loadingI Japan är intresset för värmländskt hantverk så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan. (Foto: Øyvind Lund/TT)
I Japan är intresset för värmländskt hantverk så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan. (Foto: Øyvind Lund/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Japansk näverhausse på ministernivå

Epoch Times

Svårt att sälja värmländskt hantverk i Japan? Näver! Tvärtom är intresset så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan.

– Näver är väldigt inne som material i Japan. De tiotal tillverkare vi har här hinner helt enkelt inte med när det kommer japanska beställningar på två-, trehundra stora brödfat som ska vara exakt likadana, säger Carina Olsson, hemslöjdskonsulent vid region Värmland.

Nu ska den värmländska nävern hamna också på regeringens bord. När närings- och innovationsminister Mikael Damberg på fredagen gästar länet på sin ”besöksnäringsturné” kommer han att få en inblick i näverkonsten och de problem och utvecklingsmöjligheter som finns för hantverket.

Svårt med råvara

– Han kanske inte kan göra så mycket personligen men under de två, tre minuter jag ska prata med honom vill jag ta möjligheten att rikta uppmärksamhet mot att hantverk är en näring som går att utveckla, säger Carina Olsson.

För att kunna möta den ökade efterfrågan ser Carina Olsson gärna ett näversamarbete med andra län.

– Min önskan är att vi skulle kunna få ett nationellt utvecklingsprojekt i samverkan med Tillväxtverket och Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Ett av problemen är att få fram tillräckligt med råvara. Nävern ska helst komma från så kallad glasbjörk, den kan i Värmland enbart skördas under två veckor runt midsommar när björken savar och för att få skala näver från björken behövs markägarens tillstånd.

– Den uppmärksamhet vi redan fått kring verksamheten har lett till att både skogsägare och folk som har näver liggande hemma har hört av sig. Det är en fantastisk bonus, säger Carina Olsson.

Det japanska intresset för näverföremål har växt under de senaste fem, sex åren. Det började via några mässor med internationella besökare och sedan dess har efterfrågan stadigt växt.

Efterlyser samarbete

– Det har inte handlat om pris när de har skickat sina beställningar. Det har bara varit frågan om att ”de ska ha”. Men att få en beställning på hundratals stora fat i oktober som helst ska levereras i november, det klarar vi bara inte, säger Carina Olsson.

TT: Vad är det i nävern som lockar japanska köpare?
– De är minimalister. De vill ha få saker men av hög kvalitet och ofta önskar de ljusa, naturliga material. Sedan är näver just nu väldigt inne överhuvudtaget i formgivarbranschen.

(TT-Urban Tjernberg)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingI Japan är intresset för värmländskt hantverk så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan. (Foto: Øyvind Lund/TT)
I Japan är intresset för värmländskt hantverk så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan. (Foto: Øyvind Lund/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Japansk näverhausse på ministernivå

Epoch Times

Svårt att sälja värmländskt hantverk i Japan? Näver! Tvärtom är intresset så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan.

– Näver är väldigt inne som material i Japan. De tiotal tillverkare vi har här hinner helt enkelt inte med när det kommer japanska beställningar på två-, trehundra stora brödfat som ska vara exakt likadana, säger Carina Olsson, hemslöjdskonsulent vid region Värmland.

Nu ska den värmländska nävern hamna också på regeringens bord. När närings- och innovationsminister Mikael Damberg på fredagen gästar länet på sin ”besöksnäringsturné” kommer han att få en inblick i näverkonsten och de problem och utvecklingsmöjligheter som finns för hantverket.

Svårt med råvara

– Han kanske inte kan göra så mycket personligen men under de två, tre minuter jag ska prata med honom vill jag ta möjligheten att rikta uppmärksamhet mot att hantverk är en näring som går att utveckla, säger Carina Olsson.

För att kunna möta den ökade efterfrågan ser Carina Olsson gärna ett näversamarbete med andra län.

– Min önskan är att vi skulle kunna få ett nationellt utvecklingsprojekt i samverkan med Tillväxtverket och Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Ett av problemen är att få fram tillräckligt med råvara. Nävern ska helst komma från så kallad glasbjörk, den kan i Värmland enbart skördas under två veckor runt midsommar när björken savar och för att få skala näver från björken behövs markägarens tillstånd.

– Den uppmärksamhet vi redan fått kring verksamheten har lett till att både skogsägare och folk som har näver liggande hemma har hört av sig. Det är en fantastisk bonus, säger Carina Olsson.

Det japanska intresset för näverföremål har växt under de senaste fem, sex åren. Det började via några mässor med internationella besökare och sedan dess har efterfrågan stadigt växt.

Efterlyser samarbete

– Det har inte handlat om pris när de har skickat sina beställningar. Det har bara varit frågan om att ”de ska ha”. Men att få en beställning på hundratals stora fat i oktober som helst ska levereras i november, det klarar vi bara inte, säger Carina Olsson.

TT: Vad är det i nävern som lockar japanska köpare?
– De är minimalister. De vill ha få saker men av hög kvalitet och ofta önskar de ljusa, naturliga material. Sedan är näver just nu väldigt inne överhuvudtaget i formgivarbranschen.

(TT-Urban Tjernberg)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024