loadingFisker Karma, en plug in-hybrid från tillverkaren Fisker. Fisker har nu köpts upp av kinesiska Wanxiang, som tagit fasta på den här modellens namn för det nya märket, som alltså kommer att heta Karma. (Foto: Jonathan NAckstrand/AFP/GettyImages)
Fisker Karma, en plug in-hybrid från tillverkaren Fisker. Fisker har nu köpts upp av kinesiska Wanxiang, som tagit fasta på den här modellens namn för det nya märket, som alltså kommer att heta Karma. (Foto: Jonathan NAckstrand/AFP/GettyImages)
Utrikes

KINA I KORTHET – Från veckan som gått

Epoch Times Sverige

Kinesisk biljätte ger sig in i elbilsbranschen

Kinesiska biltillverkningsgruppen Wanxiang ger sig in i elbilsbranschen, rapporterar Automotive News/Bloomberg. Wanxiang har köpt upp den bankrutta tillverkaren Fisker Automotive, och startat om det hela under namnet Karma. 50 000 bilar om året planerar man att tillverka i fabriken i staden Hangzhou.

Läs hela artikeln här (engelska)


WeChat-loggan på en bärbar dator. (Foto:Peter Parks/AFP/Getty Images)

WeChat-loggan på en bärbar dator. (Foto:Peter Parks/AFP/Getty Images)

VIDEO: Vad är WeChat egentligen?

Kanske har du hört talas om den kinesiska appen WeChat, men vad är det egentligen? I en video från New York Times förklaras både hur den här super-appen, som är som Facebook, Amazon, PayPal och allt möjligt annat i en enda app, fungerar. Den är lika användbar som problematisk, eftersom den samlar in fantastiska mängder användardata som kommunistpartiet sedan kan använda för att bevaka befolkningen. Kommer vi att få se den här sortens helhetslösningar i resten av världen också?

Se videon här (engelska)


(Foto: Andrea Vincenzo Abbondanza/Unsplash)

(Foto: Andrea Vincenzo Abbondanza/Unsplash)

Jobbiga kinesiska flygpassagerare kan få saftiga böter

Nu har Kinas civilflygsmyndighet tröttnat på beteendet hos somliga av passagerarna, rapporterar South China Morning Post. Passagerare som röker, vägrar stänga av mobiltelefoner, tar platser med våld eller på andra sätt utsätter sig själva och andra för fara och obehag kommer nu att kunna få böter på upp till 50 000 yuan (en rätt hisnande summa för en vanlig kines) – i alla fall om lagändringsförslaget går igenom. Tidigare har böterna bara legat på ett par hundra yuan.

Läs hela artikeln här (engelska)


Chen Guangcheng, på en bild från Paris 2015. (Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Getty Images)

Chen Guangcheng, på en bild från Paris 2015. (Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Getty Images)

Chen Guangcheng: Tv-bekännelser ett sätt att ”söndra och härska”

Den kände människorättsaktivisten Chen Guangcheng säger nu sin mening om de många framtvingade tv-sända ”bekännelserna” av bland annat olika människorättsaktivister som ägt rum i Kina på senare tid. I en opinionsartikel i Washington Post berättar han om de olika nivåer av hot, påtryckningar och slutligen brutalt fysiskt våld som används för att pressa fram de här bekännelserna. Målet med dem är inte att få folk att faktiskt tro på vad som sägs i bekännelserna, utan att söndra och härska genom att skrämma personens kollegor och få dem att tvivla och tappa fokus.

Läs hela artikeln här (engelska)


Didi-appen i en bil i staden Guilin i Kina. Didi är ett företag som tidigare bjudit på stora rabatter för att fånga kunder, men som på senare tid börjat trappa ner dem avsevärt efter samgåendet med största konkurrenten Uber. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)

Didi-appen i en bil i staden Guilin i Kina. Didi är ett företag som tidigare bjudit på stora rabatter för att fånga kunder, men som på senare tid börjat trappa ner dem avsevärt efter samgåendet med största konkurrenten Uber. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)

”Rabattkriget” i Kina går mot sitt slut

Bloomberg förutspår i en artikel att det lågprisparadis för kinesiska konsumenter som skapats av att olika on-demand-företag försökt underbjuda varandra för att få många användare nu sjunger på sista versen. Förutom att flera stora företag som försökt konkurrera ihjäl varann, såsom Uber och dess kinesiska motsvarighet Didi, nu i stället går ihop och skapar monopol, så har även de stora investeringarna börjat sina.

