loadingLogotypen för Lenovo visas på ett datorcenter i Shanghai den 19 augusti 2010. Lenovo anklagas för patentintrång i Reflex Packaging genom stöld av deras förpackningskonstruktion. (Foto: Philippe Lopez / Getty Images)
Logotypen för Lenovo visas på ett datorcenter i Shanghai den 19 augusti 2010. Lenovo anklagas för patentintrång i Reflex Packaging genom stöld av deras förpackningskonstruktion. (Foto: Philippe Lopez / Getty Images)
Utrikes

Kinesisk datorjätte anklagas för patentstöld

Matthew Robertson, Epoch Times

Säljaren Kenny Doyle var ute på ett vanligt kundbesök i södra Kalifornien när han märkte något konstigt i ett hörn. Kunden han var hos hade just köpt några nya datorer till kontoret och förpackningarna låg i skräphögen.

– Något fångade min uppmärksamhet när jag tittade på det plastemballage som används för att skydda datorer inuti i kartonger, sade han. Det var av en annan färg och såg lite annorlunda ut, men det var förpackningar från Lenovo, tillägger han.

Plastemballaget han tog bort verkade, förutom att ”de bara hade klippt av toppen” på produkten, nästan identiskt med det som tillverkas av Reflex Packaging (RP), där han arbetar. Och de kom från en av deras huvudkunder, Lenovo, men de var inte gjorda av RP.

Liknande erfarenheter har gjorts av Forrest Smith; chef för företaget och patentets uppfinnare. Han fick e-post av kunder som just hade köpt dator av Lenovo med frågan: “När började ni göra delarna gröna?”

Det hade de inte börjat med.

Nu stämmer han Lenovo, Kinas största persondatortillverkare och fjärde största i världen (med 100 miljarder i intäkter 2010) för att ha stulit hans design.

I en telefonintervju förklarar han hur han tänkte:

– Jaha, nu tog de vår produkt och gjorde några ändringar och började sedan producera den. Eftersom jag hade uppfunnit den fanns det ingen tvekan. Detta måste vara en kopia, sade han.

Han vidarebefordrade bilderna till ett patentombud som höll med. Sedan anlitade han en advokat och inledde samtal med Lenovo.

Reflex konstruerar och producerar mjukplastkuddar formade genom uppvärmning och tryck till förpackningen av ömtåliga varor, till exempel datorer och hårddiskar. De använder återvunnen plast vilket har gett Lenovo miljöpris för användningen.

För 30 år sedan var skumplast det främsta transportemballaget för datordelar. ”Vi var de första med att värmepressa delar och göra en mjukplastkudde som fungerade”, sade Smith.

Reflex tvingades in i Lenovos distributionskedja när det kinesiska företaget kom från ingenstans och köpte IBM:s datasektion för tio miljarder dollar år 2005.

Affärerna fortskred utan problem med femtusen till tiotusen enheter per vecka. Reflex levererade de patenterade kuddarna fram till omkring 2008, minns Smith.

Vanligtvis behöver datorföretag förnya sortimentet varje år. En ny modell behöver nya dynor för skydd under transport. Vanligtvis pratar Smith med personal från Lenovo om de nya specifikationerna.

Men under 2008 blev samtalen lite annorlunda. Lenovo ville att Reflex tog bort sitt namn och patentnummer från produkterna.

Smith gick inte med på det andra önskemålet:

– Så de slutade göra affärer med oss och började med sin egen version, säger han.

Sedan dess har Reflex affärer med datorjätten i Kina praktiskt taget ”utplånats”.

Han anser att Lenovo helt enkelt gav hans patent till ett formplastbolag i Kina och fick dem att göra något väldigt likt.

Ett år senare transporterade Lenovo sina produkter till USA med stulna immateriella rättigheter, säger Smith.

Ärendet lämnades till Kaliforniens norra distriktsdomstol i mars 2010 efter att diskussionerna hade brutit samman. Lokaltidningen Orange County Register skrev om händelserna.


