loadingSydkoreanska flottans dykare söker efter saknade passagerare vid den sjunkna färjan vid Jindoön  den 19 april. (Foto: Chung Sung-Jun/Getty Images)
Sydkoreanska flottans dykare söker efter saknade passagerare vid den sjunkna färjan vid Jindoön den 19 april. (Foto: Chung Sung-Jun/Getty Images)
Utrikes

Kaptenen på Sydkoreanska färjan har arresterats

Epoch Times

Räddningsoperation och utredning av olyckan med färjan Sewol från Sydkorea pågår för fullt. Arbetet kan ta upp till två månader uppger officiella källor. Kapten Lee Joon-seok, 68, har tillsammans med två andra i besättningen arresterats.

Utredarna av olyckan fokuserar på varför fartyget gjorde en skarp sväng innan den började luta och om en evakuering kunde ha räddat liv. En del experter tror att lasten kan ha förskjutit sig eller att färjan gick på en klippa.

Ett annat fokus för utredningen är att en snabb evakuering order av kaptenen kunde ha räddat liv.

Kapten Lee Joon-seok på färjan som förolyckades, greps på lördagen misstänkt för vårdslöshet och att ha övergivit människor i nöd. Två besättningsmän har också tagits i förvar.

”Jag är ledsen för att ha orsakat svårigheter för folket i Sydkorea och jag böjer mitt huvud i en ursäkt till offrens familjer”, sade Lee till journalister på lördag morgon, enligt AP, när han lämnade den lokala tingsrätten i Mokpo för att fängslas.

Men han försvarade sitt mycket kritiserade beslut att vänta ca 30 minuter innan han bad om en evakuering.

Kaptenen sade enligt bbc.com att strömmen varit mycket stark, havsvattnet var kallt och han tänkte att om människorna lämnade färjan utan att kunna bedöma situationen och utan flytväst eller även om de hade den på, skulle de ”flyta bort” och möta många andra problem.

Lee har fyra decenniers erfarenhet till sjöss. Men han var inte huvudkapten på Sewol och arbetade på skeppet ca tio dagar i månad, sade rorsman Oh Yong-seok till AP.

Lee var skyldig enligt lag att vara på bron hjälpa sin besättning när färjan passerade genom tuffa navigerade områden, sade den ledande åklagaren, Yang Jung-jin, enligt AP.

Kaptenen uppger att han gett instruktioner om rutten och helt kort gått till sin hytt när olyckan hände, uppger AP.

Åklagaren Yang sade att kapten Lee övergav även människor i behov av hjälp och räddning; ”Kaptenen flydde innan passagerarna”. Video sändes av nyhetsbyrån Yonhap visade Lee bland de första att nå stranden i en  räddningsbåt.

Yang sade också att de två besättningsmedlemmarna som arresterats hade misslyckats med att minska hastigheten nära öarna och misslyckades med att genomföra nödvändiga åtgärder för att rädda liv.

Enligt domstolen, står Lee inför fem åtalspunkter, inklusive försummelse av plikt och brott mot sjölagen, och de två andra besättningsmedlemmar står var inför tre relaterade åta.

Vice-rektorn på Danwonskolan i Ansan, en förort till Seoul, och som identifierats Kang Min-kyu, tog sitt liv efter att ha räddats från båten. Han hade ansvaret för 350 elever från skolan som var på skolutflykten när färjan sjönk. Han hängde sig från ett träd på ön Jindo, enligt bbc.com.

I sitt självmordsbrev skrev Kang, enligt polisen, att han kände sig skyldig för att ha överlevt och ville ta ansvar för vad som hände eftersom han hade lett resan, rapporterar AP. Han har bett om att hans kropp skall kremeras och askan spridas där färjan sjönk.

Räddningsteamet för den sydkoreanska färja som sjönk i onsdags har uppgett att 174 personer har räddats, medan 269 personer saknades tidigt på lördagmorgonen. 33 personer har bekräftats ha dött. Förlusten är ännu mer tragisk då många passaherare var i ålder mellan 16 och 17 år.

