loadingEn soldat vaktar högt uppsatta ledares bilar i Folkets stora sal, den 8 mars 2013 i Peking. Den 16 juli införde Kina officiellt reformer för att minska användningen av officiella fordon på allmänhetens bekostnad.(Feng Li/Getty Images)
En soldat vaktar högt uppsatta ledares bilar i Folkets stora sal, den 8 mars 2013 i Peking. Den 16 juli införde Kina officiellt reformer för att minska användningen av officiella fordon på allmänhetens bekostnad.(Feng Li/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska tjänstemän blir av med sina tjänstebilar

Lu Chen - Epoch Times

Den pågående antikorruptionskampanjen i Kina har nu tagit sikte på en annan förmån: Statliga tjänstebilar.

Den 16 juli meddelade den kinesiska regimen formellt ett nytt program för att minska användningen av officiella fordon, i ett försök att minska utgifter och undvika korruption, enligt kinesiska medier.

Enligt de nya reglerna kommer tjänstemän på departementsnivå och nedåt inte få några officiella fordon från och med nu, och i slutet av året ska minst 5 000 officiella fordon säljas. De bilarna kommer att säljas på offentliga auktioner över hela landet, och pengarna kommer att överlämnas till statskassan efter att skatten är betald, enligt meddelandet.

Antikorruptionskampanjen i Kina har fokuserat på utlandsresor, fordon och officiella mottagningar. I december 2012, omedelbart efter att Xi Jinping installerats som generalsekreterare, utfärdade partiet åtta regler som ska stävja det storslagna spenderandet bland partitjänstemän. Reformer som nyligen har genomförts sätter ett tak för hur många rätter som får serveras på officiella bjudningar och det är inte längre tillåtet att samlas i privata klubbar.

Kostnaden för officiella fordon är dock den verkligt stora posten i budgeten. Två tredjedelar av det som spenderas på de tre ovan nämnda punkterna går till officiella fordon, enligt statliga medier.

För närvarande kostar officiella fordon den kinesiska statskassan över 400 miljarder yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) om året, enligt statliga CCTV. Kina har över fyra miljoner officiella fordon, och antalet har ökat med 20 procent varje år, rapporterade CCTV.

Enligt experter är det bara en tredjedel av de nuvarande utgifterna som är acceptabla. De andra två tredjedelarna går till chaufförens och tjänstemannens respektive privata användningar.

Kinesiska medier har ofta rapporterat om officiella chaufförer som snarare fungerar som privatchaufförer till tjänstemän. De kör deras barn till och från skolan och kör familjen under deras semestrar och liknande.

I stället för de officiella tjänstefordonen kommer tjänstemännen att få reseersättning utbetald per månad, enligt meddelandet. De på departementsnivå får 1 300 yuan, och de andra två nivåerna nedanför får 800 respektive 500 yuan.

Reformprogrammet har fått mycket uppmärksamhet på internet i Kina. Somliga stödjer förändringen, som är något som många kineser har efterfrågat i åratal, men andra är kritiska och ifrågasätter hur effektiva och rättvisa reformerna kommer att bli.

Det är vanligt i Kina att ju högre man står på tjänstemannastegen, desto mindre behöver man röra på sig. Ju längre man står, desto fler ärenden måste man ta hand om, enligt kinesiska medier.

Somliga internetanvändare har ifrågasatt varför högre tjänstemän inte är del av reformerna. Andra har sagt att man behandlar de tjänstemän som innefattas av reformen orättvist.

"Kompensationen är helt klart inte rättvis, och det visar tydligt hur man gynnar de redan privilegierade", påpekade användaren Xiaopi Dage. "Varför kan de inte få kompensation för hur mycket de faktiskt lägger på resor? Är 500 yuan nog för någon på låg nivå som har en tung arbetsbörda?"

"Ofta är det de på lägre nivåer som måste komma till de på högre nivåer när det är möten. Ledare på departementsnivå har inte många ärenden att ta hand om, så deras ersättning blir som en förklädd bonus. Det löser inga problem", skrev Xiaopi Dage.

Gu Pingan, professor på Kinas nationella administrationsskola, sade till tidskriften Southern Weekly att kompensationen för resor är diskutabel, och att till och med tjänstemän på samma nivå har mycket varierande behov av att resa.

Offentliga medel för officiella fordon används ofta för att köpa lyxbilar till tjänstemän. Statliga People’s Daily rapporterade tidigare den här månaden att en grupp tjänstemän tog med sig omkring 20 vita SUV:ar till Xilingol-slätten i Inre Mongoliet för att filma hästar, för att "alla ledarna älskar att filma hästar".

