Kinas första egenutvecklade passagerarjetplan har nu fått fotfäste på den globala marknaden. Företaget Comac ska nu ta upp kampen med internationella jättar som Boeing och Airbus, är tanken, men det finns frågetecken kring om planet kan ha utvecklats med hjälp av stulen teknologi från väst.
Commercial Aircraft Corporation of China Ltd. (Comac) avtalade förra veckan om att leverera 60 av sina regionala jetflygplan, ARJ21-700, till China Aircraft Leasing Group (CALC). Avtalet värderas till 2,3 miljarder dollar.
Utländska tillverkare bakom Kinas första kommersiella flygplan
Avtalet som undertecknades under Farnborough International Airshow i England är den största ordern för Comacs jetplan.
De regionala jetplanen ska levereras under en femårsperiod och CALC ska leasa dem till ett ännu okänt indonesiskt flygbolag, i vilket CALC:s investerare, Friedman Pacific Asset Management Ltd, också avser investera.
Första Kinatillverkade jetplanet utomlands
Dessa ARJ21 kommer att bli de första Kinatillverkade jetplan som används utomlands. CALC har nu över 100 plan i sin flotta, varav de flesta är från etablerade tillverkare som europeiska Airbus SAS och amerikanska Boeing Co.
Efter ett tioårigt dröjsmål, på grund av tekniska problem, kunde förra månaden ARJ21 genomföra sin jungfrufärd för Chengdu Airlines, och blev därmed det första i Kina egenutvecklade jetplan som användes kommersiellt.
Planet kan ta 90 passagerare och är utvecklat för att konkurrera med regionalt använda jetplan från etablerade tillverkare som brasilianska Embraer SA och kanadensiska Bombardier Inc.
Vill kapa åt sig marknadsandel
Det statligt ägda företaget har dessutom ett annat jetplan under utveckling, C919, som är ett större passagerarplan för längre flygningar, avsett att konkurrera med Boeing 737 och Airbus A320.
Comacs ARJ21 är en del av Kinas ansträngningar att bygga upp en egen flygindustri och därmed kunna konkurrera på denna biljonmarknad för passagerarflyg. Även ryska Irkut vill vara med i denna konkurrens.
Enligt statliga China Daily planerar Kina att kapa åt sig fem procent av den inhemska marknaden från de två stora aktörerna Boeing och Airbus.
Spionagedrabbad bransch
Comac får dock förbereda sig på ifrågasättanden om huruvida utvecklandet av ARJ21 och C919 har dragit nytta av Kinas välkända industrispionageprogram.
Till skillnad från bil- och tågmarknaden har kinesiska företag inte fått någon godkänd teknologiöverföring från västliga partners på flygsidan, eftersom flyg är en militärt känslig bransch, och många fall av industrispionage har avslöjats. Till exempel stal kinesiska hackare mer än 630 000 dokument från Boeing i mars.
Dessutom jobbar Comac nära Aviation Industry Corporation of China (AVIC) som utvecklar militärflygplan. Deras jaktplan J-20 byggdes med teknologi stulen från amerikanska Lockheed Martin, enligt USA:s försvarsdepartement.
Kinas chockerande militära hemlighet avslöjad! – China Uncensored
Comacs tekniska problem (ARJ21 tog 14 år att utveckla) gör det också mer troligt att företaget kan ha fått hjälp genom det statliga teknologiöverföringsprogrammet. Li Xiaojin, professor vid Civil Aviation University of China, sade i en rapport om kinesiskt industrispionage 2014 att kinesiska tillverkare inte har någon erfarenhet av att bygga den här sortens kommersiella flygplan, och att de därför skulle ha behövt söka nya lösningar på alla problem de stötte på.
Rapportering av Fan Yu