Apples iPhone släpptes i USA för någon vecka sedan och i San Francisco Bay Area, där folk snabbt snappar upp ny teknologi, har hysterin över denna elektroniska pryl nått höga höjder.
Affärer som säljer Apple och utvalda AT&T-affärer i San Francisco Bay Area har vidtagit stora åtgärder för att säkerställa tillgången av den nya iPhone, en hybrid som är en kombination av en mobiltelefon, wide-screen video iPod och trådlös internetuppkoppling i en enda liten apparat.
– Intresset för denna speciella, mycket innovativa och revolutionerande apparat är väldigt, väldigt stort, säger Laura Werkheiser, talesman på AT&T.
Kunderna trotsade långa köer och alla slags väderförhållanden för att besöka någon av AT&T:s affärer runt om i USA. Analytiker uppskattar att över en halv miljon iPhones såldes första helgen.
AT&T är det enda mobiltelefonföretaget som arbetar med iPhone. Företaget har inte tillkännagivit några försäljningssiffror, men 2 000 nya medarbetare har anställts och butikerna i Bay Area hade öppet längre än vanligt för att tillgodose kraven.
– Nästan alla våra AT&T-affärer sålde slut på iPhone. Det antal sålda apparater som analytikerna spekulerar i är verkligen imponerande och vi är mycket nöjda med hela processen, säger Werkheiser.
Skenet kring iPhone mattades dock något när den stora mängden kunder började aktivera sina telefoner och tekniska fel rapporterades. Vissa upplevde fördröjningar när de bytte från andra mobiltelefonoperatörer till AT&T.
– Jämförelsevis har en väldigt liten andel av våra kunder upplevt svårigheter med att aktivera sin iPhone. Vi har löst och kompenserat nästan alla situationerna och frågan är just nu mycket liten, säger Werkheiser.
iPhone introducerar ett helt nytt gränssnitt som baseras på en multi-touch display och använder ny programvara som gör det möjligt för användaren att navigera med bara en enkel beröring med fingrarna på ytan av den digitala skärmen.
Översatt från originlartikel på engelska.