En av bilarna saknade registreringsskylt, och tre av bilarna hade skyltarna täckta med kamouflagetyg. Enligt rapporten var några av bilarna FAW Toyota Landcruisers, som kostar upp till en dryg miljon yuan i Kina.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn soldat vaktar högt uppsatta ledares bilar i Folkets stora sal, den 8 mars 2013 i Peking. Den 16 juli införde Kina officiellt reformer för att minska användningen av officiella fordon på allmänhetens bekostnad.(Feng Li/Getty Images)
En soldat vaktar högt uppsatta ledares bilar i Folkets stora sal, den 8 mars 2013 i Peking. Den 16 juli införde Kina officiellt reformer för att minska användningen av officiella fordon på allmänhetens bekostnad.(Feng Li/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska tjänstemän blir av med sina tjänstebilar

Lu Chen - Epoch Times

Den pågående antikorruptionskampanjen i Kina har nu tagit sikte på en annan förmån: Statliga tjänstebilar.

Den 16 juli meddelade den kinesiska regimen formellt ett nytt program för att minska användningen av officiella fordon, i ett försök att minska utgifter och undvika korruption, enligt kinesiska medier.

Enligt de nya reglerna kommer tjänstemän på departementsnivå och nedåt inte få några officiella fordon från och med nu, och i slutet av året ska minst 5 000 officiella fordon säljas. De bilarna kommer att säljas på offentliga auktioner över hela landet, och pengarna kommer att överlämnas till statskassan efter att skatten är betald, enligt meddelandet.

Antikorruptionskampanjen i Kina har fokuserat på utlandsresor, fordon och officiella mottagningar. I december 2012, omedelbart efter att Xi Jinping installerats som generalsekreterare, utfärdade partiet åtta regler som ska stävja det storslagna spenderandet bland partitjänstemän. Reformer som nyligen har genomförts sätter ett tak för hur många rätter som får serveras på officiella bjudningar och det är inte längre tillåtet att samlas i privata klubbar.

Kostnaden för officiella fordon är dock den verkligt stora posten i budgeten. Två tredjedelar av det som spenderas på de tre ovan nämnda punkterna går till officiella fordon, enligt statliga medier.

För närvarande kostar officiella fordon den kinesiska statskassan över 400 miljarder yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) om året, enligt statliga CCTV. Kina har över fyra miljoner officiella fordon, och antalet har ökat med 20 procent varje år, rapporterade CCTV.

Enligt experter är det bara en tredjedel av de nuvarande utgifterna som är acceptabla. De andra två tredjedelarna går till chaufförens och tjänstemannens respektive privata användningar.

Kinesiska medier har ofta rapporterat om officiella chaufförer som snarare fungerar som privatchaufförer till tjänstemän. De kör deras barn till och från skolan och kör familjen under deras semestrar och liknande.

I stället för de officiella tjänstefordonen kommer tjänstemännen att få reseersättning utbetald per månad, enligt meddelandet. De på departementsnivå får 1 300 yuan, och de andra två nivåerna nedanför får 800 respektive 500 yuan.

Reformprogrammet har fått mycket uppmärksamhet på internet i Kina. Somliga stödjer förändringen, som är något som många kineser har efterfrågat i åratal, men andra är kritiska och ifrågasätter hur effektiva och rättvisa reformerna kommer att bli.

Det är vanligt i Kina att ju högre man står på tjänstemannastegen, desto mindre behöver man röra på sig. Ju längre man står, desto fler ärenden måste man ta hand om, enligt kinesiska medier.

Somliga internetanvändare har ifrågasatt varför högre tjänstemän inte är del av reformerna. Andra har sagt att man behandlar de tjänstemän som innefattas av reformen orättvist.

"Kompensationen är helt klart inte rättvis, och det visar tydligt hur man gynnar de redan privilegierade", påpekade användaren Xiaopi Dage. "Varför kan de inte få kompensation för hur mycket de faktiskt lägger på resor? Är 500 yuan nog för någon på låg nivå som har en tung arbetsbörda?"

"Ofta är det de på lägre nivåer som måste komma till de på högre nivåer när det är möten. Ledare på departementsnivå har inte många ärenden att ta hand om, så deras ersättning blir som en förklädd bonus. Det löser inga problem", skrev Xiaopi Dage.

Gu Pingan, professor på Kinas nationella administrationsskola, sade till tidskriften Southern Weekly att kompensationen för resor är diskutabel, och att till och med tjänstemän på samma nivå har mycket varierande behov av att resa.

Offentliga medel för officiella fordon används ofta för att köpa lyxbilar till tjänstemän. Statliga People’s Daily rapporterade tidigare den här månaden att en grupp tjänstemän tog med sig omkring 20 vita SUV:ar till Xilingol-slätten i Inre Mongoliet för att filma hästar, för att "alla ledarna älskar att filma hästar".

En av bilarna saknade registreringsskylt, och tre av bilarna hade skyltarna täckta med kamouflagetyg. Enligt rapporten var några av bilarna FAW Toyota Landcruisers, som kostar upp till en dryg miljon yuan i Kina.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024