loadingIslamiska staten använder olika metoder i sin omfattande propagandakrigföring, enligt en nyutkommen rapport. (Foto: Getty Images)
Islamiska staten använder olika metoder i sin omfattande propagandakrigföring, enligt en nyutkommen rapport. (Foto: Getty Images)
Utrikes

IS propagandakrig är mer än halshuggningar och terror

Epoch Times, Jack Phillips

Bilder av halshuggningar, korsfästelser och människor som bränns levande av Islamiska staten, IS har översvämmat sociala medier de senaste åren. Men fastän IS forsätter att försöka förhärliga våldshandlingar, så går majoriteten av deras propaganda ut på att visa ett välfungerande civilt samhälle.

En ny rapport från tankesmedjan Quilliam Foundation, betonar vikten av att försöka förstå IS långsiktiga strategi. Mellan den 17 juli och 15 augusti har gruppen lagt ut propaganda 1 100 gånger, bestående av bilder, videoklipp, röstuttalanden, nyhetsbulletiner, teologiska berättelser och annat.

Varje dag produceras i genomsnitt 38 olika propagandainslag, varav hälften fokuserar på IS idealiserade världsbild. De kommer från ett stort område, från Västafrika till Afghanistan. Propagandan mot civilsamhället fokuserar på lokala tjänster, religion och ekonomiska aktiviteter. De använder många olika språk — arabiska, tyska, engelska, ryska, kurdiska och franska.

”Varje dag produceras i genomsnitt 38 olika propagandainslag, varav hälften fokuserar på IS idealiserade världsbild.”

”Bland annat visas västerländska soldater som sitter tillsammans på gröna kullar eller i parker med lekande barn. Där vädjar soldaterna till sina extremistvänner att gå med i kalifatet. Andra visar araber som sjunger och dricker te tillsammans på sina raster”, skriver forskaren Charlie Winter i rapporten.

Den här månaden har IS publicerat bilder på två nya nöjesparker för barn. Quilliam beskriver dem som en del av IS utopiska beskrivning av livet i kalifatet. Enligt aktivitetsgruppen Raqqa is Being Slaughtered Silently, ligger parkerna i Fallujah i Irak och Raqqa i Syrien.

Enligt Quilliam vill IS kompensera ifrågasättandet av deras legitimitet och trovärdighet genom att skapa en bild av ett samhälle som pågår som vanligt. Det är också ett försök att få lokalbefolkningen i Syrien och Irak på sin sida.

Haroro Ingram, forskare på Australiens nationaluniversitet i Canberra, sade nyligen att västmakterna inte gör tillräckligt, och att de använder fel metoder för att bemöta Islamiska statens propaganda. Insatserna för att bekämpa rekryteringen till IS i Västvärlden är i allmänhet för dålig. Han föreslår att Väst försöker utmana IS kärnbudskap om stabilitet, säkerhet och försörjning, som kan verka lockande för sunniter.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingIslamiska staten använder olika metoder i sin omfattande propagandakrigföring, enligt en nyutkommen rapport. (Foto: Getty Images)
Islamiska staten använder olika metoder i sin omfattande propagandakrigföring, enligt en nyutkommen rapport. (Foto: Getty Images)
Utrikes

IS propagandakrig är mer än halshuggningar och terror

Epoch Times, Jack Phillips

Bilder av halshuggningar, korsfästelser och människor som bränns levande av Islamiska staten, IS har översvämmat sociala medier de senaste åren. Men fastän IS forsätter att försöka förhärliga våldshandlingar, så går majoriteten av deras propaganda ut på att visa ett välfungerande civilt samhälle.

En ny rapport från tankesmedjan Quilliam Foundation, betonar vikten av att försöka förstå IS långsiktiga strategi. Mellan den 17 juli och 15 augusti har gruppen lagt ut propaganda 1 100 gånger, bestående av bilder, videoklipp, röstuttalanden, nyhetsbulletiner, teologiska berättelser och annat.

Varje dag produceras i genomsnitt 38 olika propagandainslag, varav hälften fokuserar på IS idealiserade världsbild. De kommer från ett stort område, från Västafrika till Afghanistan. Propagandan mot civilsamhället fokuserar på lokala tjänster, religion och ekonomiska aktiviteter. De använder många olika språk — arabiska, tyska, engelska, ryska, kurdiska och franska.

”Varje dag produceras i genomsnitt 38 olika propagandainslag, varav hälften fokuserar på IS idealiserade världsbild.”

”Bland annat visas västerländska soldater som sitter tillsammans på gröna kullar eller i parker med lekande barn. Där vädjar soldaterna till sina extremistvänner att gå med i kalifatet. Andra visar araber som sjunger och dricker te tillsammans på sina raster”, skriver forskaren Charlie Winter i rapporten.

Den här månaden har IS publicerat bilder på två nya nöjesparker för barn. Quilliam beskriver dem som en del av IS utopiska beskrivning av livet i kalifatet. Enligt aktivitetsgruppen Raqqa is Being Slaughtered Silently, ligger parkerna i Fallujah i Irak och Raqqa i Syrien.

Enligt Quilliam vill IS kompensera ifrågasättandet av deras legitimitet och trovärdighet genom att skapa en bild av ett samhälle som pågår som vanligt. Det är också ett försök att få lokalbefolkningen i Syrien och Irak på sin sida.

Haroro Ingram, forskare på Australiens nationaluniversitet i Canberra, sade nyligen att västmakterna inte gör tillräckligt, och att de använder fel metoder för att bemöta Islamiska statens propaganda. Insatserna för att bekämpa rekryteringen till IS i Västvärlden är i allmänhet för dålig. Han föreslår att Väst försöker utmana IS kärnbudskap om stabilitet, säkerhet och försörjning, som kan verka lockande för sunniter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024