loadingMånga använder fysiska kalendrar som ett komplement till de digitala. I den fysiska kalendern kan till exempel mer privata anteckningar göras. (Foto: Christine Olsson/TT)
Många använder fysiska kalendrar som ett komplement till de digitala. I den fysiska kalendern kan till exempel mer privata anteckningar göras. (Foto: Christine Olsson/TT)
Hälsa & Livsstil

Kalenderns dagar är inte räknade

Epoch Times

Trots att nästan alla i dag kan ha sin kalender i mobil och dator köper fler papperskalendrar och almanackor.

Och precis som med vinylskivans och bokens återkomst kan det vara en reaktion på den ”digitala hysteri” vi upplevt de senaste åren säger en expert.

– Kalendern har blivit en accessoar, säger Mark Felipe Burde som är vd för företaget Burde i Växjö som tillverkar kalendrar.

I Sverige säljer de omkring sju miljoner kalendrar per år. Enligt Mark Felipe Burde minskar efterfrågan på det han kallar baskalendrar men när det gäller designade kalendrar och kalendrar med innehåll ökar volymerna.

– Folk är upptagna och har mycket projekt på gång. De behöver hjälp att strukturera upp sin vardag och köper kalendrar med speciellt innehåll eller speciell färg och form, säger Mark Felipe Burde.

Även unga

De fysiska kalendrarna tilltalar inte bara den äldre generationen som en gång i tiden hade dem som enda alternativ för att hålla ordning på tiden och sina liv.

Hos Burde visar försäljningen att även de nya digitala generationerna vänder sig till pappret.

– Man kan tycka att ungdomar är de första att ta till sig och använda ny teknik. Men den senaste tiden har vi sett att pappersskolkalendrar ökat i popularitet inför skolåret.

Inte död

Johan Frestadius som är vd för Bookbinders design, som designar och tillverkar kalendrar och skrivböcker, tycker sig se en viss återgång till den analoga kalendern, anteckningsboken och dagboken.

– Den är absolut inte död. Folk vill ha något som är snyggt och som går att bevara. Det får ett annat värde då.

Han säger att många använder fysiska kalendrar och anteckningsböcker som komplement till de digitala varianterna.

– Många utvecklar sitt eget system med en bok som man har med sig, där man kan göra mer privata anteckningar, tillsammans med datorn, säger Johan Frestadius.

Praktisk och statusmarkör

Den analoga kalenderns återkomst kan vara en reaktion de senaste tio årens ”digitala hysteri”, säger Katarina Graffman som är antropolog och har studerat bland annat mediebeteenden och konsumtion.

– Vi trodde att allt skulle ordnas så mycket mer praktiskt med hjälp av de digitala verktygen och så var det kanske inte.

Hon tror att det finns två skäl till att den fysiska kalendern växer i popularitet. Dels är det praktiskt.

Många har varit med om mobiler som kraschat och använder helt enkelt en analog kalender för att säkra innehållet. Men kalendern kan också vara ett sätt att uttrycka vem man är som person.

– Det är en typ av statusmarkör. Om nu alla har den senaste modellen av mobiltelefon skiljer jag ju inte ut mig på något sätt. Har man däremot en snygg kalender med sig och lägger upp den på bordet visar det att jag är en person som inte bara är digital, säger Katarina Graffman.

(TT)

Fakta: Annat analogt på frammarsch
  • I Storbritannien har vinylskivorna på stark frammarsch och noterade 2016 de högsta försäljningssiffrorna på 25 år, enligt branschorganisationen British Phonographic Industry. Över 3,2 miljoner vinylplattor såldes förra året i Storbritannien, en ökning på 53 procent jämfört med 2015 och den högsta siffran sedan 1991.
  • I Sverige ökade bokförsäljningen 0,2 procent räknat i kronor under de första åtta månaderna 2016, enligt statistik från Svenska bokhandlarföreningen. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat konstant sedan 2013 och fortsatte att öka. Under hela året 2015 ökade antalet sålda böcker med 3,1 procent jämfört med året före.
  • Under de senast tio åren har försäljningen av pussel ökat med drygt 21 procent, enligt branschorganisationen Lek- och Babybranschen. Under 2015 köpte 6,3 procent av Sveriges hushåll minst ett pussel.

