loading
Inrikes

Kinesiska Hawtai ”räddar” Saab Automobile

Barbro Plogander - Epoch Times

Saab Automobile var nära konkurs. Det kinesiska bilföretaget Hawtai går nu in som delägare i Spyker som är moderbolag till Saab och Saabs framtid är säkrad ett år framåt, därefter måste bilförsäljningen ha tagit fart.

Tillverkningen av Saab-bilar i Trollhättan har legat nere i brist på kontanter och underleverantörerna fick inte betalt. SvD uppger att företaget varit nära konkurs och att man desperat letade efter en räddning. 

Gemeni Invest lånade då ut 30 miljoner euro och pengarna användes direkt för att betala underleverantörerna, uppger Victor Muller, Saabs ordförande, till SR. Lånet kan omvandlas till aktier.

Vid det här laget var Victor Muller mer intresserad av en ny delägare som hade gott om pengar än att den tilltänkta partnern hade ett stort bilkunnande.

Det kinesiska företaget Hawtai dyker plötsligt upp, och förhandlingar mellan parterna skedde med rekordfart. Förhandlingarna började tidigt i fredags, 29 april, och klockan 12 på måndagen var det klart.

Hawtai får 29,9 procent av aktierna i Spyker, Saabs moderbolag och tillgång till Saabs nätverk av Saab-återförsäljare, till priset av 150 miljoner euro. Partnerskapet blir långtgående och Hawtai får tillgång till Saabs nästa generations teknikplattform.

– Det finns en stark vilja att göra maximal överföring av teknologi till Hawtai, sade Muller och påpekade att det är bra sätt att få in pengar till Saab. Muller sade också att Hawtai får full tillgång till den nya Phoneix-plattformen, enligt SvD. 

Om skälet till att Hawtai valdes säger Victor Muller till SR:
–Det är inget gigantiskt företag. De kan därför fatta snabba beslut. De har dessutom en fantastisk anläggning i inre Mongoliet. De är dessutom väldigt solida ekonomiskt. 

Hawtai Motor Group grundades år 2000 med säte i Peking. Företaget har två fabriker med en sammanlagd produktionskapacitet på 350 000 fordon per år. Som så många kinesiska företag har det kritiserats för att ha kopierat design från etablerade bilmärken.

SR refererade häromdagen till en rapport som den svenska ambassaden i Peking hade tagit fram. Det finns svagheter hos Hawtai, de har bara tillverkat egna bilar i ett år och uppgiften om antalet tillverkade bilar under förra året, verkar överdrivna.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Kinesiska Hawtai ”räddar” Saab Automobile

Barbro Plogander - Epoch Times

Saab Automobile var nära konkurs. Det kinesiska bilföretaget Hawtai går nu in som delägare i Spyker som är moderbolag till Saab och Saabs framtid är säkrad ett år framåt, därefter måste bilförsäljningen ha tagit fart.

Tillverkningen av Saab-bilar i Trollhättan har legat nere i brist på kontanter och underleverantörerna fick inte betalt. SvD uppger att företaget varit nära konkurs och att man desperat letade efter en räddning. 

Gemeni Invest lånade då ut 30 miljoner euro och pengarna användes direkt för att betala underleverantörerna, uppger Victor Muller, Saabs ordförande, till SR. Lånet kan omvandlas till aktier.

Vid det här laget var Victor Muller mer intresserad av en ny delägare som hade gott om pengar än att den tilltänkta partnern hade ett stort bilkunnande.

Det kinesiska företaget Hawtai dyker plötsligt upp, och förhandlingar mellan parterna skedde med rekordfart. Förhandlingarna började tidigt i fredags, 29 april, och klockan 12 på måndagen var det klart.

Hawtai får 29,9 procent av aktierna i Spyker, Saabs moderbolag och tillgång till Saabs nätverk av Saab-återförsäljare, till priset av 150 miljoner euro. Partnerskapet blir långtgående och Hawtai får tillgång till Saabs nästa generations teknikplattform.

– Det finns en stark vilja att göra maximal överföring av teknologi till Hawtai, sade Muller och påpekade att det är bra sätt att få in pengar till Saab. Muller sade också att Hawtai får full tillgång till den nya Phoneix-plattformen, enligt SvD. 

Om skälet till att Hawtai valdes säger Victor Muller till SR:
–Det är inget gigantiskt företag. De kan därför fatta snabba beslut. De har dessutom en fantastisk anläggning i inre Mongoliet. De är dessutom väldigt solida ekonomiskt. 

Hawtai Motor Group grundades år 2000 med säte i Peking. Företaget har två fabriker med en sammanlagd produktionskapacitet på 350 000 fordon per år. Som så många kinesiska företag har det kritiserats för att ha kopierat design från etablerade bilmärken.

SR refererade häromdagen till en rapport som den svenska ambassaden i Peking hade tagit fram. Det finns svagheter hos Hawtai, de har bara tillverkat egna bilar i ett år och uppgiften om antalet tillverkade bilar under förra året, verkar överdrivna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024