loadingChristian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Christian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Inrikes

Kinesisk bilindustri intresserade av Saab och Volvo

Barbro Plogander - Epoch Times

Den kinesiska bilindustrin har rivstartat och accelererar med full kraft. Vad som saknas är kompetens inom olika områden och här kommer Saab och Volvo in i bilden med bra tillverkning och säkerhetstänkande.

På bilder från tiden när den japanska bilindustrin var gryende, kan man se fotograferande japaner. De kopierade de utländska bilarna för att fortare komma igång. Det tog 40 år att utveckla en konkurrenskraftig bildindustri i Japan. När Korea startade sin framgångssaga inom bilindustrin tog det hälften så lång tid, 20 år.

– Men det kan nog gå så fort som på tio år för Kina, säger Mikael Wickelgren, doktor vid Handelshögskolan och expert på bilindustrin till Aftonbladet.

Den kinesiska regimen låter inte utländska företag etablera sig i Kina om det inte har ett samarbete med en tillverkare i landet. Det medför naturligtvis att teknologi överförs till Kina och de lärs sig att tillverka i det här fallet bilar. Flera fall av plagiat har behandlats i domstol, något både General Motors och Fiat råkat ut för.

Nu har biltillverkningen ökat explosionsartat de senaste åren i Kina. För att kunna utvecklas snabbare har personer utanför Kina, som har den kunskap som kineserna saknar, köpts över.

Vad som också saknas är säkerhetstänkande. Brilliance, en kinesisk biltillverkare, försökte sälja sina bilar till Europa, men tester visade att bilarna var dödsfällor, uppger Mikael Wickelgren. Volvo och Saab däremot är duktiga på säkerhetslösningar och nu finns intresse från kinesiskt håll för de båda märkena.

När det gäller Volvo cirkulerar spekulationer fortfarande men från kinesiskt håll visas intresse. Kanske blir det Changan Auto som tillverkar modellen S40 i Kina, det tror Sydsvenskan. För Saabs del har Beijing Automotive Industry Holdings, BAIC, tecknat en avsiktsförklaring med Koenigsegg Group om att BAIC ska bli minoritetsägare och skjuta till kapital vid ett köp av Saab.

Christian von Koenigsegg tror att affären kan öka sysselsättningen i Trollhättan, eftersom de härigenom får distributionskanaler i Kina genom samarbetspartnern. Han säger till internetsajten e24:

– Men däremot måste man ha en demontering i Kina för att kunna sälja bilar där, på grund av att det är så dyra importtullar där.

För att köpet av Saab ska gå igenom måste European Investment Bank, EIB, godkänna ett lån på fyra miljarder kronor. Styrelsen behandlar låneansökan den 21 oktober därefter tar Sveriges regering beslut om statliga garantier.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingChristian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Christian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Inrikes

Kinesisk bilindustri intresserade av Saab och Volvo

Barbro Plogander - Epoch Times

Den kinesiska bilindustrin har rivstartat och accelererar med full kraft. Vad som saknas är kompetens inom olika områden och här kommer Saab och Volvo in i bilden med bra tillverkning och säkerhetstänkande.

På bilder från tiden när den japanska bilindustrin var gryende, kan man se fotograferande japaner. De kopierade de utländska bilarna för att fortare komma igång. Det tog 40 år att utveckla en konkurrenskraftig bildindustri i Japan. När Korea startade sin framgångssaga inom bilindustrin tog det hälften så lång tid, 20 år.

– Men det kan nog gå så fort som på tio år för Kina, säger Mikael Wickelgren, doktor vid Handelshögskolan och expert på bilindustrin till Aftonbladet.

Den kinesiska regimen låter inte utländska företag etablera sig i Kina om det inte har ett samarbete med en tillverkare i landet. Det medför naturligtvis att teknologi överförs till Kina och de lärs sig att tillverka i det här fallet bilar. Flera fall av plagiat har behandlats i domstol, något både General Motors och Fiat råkat ut för.

Nu har biltillverkningen ökat explosionsartat de senaste åren i Kina. För att kunna utvecklas snabbare har personer utanför Kina, som har den kunskap som kineserna saknar, köpts över.

Vad som också saknas är säkerhetstänkande. Brilliance, en kinesisk biltillverkare, försökte sälja sina bilar till Europa, men tester visade att bilarna var dödsfällor, uppger Mikael Wickelgren. Volvo och Saab däremot är duktiga på säkerhetslösningar och nu finns intresse från kinesiskt håll för de båda märkena.

När det gäller Volvo cirkulerar spekulationer fortfarande men från kinesiskt håll visas intresse. Kanske blir det Changan Auto som tillverkar modellen S40 i Kina, det tror Sydsvenskan. För Saabs del har Beijing Automotive Industry Holdings, BAIC, tecknat en avsiktsförklaring med Koenigsegg Group om att BAIC ska bli minoritetsägare och skjuta till kapital vid ett köp av Saab.

Christian von Koenigsegg tror att affären kan öka sysselsättningen i Trollhättan, eftersom de härigenom får distributionskanaler i Kina genom samarbetspartnern. Han säger till internetsajten e24:

– Men däremot måste man ha en demontering i Kina för att kunna sälja bilar där, på grund av att det är så dyra importtullar där.

För att köpet av Saab ska gå igenom måste European Investment Bank, EIB, godkänna ett lån på fyra miljarder kronor. Styrelsen behandlar låneansökan den 21 oktober därefter tar Sveriges regering beslut om statliga garantier.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024