Askmolnet från den isländska vulkanen Grimsvötn kommer sannolikt att nå brittiskt flygrum under tisdagen och kan komma att hindra flygtrafik över landet, varnar flygexperter.
Utbrottet från vulkanen har redan orsakat störningar på Island och landets största flygplats som ligger utanför Reykjavik har varit stängd sedan söndagen.
Storbritanniens meteorologiska byrå har förutspått att ett askmoln kommer att täcka Irland, Nordirland, Skottland och delar av norra Storbritannien under tisdagsmorgonen, vilket tvingar den civila flygmyndigheten (CAA) att varna för potentiella flygstörningar
”Vår högsta prioritering är att garantera säkerheten för såväl personer ombord på flygplan som på marken”, sade Andrew Haines, vd för CAA i ett uttalande.
”Vi kan inte utesluta en störning, men de åtgärder som sattes in efter förra årets askmoln kan innebära att flygsektorn är bättre rustad och kan komma att bidra till att minska störningen ifall vulkanaskan skulle påverkar brittiskt flygrum.”
I april förra året lamslogs Europa av ett sex dagar långt resekaos efter att en annan isländsk vulkan, Eyjafjallajökull, fått ett utbrott. Flygbolag tvingades betala ut miljontals kronor i kompensation åt strandsatta passagerare, av vilka många tvingades övernatta på golven på flygplatserna.
Molnet från Grimsvötn förväntas spridas i en bred båge från norra Ryssland till Storbritannien. Dock finns det tecken på att störningarna inte blir lika omfattande som i fjol.
– Det kommer sannolikt inte att inträffa en lika stora störningar som förra året när Eyjafjallajökull hade utbrott, sade Pall Einarsson, geofysiker vid Islands universitet, till AP.
– Det var en ovanlig vulkan, en ovanligt stor spridning av askan och ett ovanligt väder – faktorer som tillsammans gjorde livet svårt i Europa.
Den amerikanske presidenten Barack Obama planerar att flyga till Storbritannien från Irland under tisdagsmorgonen. Den brittiske utrikesministern William Hague sade i ett tal i Bryssel att ett genrellt förbud inte skulle vara en automatisk lösning.
– Jag tror att vi är mycket bättre förberedda och vi kommer att ha mycket bättre information den här gången vilket gör att vi kan justera saker utan att nödvändigtvis införa ett generellt förbud mot flygningar så som förra året. Men självklart beror det på situationen, sade han.
CAA sade igår att områden med hög-, medium- och lågdensitetsaska ska identifieras och att flygbolag ska informeras om dessa respektive områden. De bolag som vill flyga i medium- och högdensitetsaska måste få godkännande av CAA efter att detaljer från tillverkare angående flygplanets förmåga att flyga genom aska, framlagts.
”Många flygbolag har redan fått godkännande för att flyga i mediumdensitet. Hittills har ingen ansökt om att flyga i högdensitetsaska”, uppgav CAA.
Översatt från engelska