Källa: TT

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMånga använder fysiska kalendrar som ett komplement till de digitala. I den fysiska kalendern kan till exempel mer privata anteckningar göras. (Foto: Christine Olsson/TT)
Många använder fysiska kalendrar som ett komplement till de digitala. I den fysiska kalendern kan till exempel mer privata anteckningar göras. (Foto: Christine Olsson/TT)
Hälsa & Livsstil

Kalenderns dagar är inte räknade

Epoch Times

Trots att nästan alla i dag kan ha sin kalender i mobil och dator köper fler papperskalendrar och almanackor.

Och precis som med vinylskivans och bokens återkomst kan det vara en reaktion på den ”digitala hysteri” vi upplevt de senaste åren säger en expert.

– Kalendern har blivit en accessoar, säger Mark Felipe Burde som är vd för företaget Burde i Växjö som tillverkar kalendrar.

I Sverige säljer de omkring sju miljoner kalendrar per år. Enligt Mark Felipe Burde minskar efterfrågan på det han kallar baskalendrar men när det gäller designade kalendrar och kalendrar med innehåll ökar volymerna.

– Folk är upptagna och har mycket projekt på gång. De behöver hjälp att strukturera upp sin vardag och köper kalendrar med speciellt innehåll eller speciell färg och form, säger Mark Felipe Burde.

Även unga

De fysiska kalendrarna tilltalar inte bara den äldre generationen som en gång i tiden hade dem som enda alternativ för att hålla ordning på tiden och sina liv.

Hos Burde visar försäljningen att även de nya digitala generationerna vänder sig till pappret.

– Man kan tycka att ungdomar är de första att ta till sig och använda ny teknik. Men den senaste tiden har vi sett att pappersskolkalendrar ökat i popularitet inför skolåret.

Inte död

Johan Frestadius som är vd för Bookbinders design, som designar och tillverkar kalendrar och skrivböcker, tycker sig se en viss återgång till den analoga kalendern, anteckningsboken och dagboken.

– Den är absolut inte död. Folk vill ha något som är snyggt och som går att bevara. Det får ett annat värde då.

Han säger att många använder fysiska kalendrar och anteckningsböcker som komplement till de digitala varianterna.

– Många utvecklar sitt eget system med en bok som man har med sig, där man kan göra mer privata anteckningar, tillsammans med datorn, säger Johan Frestadius.

Praktisk och statusmarkör

Den analoga kalenderns återkomst kan vara en reaktion de senaste tio årens ”digitala hysteri”, säger Katarina Graffman som är antropolog och har studerat bland annat mediebeteenden och konsumtion.

– Vi trodde att allt skulle ordnas så mycket mer praktiskt med hjälp av de digitala verktygen och så var det kanske inte.

Hon tror att det finns två skäl till att den fysiska kalendern växer i popularitet. Dels är det praktiskt.

Många har varit med om mobiler som kraschat och använder helt enkelt en analog kalender för att säkra innehållet. Men kalendern kan också vara ett sätt att uttrycka vem man är som person.

– Det är en typ av statusmarkör. Om nu alla har den senaste modellen av mobiltelefon skiljer jag ju inte ut mig på något sätt. Har man däremot en snygg kalender med sig och lägger upp den på bordet visar det att jag är en person som inte bara är digital, säger Katarina Graffman.

(TT)

Fakta: Annat analogt på frammarsch
  • I Storbritannien har vinylskivorna på stark frammarsch och noterade 2016 de högsta försäljningssiffrorna på 25 år, enligt branschorganisationen British Phonographic Industry. Över 3,2 miljoner vinylplattor såldes förra året i Storbritannien, en ökning på 53 procent jämfört med 2015 och den högsta siffran sedan 1991.
  • I Sverige ökade bokförsäljningen 0,2 procent räknat i kronor under de första åtta månaderna 2016, enligt statistik från Svenska bokhandlarföreningen. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat konstant sedan 2013 och fortsatte att öka. Under hela året 2015 ökade antalet sålda böcker med 3,1 procent jämfört med året före.
  • Under de senast tio åren har försäljningen av pussel ökat med drygt 21 procent, enligt branschorganisationen Lek- och Babybranschen. Under 2015 köpte 6,3 procent av Sveriges hushåll minst ett pussel.

Källa: TT

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024