Svårt att sälja värmländskt hantverk i Japan? Näver! Tvärtom är intresset så stort att det är närmast omöjligt att möta marknadens efterfrågan.
– Näver är väldigt inne som material i Japan. De tiotal tillverkare vi har här hinner helt enkelt inte med när det kommer japanska beställningar på två-, trehundra stora brödfat som ska vara exakt likadana, säger Carina Olsson, hemslöjdskonsulent vid region Värmland.
Nu ska den värmländska nävern hamna också på regeringens bord. När närings- och innovationsminister Mikael Damberg på fredagen gästar länet på sin ”besöksnäringsturné” kommer han att få en inblick i näverkonsten och de problem och utvecklingsmöjligheter som finns för hantverket.
Svårt med råvara
– Han kanske inte kan göra så mycket personligen men under de två, tre minuter jag ska prata med honom vill jag ta möjligheten att rikta uppmärksamhet mot att hantverk är en näring som går att utveckla, säger Carina Olsson.
För att kunna möta den ökade efterfrågan ser Carina Olsson gärna ett näversamarbete med andra län.
– Min önskan är att vi skulle kunna få ett nationellt utvecklingsprojekt i samverkan med Tillväxtverket och Nämnden för hemslöjdsfrågor.
Ett av problemen är att få fram tillräckligt med råvara. Nävern ska helst komma från så kallad glasbjörk, den kan i Värmland enbart skördas under två veckor runt midsommar när björken savar och för att få skala näver från björken behövs markägarens tillstånd.
– Den uppmärksamhet vi redan fått kring verksamheten har lett till att både skogsägare och folk som har näver liggande hemma har hört av sig. Det är en fantastisk bonus, säger Carina Olsson.
Det japanska intresset för näverföremål har växt under de senaste fem, sex åren. Det började via några mässor med internationella besökare och sedan dess har efterfrågan stadigt växt.
Efterlyser samarbete
– Det har inte handlat om pris när de har skickat sina beställningar. Det har bara varit frågan om att ”de ska ha”. Men att få en beställning på hundratals stora fat i oktober som helst ska levereras i november, det klarar vi bara inte, säger Carina Olsson.
TT: Vad är det i nävern som lockar japanska köpare?
– De är minimalister. De vill ha få saker men av hög kvalitet och ofta önskar de ljusa, naturliga material. Sedan är näver just nu väldigt inne överhuvudtaget i formgivarbranschen.
(TT-Urban Tjernberg)