Landets senaste stora färjekatastrofen var år 1993, då 292 människor dödades.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSydkoreanska flottans dykare söker efter saknade passagerare vid den sjunkna färjan vid Jindoön  den 19 april. (Foto: Chung Sung-Jun/Getty Images)
Sydkoreanska flottans dykare söker efter saknade passagerare vid den sjunkna färjan vid Jindoön den 19 april. (Foto: Chung Sung-Jun/Getty Images)
Utrikes

Kaptenen på Sydkoreanska färjan har arresterats

Epoch Times

Räddningsoperation och utredning av olyckan med färjan Sewol från Sydkorea pågår för fullt. Arbetet kan ta upp till två månader uppger officiella källor. Kapten Lee Joon-seok, 68, har tillsammans med två andra i besättningen arresterats.

Utredarna av olyckan fokuserar på varför fartyget gjorde en skarp sväng innan den började luta och om en evakuering kunde ha räddat liv. En del experter tror att lasten kan ha förskjutit sig eller att färjan gick på en klippa.

Ett annat fokus för utredningen är att en snabb evakuering order av kaptenen kunde ha räddat liv.

Kapten Lee Joon-seok på färjan som förolyckades, greps på lördagen misstänkt för vårdslöshet och att ha övergivit människor i nöd. Två besättningsmän har också tagits i förvar.

”Jag är ledsen för att ha orsakat svårigheter för folket i Sydkorea och jag böjer mitt huvud i en ursäkt till offrens familjer”, sade Lee till journalister på lördag morgon, enligt AP, när han lämnade den lokala tingsrätten i Mokpo för att fängslas.

Men han försvarade sitt mycket kritiserade beslut att vänta ca 30 minuter innan han bad om en evakuering.

Kaptenen sade enligt bbc.com att strömmen varit mycket stark, havsvattnet var kallt och han tänkte att om människorna lämnade färjan utan att kunna bedöma situationen och utan flytväst eller även om de hade den på, skulle de ”flyta bort” och möta många andra problem.

Lee har fyra decenniers erfarenhet till sjöss. Men han var inte huvudkapten på Sewol och arbetade på skeppet ca tio dagar i månad, sade rorsman Oh Yong-seok till AP.

Lee var skyldig enligt lag att vara på bron hjälpa sin besättning när färjan passerade genom tuffa navigerade områden, sade den ledande åklagaren, Yang Jung-jin, enligt AP.

Kaptenen uppger att han gett instruktioner om rutten och helt kort gått till sin hytt när olyckan hände, uppger AP.

Åklagaren Yang sade att kapten Lee övergav även människor i behov av hjälp och räddning; ”Kaptenen flydde innan passagerarna”. Video sändes av nyhetsbyrån Yonhap visade Lee bland de första att nå stranden i en  räddningsbåt.

Yang sade också att de två besättningsmedlemmarna som arresterats hade misslyckats med att minska hastigheten nära öarna och misslyckades med att genomföra nödvändiga åtgärder för att rädda liv.

Enligt domstolen, står Lee inför fem åtalspunkter, inklusive försummelse av plikt och brott mot sjölagen, och de två andra besättningsmedlemmar står var inför tre relaterade åta.

Vice-rektorn på Danwonskolan i Ansan, en förort till Seoul, och som identifierats Kang Min-kyu, tog sitt liv efter att ha räddats från båten. Han hade ansvaret för 350 elever från skolan som var på skolutflykten när färjan sjönk. Han hängde sig från ett träd på ön Jindo, enligt bbc.com.

I sitt självmordsbrev skrev Kang, enligt polisen, att han kände sig skyldig för att ha överlevt och ville ta ansvar för vad som hände eftersom han hade lett resan, rapporterar AP. Han har bett om att hans kropp skall kremeras och askan spridas där färjan sjönk.

Räddningsteamet för den sydkoreanska färja som sjönk i onsdags har uppgett att 174 personer har räddats, medan 269 personer saknades tidigt på lördagmorgonen. 33 personer har bekräftats ha dött. Förlusten är ännu mer tragisk då många passaherare var i ålder mellan 16 och 17 år.

Landets senaste stora färjekatastrofen var år 1993, då 292 människor dödades.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024