loadingDen danske regissören Nicolas Winding Refn och den kanadensiske skådespelaren Ryan Gosling (t.v) poserar på röda mattan inför visning av "Drive" på Cannes filmfestival den 20 maj 2011. (Foto: AFP/Francois Guillot)
Den danske regissören Nicolas Winding Refn och den kanadensiske skådespelaren Ryan Gosling (t.v) poserar på röda mattan inför visning av "Drive" på Cannes filmfestival den 20 maj 2011. (Foto: AFP/Francois Guillot)
Kultur

Ingen fart i Drive

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Nicolas Winding Refn
  • Medverkande: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Slbert Brooks, Ron Perlman m fl.
  • Kommer ut: 120321

Den här lilla independentfilmen har redan blivit lite av en kultklassiker, då man ser den dyka upp lite här och var, bland annat på Facebook. Personligen tycker jag att den här filmen bevisar att även undermåliga manus och regi kan hitta finansiärer.

Ryan Gosling spelar den namnlösa föraren som filmen handlar om. På dagtid jobbar han som stuntförare för filmer. På kvällarna extraknäcker han som chauffören för olika rånarligor. Han erbjuder sin expertis mot ett visst pris. För detta pris är han din i fem minuter. Detta låter ju onekligen ganska tufft. Problemet är att filmen sedan utvecklas till ett sorts drama där föraren ska hjälpa sin granne, Irene (Mulligan), vars man är tvungen att utföra ett rån för att betala tillbaka en skuld.

Jag misstänker att anledningen till att denna film har fått kultstatus är för att det är en modern film som ser ut som om den skulle kunna vara inspelad på 80-talet. Detta går ihop med förtexterna, som är rosa och det faktum att vår hjälte glider omkring i en vit jacka med gulddetaljer. Utöver detta har filmen ett tempo som påminner om filmer som ”Redbelt” (David Mamet, USA, 2008). Så jag förstår varför denna film har blivit så populär.

Men jag tycker att det bara är en massa yta. Ryan Gosling (f. 1980) är en skådespelare som har hela paketet. Han har en intensiv blick, han är mångsidig som skådespelare, vilket gör att han kan spela i stort sett vilken roll som helst, och dessutom ser han väldigt bra ut. En vacker dag kommer han att vinna en Oscar. Det är jag helt övertygad om. Denna film slösar dock bort hans talang genom att låta honom bara glida omkring. Detta utnyttjar hans utseende och framför allt hans intensiva ögon. Men hans talang utnyttjas inte! Skådespelarveteranerna Albert Brooks och Ron Perlman har visserligen ett par riktigt bra scener, men knappast tillräckligt många för att göra filmen bra.

Sedan har vi detta med att denna film har marknadsförts som lite av en actionfilm. Och med tanke på att det handlar om en bilförare, tror man ju att det ska förekomma i alla fall en och annan spännande sekvens med bilar. Det finns en kort sekvens i början och sedan en kort sekvens i mitten av filmen. Detta känns som en stor besvikelse.

I USA finns det stora möjligheter att få finansiärer till independentfilmer. Är man riktigt duktig kan man sedan hitta distributörer till sin film och tjäna stora pengar på den. Om inte annat kan man troligen få jobba som regissör på större filmer. För att få pengar till sin film, måste man ha något riktigt bra att jobba med. Men den här filmen bevisar att detta inte alltid är fallet. För denna film är, trots att den är ganska så snygg, ganska tråkig. Men om man vill se snyggingen Ryan Gosling glida omkring och se mystisk ut i hundra minuter, är detta en film man borde se.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen danske regissören Nicolas Winding Refn och den kanadensiske skådespelaren Ryan Gosling (t.v) poserar på röda mattan inför visning av "Drive" på Cannes filmfestival den 20 maj 2011. (Foto: AFP/Francois Guillot)
Den danske regissören Nicolas Winding Refn och den kanadensiske skådespelaren Ryan Gosling (t.v) poserar på röda mattan inför visning av "Drive" på Cannes filmfestival den 20 maj 2011. (Foto: AFP/Francois Guillot)
Kultur

Ingen fart i Drive

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Nicolas Winding Refn
  • Medverkande: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Slbert Brooks, Ron Perlman m fl.
  • Kommer ut: 120321

Den här lilla independentfilmen har redan blivit lite av en kultklassiker, då man ser den dyka upp lite här och var, bland annat på Facebook. Personligen tycker jag att den här filmen bevisar att även undermåliga manus och regi kan hitta finansiärer.

Ryan Gosling spelar den namnlösa föraren som filmen handlar om. På dagtid jobbar han som stuntförare för filmer. På kvällarna extraknäcker han som chauffören för olika rånarligor. Han erbjuder sin expertis mot ett visst pris. För detta pris är han din i fem minuter. Detta låter ju onekligen ganska tufft. Problemet är att filmen sedan utvecklas till ett sorts drama där föraren ska hjälpa sin granne, Irene (Mulligan), vars man är tvungen att utföra ett rån för att betala tillbaka en skuld.

Jag misstänker att anledningen till att denna film har fått kultstatus är för att det är en modern film som ser ut som om den skulle kunna vara inspelad på 80-talet. Detta går ihop med förtexterna, som är rosa och det faktum att vår hjälte glider omkring i en vit jacka med gulddetaljer. Utöver detta har filmen ett tempo som påminner om filmer som ”Redbelt” (David Mamet, USA, 2008). Så jag förstår varför denna film har blivit så populär.

Men jag tycker att det bara är en massa yta. Ryan Gosling (f. 1980) är en skådespelare som har hela paketet. Han har en intensiv blick, han är mångsidig som skådespelare, vilket gör att han kan spela i stort sett vilken roll som helst, och dessutom ser han väldigt bra ut. En vacker dag kommer han att vinna en Oscar. Det är jag helt övertygad om. Denna film slösar dock bort hans talang genom att låta honom bara glida omkring. Detta utnyttjar hans utseende och framför allt hans intensiva ögon. Men hans talang utnyttjas inte! Skådespelarveteranerna Albert Brooks och Ron Perlman har visserligen ett par riktigt bra scener, men knappast tillräckligt många för att göra filmen bra.

Sedan har vi detta med att denna film har marknadsförts som lite av en actionfilm. Och med tanke på att det handlar om en bilförare, tror man ju att det ska förekomma i alla fall en och annan spännande sekvens med bilar. Det finns en kort sekvens i början och sedan en kort sekvens i mitten av filmen. Detta känns som en stor besvikelse.

I USA finns det stora möjligheter att få finansiärer till independentfilmer. Är man riktigt duktig kan man sedan hitta distributörer till sin film och tjäna stora pengar på den. Om inte annat kan man troligen få jobba som regissör på större filmer. För att få pengar till sin film, måste man ha något riktigt bra att jobba med. Men den här filmen bevisar att detta inte alltid är fallet. För denna film är, trots att den är ganska så snygg, ganska tråkig. Men om man vill se snyggingen Ryan Gosling glida omkring och se mystisk ut i hundra minuter, är detta en film man borde se.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024