hem till det kinesiska nyårsfirandet. Uppskattningsvis kommer totalt 2,85 miljarder människor att resa tillbaka till sina hemstäder under det kinesiska nyåret, vilket är 0,3 miljarder mer än förra året.

Men den stora ruschen efter biljetter orsakar problem. Över hela Kina har folk fått stå i långa köer i kylan hela nätter i väntan på att få köpa sina tågbiljetter. Enligt Modern Express köade tiotusentals personer den 19 januari i snön på Suzhous tågstation. 300 personer strömmade till på bara en halvtimme.

Zeng Xiaohong från Luzhou i Sichuanprovinsen delade en filt med sina vänner medan han väntade på att få köpa biljett.

– Vi har köat sedan klockan sex i går kväll, mer än tio timmar, berättade han.

Dagen innan hade Zeng väntat från klockan tre på eftermiddagen till halv ett på natten, men det var bara ståplatsbiljetter kvar.

Qiu, som arbetar för ett företag i Shenzhen, försökte nyligen köpa biljetter över telefon, men insåg att det var för svårt. Han berättade för Epoch Times att han ringt i flera dagar för att försöka köpa en biljett till Hunan den 28 januari, men att det var hopplöst.

Wu från Hangzhou sade att tågstationerna vanligen började sälja biljetterna klockan 8 på morgonen.

– Det är väldigt underligt, det var så tidigt på morgonen, men alla biljetterna från 27 till 30 januari var redan slutsålda.

En kvinna vid namn Sun berättade om sina försök:

– Jag bad flera personer att ringa för att köpa biljetter åt mig men ingen kom fram. Om man är beredd att spendera extra, däremot, så finns det alla möjliga biljetter på svarta börsen. I fjol pratade jag med ägaren till ett biljettkontor och han sade att han kunde tjäna upp till 200 000 yuan under nyårsruschen. Hur kan han tjäna sådana pengar om han inte säljer dem svart? Järnvägsföretagen tjänar ännu mer, sade hon upprört.

Den 21 januari rapporterade Oriental Daily att det börjat snöa i Qianjiangdistriktet i Chongqing på måndagen. Det kom nästan fem centimeter snö vilket isade ner vägarna och gjorde så att långdistansbussarna fick stoppa trafiken tidigare. En del migrantarbetare gick då istället längs väg 309 för att komma hem.

– Det tar vanligen 50 minuter att köra den tio mil långa vägen, vi gick igenom snön och kom nätt och jämnt hem innan mörkret föll, sade Gan Xiaobo från Shenzhen till Oriental Daily.

På natten den 19 januari låg temperaturen i Hechi i Guangxiprovinsen runt nollstrecket och det småregnade. Många migrantarbetare slog sig ihop i par och reste i grupper om mellan tre och fem motorcyklar. Migrantarbetaren Pu Yuanshun sade att de skulle resa hela 100 mil, till Lodian i Guizhouprovinsen. En annan grupp motorcyklister som inte kunde få tag i biljetter skulle resa till Jiangxi. De tog på sig rejäla jackor, regnkläder, hjälmar och knäskydd och åkte hem genom regn och snö.

Många människor beslutade sig för att samåka bil efter att de inte fått tag i tågbiljetter. Ägaren till en samåkningstjänst sade att det sedan början av januari har ett ökande antal personer efterfrågat samåkning. Sammanlagt kommer det 30 000 efterfrågningar om dagen, vilket är 15 gånger så mycket som förra året.

Li, som kallar sig samåkningsentusiast, intervjuades av Beijing Evening News.

– Samåkning är praktiskt, snabbt och billigt. Min hemstad är Baotou i Inre mongoliet, vilket ligger 66 mil från Peking. En tågbiljett skulle kosta 219 yuan och resan skulle ta 13 timmar. Om jag samåker kostar det bara omkring 100 yuan per person och tar inte mer än sex timmar.

I ett program den 20 januari sade den statliga TV-kanalen CCTV att ”det är lättare att resa hem på vårfestivalens första dag” (kommunistpartiet kallar det kinesiska nyåret för vårfestivalen). Bloggare på Sina höll inte alls med.

”En del åker hem utan problem, men andra får vänta i fyra dagar utan att få tag i en biljett”, skrev en bloggare.

En annan bloggare skrev: ”CCTV är opålitliga. De ljuger folk rätt i ansiktet.”

