loading
Inrikes

Ju fler cyklister desto säkrare

Daniel

Att cykla med hjälm är bra, men om riskerna med att inte göra det belyses allt för starkt finns en risk att det avskräcker potentiella cyklister. Det har Göteborgsstudenterna Ian Fiddies och Liv Markström upptäckt i sin uppsats om främjandet av cyklandet i Göteborg respektive holländska Gröningen.

– Visst är det säkrare att cykla med hjälm, men det är farligare att inte cykla alls om man inte får annan motion istället, påpekar Ian Fiddies. De positiva hälsovinsterna från regelbunden motion på cykel överstiger långt olycksriskerna.

I Gröningen cyklar 60 procent, med bara 9,3 gör det i Göteborg. Skillnaden förklaras delvis med att det i Göteborg bedrivits skrämmande kampanjer för att få folk att använda cykelhjälm. Dessutom har Gröningen satsat mer på åtgärder som försvårar för bilisterna, vilket bedömts effektivare än åtgärder som underlättar för cyklisterna. Bilisterna är nämligen det som är farligast för cyklisterna.

En faktor som är mycket gynnsam för cyklisterna är att de är många. Då är bilisterna uppmärksamma på dem. Studien visar rent av att det är färre olyckor om det finns fler cyklister.

Studien är redivisad i Ian Fiddies och Liv Markströms C-uppsats: ”Get on that bicycle and ride – a comparison of methods to promote cycling in three cities”, som skrivits vid Kulturgeografiska institutionen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Ju fler cyklister desto säkrare

Daniel

Att cykla med hjälm är bra, men om riskerna med att inte göra det belyses allt för starkt finns en risk att det avskräcker potentiella cyklister. Det har Göteborgsstudenterna Ian Fiddies och Liv Markström upptäckt i sin uppsats om främjandet av cyklandet i Göteborg respektive holländska Gröningen.

– Visst är det säkrare att cykla med hjälm, men det är farligare att inte cykla alls om man inte får annan motion istället, påpekar Ian Fiddies. De positiva hälsovinsterna från regelbunden motion på cykel överstiger långt olycksriskerna.

I Gröningen cyklar 60 procent, med bara 9,3 gör det i Göteborg. Skillnaden förklaras delvis med att det i Göteborg bedrivits skrämmande kampanjer för att få folk att använda cykelhjälm. Dessutom har Gröningen satsat mer på åtgärder som försvårar för bilisterna, vilket bedömts effektivare än åtgärder som underlättar för cyklisterna. Bilisterna är nämligen det som är farligast för cyklisterna.

En faktor som är mycket gynnsam för cyklisterna är att de är många. Då är bilisterna uppmärksamma på dem. Studien visar rent av att det är färre olyckor om det finns fler cyklister.

Studien är redivisad i Ian Fiddies och Liv Markströms C-uppsats: ”Get on that bicycle and ride – a comparison of methods to promote cycling in three cities”, som skrivits vid Kulturgeografiska institutionen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024