loadingUtsläppsfusket beräknas kosta VW nästan 150 miljarder kronor. (F0t0: Michael Probst AP/TT-arkivbild)
Utsläppsfusket beräknas kosta VW nästan 150 miljarder kronor. (F0t0: Michael Probst AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Jättesmäll för Volkswagen

TT-Reuters

Den tyska biltillverkaren Volkswagen (VW) redovisar en brakförlust för 2015. Resultatet tyngs av mångmiljardkostnader till följd av fusket med dieselutsläpp.

Två månader senare än vanligt släpper nu VW sina katastrofsiffror för 2015. Förlusten landar på 4,1 miljarder euro, motsvarande 37 miljarder kronor, för helåret. Sammantaget uppgår dieselskandalens kostnader, som ledningen satt av för kommande utgifter, till 16,2 miljarder euro (cirka 148 miljarder kronor). Men det kan bli både mer eller mindre. VW kan fortfarande inte bestämt slå fast vad slutnotan landar på.

Pengarna ska täcka åtgärder på de aktuella motorerna, återköp av bilar och juridiska kostnader i form av böter och annat.

Trots jätteförlusten föreslår styrelsen att ägarna ska få utdelning på sina aktier, med elva cent per ordinarie aktie. Samtidigt meddelas att bonusarna till ledningspersoner kapas med 30 procent.

Rensat för de gigantiska skandalkostnaderna gör koncernen med dess tolv bilmärken en rörelsevinst på 12,8 miljarder euro.

Bokslutet för 2015 skulle ha redovisats i februari, men har skjutits upp för att beräkna effekterna av utsläppsskandalen.

Volkswagen manipulerade 8 miljoner bilar i Europa

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUtsläppsfusket beräknas kosta VW nästan 150 miljarder kronor. (F0t0: Michael Probst AP/TT-arkivbild)
Utsläppsfusket beräknas kosta VW nästan 150 miljarder kronor. (F0t0: Michael Probst AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Jättesmäll för Volkswagen

TT-Reuters

Den tyska biltillverkaren Volkswagen (VW) redovisar en brakförlust för 2015. Resultatet tyngs av mångmiljardkostnader till följd av fusket med dieselutsläpp.

Två månader senare än vanligt släpper nu VW sina katastrofsiffror för 2015. Förlusten landar på 4,1 miljarder euro, motsvarande 37 miljarder kronor, för helåret. Sammantaget uppgår dieselskandalens kostnader, som ledningen satt av för kommande utgifter, till 16,2 miljarder euro (cirka 148 miljarder kronor). Men det kan bli både mer eller mindre. VW kan fortfarande inte bestämt slå fast vad slutnotan landar på.

Pengarna ska täcka åtgärder på de aktuella motorerna, återköp av bilar och juridiska kostnader i form av böter och annat.

Trots jätteförlusten föreslår styrelsen att ägarna ska få utdelning på sina aktier, med elva cent per ordinarie aktie. Samtidigt meddelas att bonusarna till ledningspersoner kapas med 30 procent.

Rensat för de gigantiska skandalkostnaderna gör koncernen med dess tolv bilmärken en rörelsevinst på 12,8 miljarder euro.

Bokslutet för 2015 skulle ha redovisats i februari, men har skjutits upp för att beräkna effekterna av utsläppsskandalen.

Volkswagen manipulerade 8 miljoner bilar i Europa

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024