Den kinesiska bilindustrin har rivstartat och accelererar med full kraft. Vad som saknas är kompetens inom olika områden och här kommer Saab och Volvo in i bilden med bra tillverkning och säkerhetstänkande.
På bilder från tiden när den japanska bilindustrin var gryende, kan man se fotograferande japaner. De kopierade de utländska bilarna för att fortare komma igång. Det tog 40 år att utveckla en konkurrenskraftig bildindustri i Japan. När Korea startade sin framgångssaga inom bilindustrin tog det hälften så lång tid, 20 år.
– Men det kan nog gå så fort som på tio år för Kina, säger Mikael Wickelgren, doktor vid Handelshögskolan och expert på bilindustrin till Aftonbladet.
Den kinesiska regimen låter inte utländska företag etablera sig i Kina om det inte har ett samarbete med en tillverkare i landet. Det medför naturligtvis att teknologi överförs till Kina och de lärs sig att tillverka i det här fallet bilar. Flera fall av plagiat har behandlats i domstol, något både General Motors och Fiat råkat ut för.
Nu har biltillverkningen ökat explosionsartat de senaste åren i Kina. För att kunna utvecklas snabbare har personer utanför Kina, som har den kunskap som kineserna saknar, köpts över.
Vad som också saknas är säkerhetstänkande. Brilliance, en kinesisk biltillverkare, försökte sälja sina bilar till Europa, men tester visade att bilarna var dödsfällor, uppger Mikael Wickelgren. Volvo och Saab däremot är duktiga på säkerhetslösningar och nu finns intresse från kinesiskt håll för de båda märkena.
När det gäller Volvo cirkulerar spekulationer fortfarande men från kinesiskt håll visas intresse. Kanske blir det Changan Auto som tillverkar modellen S40 i Kina, det tror Sydsvenskan. För Saabs del har Beijing Automotive Industry Holdings, BAIC, tecknat en avsiktsförklaring med Koenigsegg Group om att BAIC ska bli minoritetsägare och skjuta till kapital vid ett köp av Saab.
Christian von Koenigsegg tror att affären kan öka sysselsättningen i Trollhättan, eftersom de härigenom får distributionskanaler i Kina genom samarbetspartnern. Han säger till internetsajten e24:
– Men däremot måste man ha en demontering i Kina för att kunna sälja bilar där, på grund av att det är så dyra importtullar där.
För att köpet av Saab ska gå igenom måste European Investment Bank, EIB, godkänna ett lån på fyra miljarder kronor. Styrelsen behandlar låneansökan den 21 oktober därefter tar Sveriges regering beslut om statliga garantier.