Divine Performing Arts (DPA) International Company sätter upp sin show för tredje gången på Aichi Prefectural Art Theater Concert Hall den 13 februari i Nagoya, Japan, biljättarna Toyota, Honda och Mitsubishi Motors hemstäder.
I publiken satt Youngjun Wu, en fastlandskines som studerat utomlands i Japan och efter det stannat för att arbeta i Nagoya. När han såg föreställningen första gången sa han att han önskade komma för att se även nästa års föreställning.
– Det är väldigt rörande. Jag har aldrig sett en sådan föreställning förut. Det är så synd att jag inte kom förra året, men jag såg den i varje fall det här året. Och nästa år ska jag definitivt komma igen. Alla numren är underbara, eftersom de visar Kinas traditionella saker. Oavsett om det var danserna eller soloframträdandena så var allt väldigt berörande.
Munken Ji Gongs enlevering av bruden inspirerade honom mycket. Numret beskriver en av de mest beundrade figurerna i kinesisk historia. Den skenbart galne munken, som även är en gudom, avbryter ett bröllop för att varna byborna om ett kommande bergskred, men byborna förblev ändå likgiltiga inför hans varning. Till slut fick munken Ji Gong ta till en okonventionell metod för att rädda människorna från katastrofen.
Wu sade att han tror på Ji Gongs varning och dess symbolik.
– Berättelsen om Ji Gong, jag tror att den här situationen verkligen kan uppstå.
– Jag hoppas att Divine Performing Arts så småningom kan uppträda i fastlandskina. Jag tror det här programmet kan bilda många kineser. Under sex årtionden av det kinesiska kommunistpartiets styre, så är, så vitt jag vet, värderingar som sonliga och dotterliga kopplingar på väg att försvinna i fastlandskina. Att se dessa nummer är verkligen chockerande, jag tror inte jag har uppfört mig så bra i den aspekten. Jag lämnade mina föräldrar helt ensamma, jag är det enda barnet, och känner skuld för det.
Han sa att att även om numren i Kina visar liknande personligheter som i DPA:s framställan så är känslan helt annorlunda från där.
– Den ”Tibetanska dansen” och ”Mongoliska Ätpinnar” gjorde ett djupt intryck på mig. Jag har sett dans av den etniska gruppen Yi tidigare i Kina, men den är inte så ren och naturlig som den som DPA framförde. Det unika temperamentet hos dansarna gör att jag upplever dem som väldigt sedesamma. Vanliga människor kan inte sätta ihop en sådan show. Det är den känslan jag fått från djupet av mitt hjärta.
Wu sa att på grund av de utbredda ateistiska teorierna i fastlandskina så har han förnekat gudomliga varelsers existens, men sedan han tittat på DPA har han ändrat sig,
– Min största bedrift med att komma till Japan är att jag nu tror på gudar. Efter att jag kom till Japan kunde jag läsa Epoch Times och fick senare kännedom om New Tang Dynasty Television. Nu tror jag på gudar. Jag tror att om man åtminstone tror på gudar så kan det kontrollera mänsklighetens girighet. Det kan rena och förbättra människors hjärtan och moral.
Under fredagskvällen fick många fastlandskineser liknande intryck. Herr Wang som levt i Japan under två års tid var fortfarande tårögd när han lämnade teaterlokalen.
-Väldigt bra, väldigt bra, väldigt bra. Jag kan inte riktigt uttrycka mig helt, men jag tycker att det är äkta, medlidsamt och vackert. Jag har aldrig sett något liknande. Det är vackert – alla nummer. De är som sagor.
Epoch Times är stolt sponsor av Divine Performing Arts världsturné 2009. För mer information gå in på www.divineshows.se
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/11998/