loadingFallet i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Fallet i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utrikes

Inga kvinnor i israelisk Ikeabroschyr

Epoch Times

Bara pappor, söner och bröder. Inga mammor, döttrar eller systrar. I bokhyllorna endast religiösa skrifter.

Så ser det ut i en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel, rapporterar Jerusalem Post.

Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda ”produkter och lösningar” i enlighet med haredims livsstil.

– Ikea Sverige står för de många människorna och vi vill visa respekt för olikheter och lokala traditioner och behov men också respekt för att inte diskriminera. Vi är övertygade om att de båda är möjliga att förena, säger Ikea Sveriges pressansvarige Jakob Holmström till Dagens Nyheter.

I Sverige brukar Ikea nöja sig med katalogen, det är ovanligt med lokalt anpassade broschyrer.

– I Sverige gör vi det bara ibland, kopplat till erbjudanden, säger Daniela Rogosic, Ikea Sveriges kommunikationschef, till TT.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFallet i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Fallet i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utrikes

Inga kvinnor i israelisk Ikeabroschyr

Epoch Times

Bara pappor, söner och bröder. Inga mammor, döttrar eller systrar. I bokhyllorna endast religiösa skrifter.

Så ser det ut i en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel, rapporterar Jerusalem Post.

Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda ”produkter och lösningar” i enlighet med haredims livsstil.

– Ikea Sverige står för de många människorna och vi vill visa respekt för olikheter och lokala traditioner och behov men också respekt för att inte diskriminera. Vi är övertygade om att de båda är möjliga att förena, säger Ikea Sveriges pressansvarige Jakob Holmström till Dagens Nyheter.

I Sverige brukar Ikea nöja sig med katalogen, det är ovanligt med lokalt anpassade broschyrer.

– I Sverige gör vi det bara ibland, kopplat till erbjudanden, säger Daniela Rogosic, Ikea Sveriges kommunikationschef, till TT.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024