Lenovos påstådda kopia (vänster) tillsammans med Forrest Smiths konstruktion som patenterats av Reflex Packaging (höger). Smith säger att det är uppenbart att Lenovo i Kina helt enkelt kopierat hans produkt. Lenovo hävdar att det finns många skillnader mellan dem. (Foto: Reflex Packaging)

Lenovos påstådda kopia (vänster) tillsammans med Forrest Smiths konstruktion som patenterats av Reflex Packaging (höger). Smith säger att det är uppenbart att Lenovo i Kina helt enkelt kopierat hans produkt. Lenovo hävdar att det finns många skillnader mellan dem. (Foto: Reflex Packaging)

När ett företag stämmer en kund innebär det normalt slutet på förhållandet.

– Men du måste skydda din egendom annars kommer någon att gå in och ta den, sade Smith.

Den rättsliga processen rör sig fram ”smärtsamt långsamt” för Smith

Vi är nog precis halvvägs i målet mot dem, sade han.

De båda parterna granskar varandras påståenden minutiöst innan ärendet går till rättegång.

Lenovo har presenterat flera olika redogörelser för händelserna. Inledningsvis sades det att en i personalen, förpackningsingenjör Christopher Sattora, var involverad i produktutvecklingen, men när han arbetade på Lenovo var det enda han gjorde att meddela Reflex vikten och storleken på datorerna.

– Killarna i Kina sade saker som en normal person bara skulle tänka: Vad? Det är helt galet, vad pratar du om, sade Smith.

Lenovo i USA har inte besvarat samtal eller e-post från Epoch Times med frågor om klargörande i ärendet.

Smith säger att han inte är upprörd precis, men att ”det uppenbarligen gjorde mig något förtörnad”.

Bortsett från att han tycker det är en fräck stöld blev han provocerad av något annat

Kommentarerna från våra ombud där borta i Kina var ännu mer frustrerande. De sade att chanserna att framgångsrikt stämma företaget i Kina var mycket låga eftersom Lenovo är en av ”Kinas stora söner”.

Lenovo har nära band med den kinesiska partistaten. Företaget framhålls som en modell för Kinas utveckling, som en föredömlig ”Kinaberättelse” skriver författaren Ling Zhijun i boken ”The Lenovo Affair”. Ursprungligen en statsägd enhet; senare avknoppad som ett privat bolag, men regimen äger fortfarande den största andelen och utövar sin kontroll.

Företaget blev känt i väst först efter dess djärva förvärv 2005 av IBM: s persondatoravdelning, vilket den snart återupplivade och använde som språngbräda.

Köpet från IBM sågs i Kina som ett ”kraftfullt slag” mot globala västerländska företags hot att ta över den kinesiska datormarknaden, skriver Ling.

Det gör Lenovo, Lianxiang på kinesiska, till fanbärare bland den skara nationalistiska kinesiska företag som lyckades ta sig in på den inhemska marknaden innan de lanserades utåt för att tackla den globala konkurrensen.

Kommunistledarna vill markera viktiga kommersiella territorium för kinesiska företag, skriver Ling. Liu Chuanzhi, grundare av Lenovo och ”gudfader” i Kinas it-industri kunde marknadsföra sig själv i det sammanhanget. Han fick stöd från partiledarna vilket var avgörande för hans företags framgång.

Den officiella kopplingen är särskilt irriterande för den republikanska kongressledamoten Dana Rohrabacher från Kalifornien, som utkämpar ett långvarigt korståg mot kinesiska plundringar av amerikanska företag.

– Du har en situation där privata företag gör detta, och det är illa nog, men vetskapen att företag där staten är delägare och direkt engagerade i dessa typer av plundringståg, gör det hela ännu värre, sade han i en telefonintervju, och fortsatte:

– När allmänheten får reda på alla detaljer om vad som sker på amerikanska företag kommer folk inte bara att känna sig upprörda utan i grunden kränkta.

Smith planerar rättsliga åtgärder i andra länder dit Lenovo har transporter. Helst skulle han vilja att de stoppar kopieringen av produkter och istället köper från hans företag. Misslyckas det kan domstolen endast stoppa produktens införsel till USA.

Lenovo, säger i ett e-postmeddelanden till Smith, att det finns många skillnader mellan de två produkterna. De skrev: ”Vi respekterar och skyddar all din kunskap och ditt arbete.”

