En Hongkong-baserad media avslöjade nyligen att det kinesiska kommunistpartiet (KKP) planerar att investera 45 miljarder yuan (cirka 52 miljarder kr) i en internationell propagandakampanj.
Enligt källan höll Centralkommitténs politiska byrå ett möte en vecka före det kinesiska nyåret. Där beslutade man att samla ihop ekonomiskt stöd, materiella resurser och personal för att höja kinesiska tjänstemäns anseende och status runt om i världen, och för att under 2009 köpa utländsk mainstreammedia.
Media i Hongkong rapporterade att KKP planerar att spendera ca 52 miljarder kr för att stärka CCTV:s internationella inflytande och för att förbättra the People’s Daily News och Xinhua News image. KKP vill också följa exemplet med den arabiska tv-stationen Al Jazeera som startade ett internationellt TV-program för att sända nyheter dygnet runt.
Dessutom rapporterade South China Morning Post att kinesiska medier på fastlandet anställer många utländska experter, i synnerhet de som talar engelska, för att hjälpa Centralregeringen i sin propagandaplan. Detta kommer vid en tidpunkt när alla andra medier i världen minskar sin personal och sina omkostnader.
Professor Yu Guoming, School of Journalism vid Renmin-universitetet i Kina, sade: ”Denna plan genereras av KKP på grund av förra årets protester i vissa länder under Pekings OS-fackelstafett.”