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/50053/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMänniskor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Världens största årliga folkomflyttning sker i och med det kinesiska nyåret. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Människor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Världens största årliga folkomflyttning sker i och med det kinesiska nyåret. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiskt nyår orsakar världens största folkomflyttning

Shanshan Wu, Epoch Times

Världens största årliga folkomflyttning drog igång den 19 januari. Tiotals miljoner kineser reser över hela landet för att komma hem till det kinesiska nyårsfirandet. Uppskattningsvis kommer totalt 2,85 miljarder människor att resa tillbaka till sina hemstäder under det kinesiska nyåret, vilket är 0,3 miljarder mer än förra året.

Men den stora ruschen efter biljetter orsakar problem. Över hela Kina har folk fått stå i långa köer i kylan hela nätter i väntan på att få köpa sina tågbiljetter. Enligt Modern Express köade tiotusentals personer den 19 januari i snön på Suzhous tågstation. 300 personer strömmade till på bara en halvtimme.

Zeng Xiaohong från Luzhou i Sichuanprovinsen delade en filt med sina vänner medan han väntade på att få köpa biljett.

– Vi har köat sedan klockan sex i går kväll, mer än tio timmar, berättade han.

Dagen innan hade Zeng väntat från klockan tre på eftermiddagen till halv ett på natten, men det var bara ståplatsbiljetter kvar.

Qiu, som arbetar för ett företag i Shenzhen, försökte nyligen köpa biljetter över telefon, men insåg att det var för svårt. Han berättade för Epoch Times att han ringt i flera dagar för att försöka köpa en biljett till Hunan den 28 januari, men att det var hopplöst.

Wu från Hangzhou sade att tågstationerna vanligen började sälja biljetterna klockan 8 på morgonen.

– Det är väldigt underligt, det var så tidigt på morgonen, men alla biljetterna från 27 till 30 januari var redan slutsålda.

En kvinna vid namn Sun berättade om sina försök:

– Jag bad flera personer att ringa för att köpa biljetter åt mig men ingen kom fram. Om man är beredd att spendera extra, däremot, så finns det alla möjliga biljetter på svarta börsen. I fjol pratade jag med ägaren till ett biljettkontor och han sade att han kunde tjäna upp till 200 000 yuan under nyårsruschen. Hur kan han tjäna sådana pengar om han inte säljer dem svart? Järnvägsföretagen tjänar ännu mer, sade hon upprört.

Den 21 januari rapporterade Oriental Daily att det börjat snöa i Qianjiangdistriktet i Chongqing på måndagen. Det kom nästan fem centimeter snö vilket isade ner vägarna och gjorde så att långdistansbussarna fick stoppa trafiken tidigare. En del migrantarbetare gick då istället längs väg 309 för att komma hem.

– Det tar vanligen 50 minuter att köra den tio mil långa vägen, vi gick igenom snön och kom nätt och jämnt hem innan mörkret föll, sade Gan Xiaobo från Shenzhen till Oriental Daily.

På natten den 19 januari låg temperaturen i Hechi i Guangxiprovinsen runt nollstrecket och det småregnade. Många migrantarbetare slog sig ihop i par och reste i grupper om mellan tre och fem motorcyklar. Migrantarbetaren Pu Yuanshun sade att de skulle resa hela 100 mil, till Lodian i Guizhouprovinsen. En annan grupp motorcyklister som inte kunde få tag i biljetter skulle resa till Jiangxi. De tog på sig rejäla jackor, regnkläder, hjälmar och knäskydd och åkte hem genom regn och snö.

Många människor beslutade sig för att samåka bil efter att de inte fått tag i tågbiljetter. Ägaren till en samåkningstjänst sade att det sedan början av januari har ett ökande antal personer efterfrågat samåkning. Sammanlagt kommer det 30 000 efterfrågningar om dagen, vilket är 15 gånger så mycket som förra året.

Li, som kallar sig samåkningsentusiast, intervjuades av Beijing Evening News.

– Samåkning är praktiskt, snabbt och billigt. Min hemstad är Baotou i Inre mongoliet, vilket ligger 66 mil från Peking. En tågbiljett skulle kosta 219 yuan och resan skulle ta 13 timmar. Om jag samåker kostar det bara omkring 100 yuan per person och tar inte mer än sex timmar.

I ett program den 20 januari sade den statliga TV-kanalen CCTV att ”det är lättare att resa hem på vårfestivalens första dag” (kommunistpartiet kallar det kinesiska nyåret för vårfestivalen). Bloggare på Sina höll inte alls med.

”En del åker hem utan problem, men andra får vänta i fyra dagar utan att få tag i en biljett”, skrev en bloggare.

En annan bloggare skrev: ”CCTV är opålitliga. De ljuger folk rätt i ansiktet.”

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/50053/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024