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/china/lenovo-chinese-computer-giant-sued-for-patent-infringement-53798.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLogotypen för Lenovo visas på ett datorcenter i Shanghai den 19 augusti 2010. Lenovo anklagas för patentintrång i Reflex Packaging genom stöld av deras förpackningskonstruktion. (Foto: Philippe Lopez / Getty Images)
Logotypen för Lenovo visas på ett datorcenter i Shanghai den 19 augusti 2010. Lenovo anklagas för patentintrång i Reflex Packaging genom stöld av deras förpackningskonstruktion. (Foto: Philippe Lopez / Getty Images)
Utrikes

Kinesisk datorjätte anklagas för patentstöld

Matthew Robertson, Epoch Times

Säljaren Kenny Doyle var ute på ett vanligt kundbesök i södra Kalifornien när han märkte något konstigt i ett hörn. Kunden han var hos hade just köpt några nya datorer till kontoret och förpackningarna låg i skräphögen.

– Något fångade min uppmärksamhet när jag tittade på det plastemballage som används för att skydda datorer inuti i kartonger, sade han. Det var av en annan färg och såg lite annorlunda ut, men det var förpackningar från Lenovo, tillägger han.

Plastemballaget han tog bort verkade, förutom att ”de bara hade klippt av toppen” på produkten, nästan identiskt med det som tillverkas av Reflex Packaging (RP), där han arbetar. Och de kom från en av deras huvudkunder, Lenovo, men de var inte gjorda av RP.

Liknande erfarenheter har gjorts av Forrest Smith; chef för företaget och patentets uppfinnare. Han fick e-post av kunder som just hade köpt dator av Lenovo med frågan: “När började ni göra delarna gröna?”

Det hade de inte börjat med.

Nu stämmer han Lenovo, Kinas största persondatortillverkare och fjärde största i världen (med 100 miljarder i intäkter 2010) för att ha stulit hans design.

I en telefonintervju förklarar han hur han tänkte:

– Jaha, nu tog de vår produkt och gjorde några ändringar och började sedan producera den. Eftersom jag hade uppfunnit den fanns det ingen tvekan. Detta måste vara en kopia, sade han.

Han vidarebefordrade bilderna till ett patentombud som höll med. Sedan anlitade han en advokat och inledde samtal med Lenovo.

Reflex konstruerar och producerar mjukplastkuddar formade genom uppvärmning och tryck till förpackningen av ömtåliga varor, till exempel datorer och hårddiskar. De använder återvunnen plast vilket har gett Lenovo miljöpris för användningen.

För 30 år sedan var skumplast det främsta transportemballaget för datordelar. ”Vi var de första med att värmepressa delar och göra en mjukplastkudde som fungerade”, sade Smith.

Reflex tvingades in i Lenovos distributionskedja när det kinesiska företaget kom från ingenstans och köpte IBM:s datasektion för tio miljarder dollar år 2005.

Affärerna fortskred utan problem med femtusen till tiotusen enheter per vecka. Reflex levererade de patenterade kuddarna fram till omkring 2008, minns Smith.

Vanligtvis behöver datorföretag förnya sortimentet varje år. En ny modell behöver nya dynor för skydd under transport. Vanligtvis pratar Smith med personal från Lenovo om de nya specifikationerna.

Men under 2008 blev samtalen lite annorlunda. Lenovo ville att Reflex tog bort sitt namn och patentnummer från produkterna.

Smith gick inte med på det andra önskemålet:

– Så de slutade göra affärer med oss och började med sin egen version, säger han.

Sedan dess har Reflex affärer med datorjätten i Kina praktiskt taget ”utplånats”.

Han anser att Lenovo helt enkelt gav hans patent till ett formplastbolag i Kina och fick dem att göra något väldigt likt.

Ett år senare transporterade Lenovo sina produkter till USA med stulna immateriella rättigheter, säger Smith.

Ärendet lämnades till Kaliforniens norra distriktsdomstol i mars 2010 efter att diskussionerna hade brutit samman. Lokaltidningen Orange County Register skrev om händelserna.


