Kinesisk biljätte ger sig in i elbilsbranschen
Kinesiska biltillverkningsgruppen Wanxiang ger sig in i elbilsbranschen, rapporterar Automotive News/Bloomberg. Wanxiang har köpt upp den bankrutta tillverkaren Fisker Automotive, och startat om det hela under namnet Karma. 50 000 bilar om året planerar man att tillverka i fabriken i staden Hangzhou.
Läs hela artikeln här (engelska)
VIDEO: Vad är WeChat egentligen?
Kanske har du hört talas om den kinesiska appen WeChat, men vad är det egentligen? I en video från New York Times förklaras både hur den här super-appen, som är som Facebook, Amazon, PayPal och allt möjligt annat i en enda app, fungerar. Den är lika användbar som problematisk, eftersom den samlar in fantastiska mängder användardata som kommunistpartiet sedan kan använda för att bevaka befolkningen. Kommer vi att få se den här sortens helhetslösningar i resten av världen också?
Jobbiga kinesiska flygpassagerare kan få saftiga böter
Nu har Kinas civilflygsmyndighet tröttnat på beteendet hos somliga av passagerarna, rapporterar South China Morning Post. Passagerare som röker, vägrar stänga av mobiltelefoner, tar platser med våld eller på andra sätt utsätter sig själva och andra för fara och obehag kommer nu att kunna få böter på upp till 50 000 yuan (en rätt hisnande summa för en vanlig kines) – i alla fall om lagändringsförslaget går igenom. Tidigare har böterna bara legat på ett par hundra yuan.
Läs hela artikeln här (engelska)
Chen Guangcheng: Tv-bekännelser ett sätt att ”söndra och härska”
Den kände människorättsaktivisten Chen Guangcheng säger nu sin mening om de många framtvingade tv-sända ”bekännelserna” av bland annat olika människorättsaktivister som ägt rum i Kina på senare tid. I en opinionsartikel i Washington Post berättar han om de olika nivåer av hot, påtryckningar och slutligen brutalt fysiskt våld som används för att pressa fram de här bekännelserna. Målet med dem är inte att få folk att faktiskt tro på vad som sägs i bekännelserna, utan att söndra och härska genom att skrämma personens kollegor och få dem att tvivla och tappa fokus.
Läs hela artikeln här (engelska)
”Rabattkriget” i Kina går mot sitt slut
Bloomberg förutspår i en artikel att det lågprisparadis för kinesiska konsumenter som skapats av att olika on-demand-företag försökt underbjuda varandra för att få många användare nu sjunger på sista versen. Förutom att flera stora företag som försökt konkurrera ihjäl varann, såsom Uber och dess kinesiska motsvarighet Didi, nu i stället går ihop och skapar monopol, så har även de stora investeringarna börjat sina.