loadingPeking planerar att sätta mikrofoner i tågvagnar och tunnelbanor för att övervaka passagerarnas konversationer. (Foto: Getty Images)
Peking planerar att sätta mikrofoner i tågvagnar och tunnelbanor för att övervaka passagerarnas konversationer. (Foto: Getty Images)
Utrikes

Kinesiska regimen ska bugga tunnelbanan

Epoch Times

Med den kinesiska nationaldagen (1 oktober) i antågande, stärker kommunistregimen sina säkerhetskontroller runt tunnelbanan och planerar till och med att installera mikrofoner i vagnarna för att övervaka folkets konversationer.

Enligt en rapport av Radio Free Asia sade Song Jianguo, chef för Pekings trafikhanteringsbyrå, den 3 augusti att noggranna kontroller kommer utföras på alla fordon som stödjer eller deltar i nationaldagsaktiviteter.

När det gäller kollektivtrafiken rapporterade Sing Tao Daily den 2 augusti att förutom det nuvarande videoövervakningssystemet planerar regimen att installera mikrofoner för att samla upp mer information ifall någon oväntad incident skulle inträffa.

Förre biträdande c
hefredaktören för Economics Weekly i Peking, Gao Yu, anser dock att detta är lagvidrigt.

– Enligt konstitutionen och lagen om offentlig ordning anser jag att det kränker medborgerliga rättigheter att spela in ljud i tågvagnar.

Ong Yew-kim, forskare i Kinas lagsystem vid Chinese University i Hongkong, delar denna uppfattning:

– Kinesisk lag tillåter inte att man spelar in ljud på offentliga platser. Det är helt klart mot lagen.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20689/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPeking planerar att sätta mikrofoner i tågvagnar och tunnelbanor för att övervaka passagerarnas konversationer. (Foto: Getty Images)
Peking planerar att sätta mikrofoner i tågvagnar och tunnelbanor för att övervaka passagerarnas konversationer. (Foto: Getty Images)
Utrikes

Kinesiska regimen ska bugga tunnelbanan

Epoch Times

Med den kinesiska nationaldagen (1 oktober) i antågande, stärker kommunistregimen sina säkerhetskontroller runt tunnelbanan och planerar till och med att installera mikrofoner i vagnarna för att övervaka folkets konversationer.

Enligt en rapport av Radio Free Asia sade Song Jianguo, chef för Pekings trafikhanteringsbyrå, den 3 augusti att noggranna kontroller kommer utföras på alla fordon som stödjer eller deltar i nationaldagsaktiviteter.

När det gäller kollektivtrafiken rapporterade Sing Tao Daily den 2 augusti att förutom det nuvarande videoövervakningssystemet planerar regimen att installera mikrofoner för att samla upp mer information ifall någon oväntad incident skulle inträffa.

Förre biträdande c
hefredaktören för Economics Weekly i Peking, Gao Yu, anser dock att detta är lagvidrigt.

– Enligt konstitutionen och lagen om offentlig ordning anser jag att det kränker medborgerliga rättigheter att spela in ljud i tågvagnar.

Ong Yew-kim, forskare i Kinas lagsystem vid Chinese University i Hongkong, delar denna uppfattning:

– Kinesisk lag tillåter inte att man spelar in ljud på offentliga platser. Det är helt klart mot lagen.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20689/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024