Lenovos påstådda kopia (vänster) tillsammans med Forrest Smiths konstruktion som patenterats av Reflex Packaging (höger). Smith säger att det är uppenbart att Lenovo i Kina helt enkelt kopierat hans produkt. Lenovo hävdar att det finns många skillnader mellan dem. (Foto: Reflex Packaging)

Lenovos påstådda kopia (vänster) tillsammans med Forrest Smiths konstruktion som patenterats av Reflex Packaging (höger). Smith säger att det är uppenbart att Lenovo i Kina helt enkelt kopierat hans produkt. Lenovo hävdar att det finns många skillnader mellan dem. (Foto: Reflex Packaging)

När ett företag stämmer en kund innebär det normalt slutet på förhållandet.

– Men du måste skydda din egendom annars kommer någon att gå in och ta den, sade Smith.

Den rättsliga processen rör sig fram ”smärtsamt långsamt” för Smith

Vi är nog precis halvvägs i målet mot dem, sade han.

De båda parterna granskar varandras påståenden minutiöst innan ärendet går till rättegång.

Lenovo har presenterat flera olika redogörelser för händelserna. Inledningsvis sades det att en i personalen, förpackningsingenjör Christopher Sattora, var involverad i produktutvecklingen, men när han arbetade på Lenovo var det enda han gjorde att meddela Reflex vikten och storleken på datorerna.

– Killarna i Kina sade saker som en normal person bara skulle tänka: Vad? Det är helt galet, vad pratar du om, sade Smith.

Lenovo i USA har inte besvarat samtal eller e-post från Epoch Times med frågor om klargörande i ärendet.

Smith säger att han inte är upprörd precis, men att ”det uppenbarligen gjorde mig något förtörnad”.

Bortsett från att han tycker det är en fräck stöld blev han provocerad av något annat

Kommentarerna från våra ombud där borta i Kina var ännu mer frustrerande. De sade att chanserna att framgångsrikt stämma företaget i Kina var mycket låga eftersom Lenovo är en av ”Kinas stora söner”.

Lenovo har nära band med den kinesiska partistaten. Företaget framhålls som en modell för Kinas utveckling, som en föredömlig ”Kinaberättelse” skriver författaren Ling Zhijun i boken ”The Lenovo Affair”. Ursprungligen en statsägd enhet; senare avknoppad som ett privat bolag, men regimen äger fortfarande den största andelen och utövar sin kontroll.

Företaget blev känt i väst först efter dess djärva förvärv 2005 av IBM: s persondatoravdelning, vilket den snart återupplivade och använde som språngbräda.

Köpet från IBM sågs i Kina som ett ”kraftfullt slag” mot globala västerländska företags hot att ta över den kinesiska datormarknaden, skriver Ling.

Det gör Lenovo, Lianxiang på kinesiska, till fanbärare bland den skara nationalistiska kinesiska företag som lyckades ta sig in på den inhemska marknaden innan de lanserades utåt för att tackla den globala konkurrensen.

Kommunistledarna vill markera viktiga kommersiella territorium för kinesiska företag, skriver Ling. Liu Chuanzhi, grundare av Lenovo och ”gudfader” i Kinas it-industri kunde marknadsföra sig själv i det sammanhanget. Han fick stöd från partiledarna vilket var avgörande för hans företags framgång.

Den officiella kopplingen är särskilt irriterande för den republikanska kongressledamoten Dana Rohrabacher från Kalifornien, som utkämpar ett långvarigt korståg mot kinesiska plundringar av amerikanska företag.

– Du har en situation där privata företag gör detta, och det är illa nog, men vetskapen att företag där staten är delägare och direkt engagerade i dessa typer av plundringståg, gör det hela ännu värre, sade han i en telefonintervju, och fortsatte:

– När allmänheten får reda på alla detaljer om vad som sker på amerikanska företag kommer folk inte bara att känna sig upprörda utan i grunden kränkta.

Smith planerar rättsliga åtgärder i andra länder dit Lenovo har transporter. Helst skulle han vilja att de stoppar kopieringen av produkter och istället köper från hans företag. Misslyckas det kan domstolen endast stoppa produktens införsel till USA.

Lenovo, säger i ett e-postmeddelanden till Smith, att det finns många skillnader mellan de två produkterna. De skrev: ”Vi respekterar och skyddar all din kunskap och ditt arbete.”

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/china/lenovo-chinese-computer-giant-sued-for-patent-infringement-53798.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024