Läs hela artikeln här (engelska)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFisker Karma, en plug in-hybrid från tillverkaren Fisker. Fisker har nu köpts upp av kinesiska Wanxiang, som tagit fasta på den här modellens namn för det nya märket, som alltså kommer att heta Karma. (Foto: Jonathan NAckstrand/AFP/GettyImages)
Fisker Karma, en plug in-hybrid från tillverkaren Fisker. Fisker har nu köpts upp av kinesiska Wanxiang, som tagit fasta på den här modellens namn för det nya märket, som alltså kommer att heta Karma. (Foto: Jonathan NAckstrand/AFP/GettyImages)
Utrikes

KINA I KORTHET – Från veckan som gått

Epoch Times Sverige

Kinesisk biljätte ger sig in i elbilsbranschen

Kinesiska biltillverkningsgruppen Wanxiang ger sig in i elbilsbranschen, rapporterar Automotive News/Bloomberg. Wanxiang har köpt upp den bankrutta tillverkaren Fisker Automotive, och startat om det hela under namnet Karma. 50 000 bilar om året planerar man att tillverka i fabriken i staden Hangzhou.

Läs hela artikeln här (engelska)


WeChat-loggan på en bärbar dator. (Foto:Peter Parks/AFP/Getty Images)

WeChat-loggan på en bärbar dator. (Foto:Peter Parks/AFP/Getty Images)

VIDEO: Vad är WeChat egentligen?

Kanske har du hört talas om den kinesiska appen WeChat, men vad är det egentligen? I en video från New York Times förklaras både hur den här super-appen, som är som Facebook, Amazon, PayPal och allt möjligt annat i en enda app, fungerar. Den är lika användbar som problematisk, eftersom den samlar in fantastiska mängder användardata som kommunistpartiet sedan kan använda för att bevaka befolkningen. Kommer vi att få se den här sortens helhetslösningar i resten av världen också?

Se videon här (engelska)


(Foto: Andrea Vincenzo Abbondanza/Unsplash)

(Foto: Andrea Vincenzo Abbondanza/Unsplash)

Jobbiga kinesiska flygpassagerare kan få saftiga böter

Nu har Kinas civilflygsmyndighet tröttnat på beteendet hos somliga av passagerarna, rapporterar South China Morning Post. Passagerare som röker, vägrar stänga av mobiltelefoner, tar platser med våld eller på andra sätt utsätter sig själva och andra för fara och obehag kommer nu att kunna få böter på upp till 50 000 yuan (en rätt hisnande summa för en vanlig kines) – i alla fall om lagändringsförslaget går igenom. Tidigare har böterna bara legat på ett par hundra yuan.

Läs hela artikeln här (engelska)


Chen Guangcheng, på en bild från Paris 2015. (Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Getty Images)

Chen Guangcheng, på en bild från Paris 2015. (Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Getty Images)

Chen Guangcheng: Tv-bekännelser ett sätt att ”söndra och härska”

Den kände människorättsaktivisten Chen Guangcheng säger nu sin mening om de många framtvingade tv-sända ”bekännelserna” av bland annat olika människorättsaktivister som ägt rum i Kina på senare tid. I en opinionsartikel i Washington Post berättar han om de olika nivåer av hot, påtryckningar och slutligen brutalt fysiskt våld som används för att pressa fram de här bekännelserna. Målet med dem är inte att få folk att faktiskt tro på vad som sägs i bekännelserna, utan att söndra och härska genom att skrämma personens kollegor och få dem att tvivla och tappa fokus.

Läs hela artikeln här (engelska)


Didi-appen i en bil i staden Guilin i Kina. Didi är ett företag som tidigare bjudit på stora rabatter för att fånga kunder, men som på senare tid börjat trappa ner dem avsevärt efter samgåendet med största konkurrenten Uber. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)

Didi-appen i en bil i staden Guilin i Kina. Didi är ett företag som tidigare bjudit på stora rabatter för att fånga kunder, men som på senare tid börjat trappa ner dem avsevärt efter samgåendet med största konkurrenten Uber. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)

”Rabattkriget” i Kina går mot sitt slut

Bloomberg förutspår i en artikel att det lågprisparadis för kinesiska konsumenter som skapats av att olika on-demand-företag försökt underbjuda varandra för att få många användare nu sjunger på sista versen. Förutom att flera stora företag som försökt konkurrera ihjäl varann, såsom Uber och dess kinesiska motsvarighet Didi, nu i stället går ihop och skapar monopol, så har även de stora investeringarna börjat sina.

Läs hela artikeln här (engelska)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024