loadingHyllor fulla med modersmjölksersättning i en holländsk stormarknad den 12 februari. (Foto: Peter Valk/Epoch Times)
Hyllor fulla med modersmjölksersättning i en holländsk stormarknad den 12 februari. (Foto: Peter Valk/Epoch Times)
Utrikes

Holländsk barnvälling hamstras av kineser

Peter Valk, Epoch Times

Efter tragedin med mjölkpulvret med melamin i Kina för några år sedan har kinesiska konsumenternas förtroende för kinesisk modersmjölksersättning bokstavligt talat nästan försvunnit – hela vägen till det västra halvklotet.

Kineser, som har råd, kan köpa utländska mjölkpulverprodukter via internet och detta ger till kineser bosatta utomlands en affärsmöjlighet: export av barnvälling till Kina.

Sedan 2012 har kinesiska kvinnor gått till stormarknader och apotek i Nederländerna för att fylla sina kundvagnar med välkända holländska varumärken för mjölkpulver.

Holländsk barnmatstillverkare Friso är inte alltför glad över denna plötsliga ökning av nya kunder. Friso fruktar att den kinesiska marknadens omättliga törst ökar snabbare än Frisos förmåga att producera mjölkpulver så att inget blir kvar till holländska barn.

– Vi ser mestadels kineser köpa stora mängder av våra produkter som de tar med sig i sitt bagage [på ett flygplan] eller skickar dem till Kina, sade Jasper Aansorgh, försäljningschef på Hero, som äger Frisos varumärke.

I ett pressmeddelande för tre veckor sedan gick Friso så långt som att kalla dem ”plundrare” och uppmanade holländska stormarknader och apotek att sälja högst 2-4 paket per kund av deras varumärke för mjölkpulver.

De flesta apotek och stormarknader har fäst ett meddelande till sina hyllor för modersmjölksersättning där det anges: ”För alla Nutricias och Frisos modersmjölkersättning gäller: högst fyra kartonger per person. Tyvärr är vi tvungna att vidta dessa åtgärder på grund av brist på den holländska marknaden. Anledningen till detta är den snabba exportökningen av modersmjölksersättning till Kina.”

Men om de kinesiska köparna inte har något emot blickar av ogillande från nederländska kunder och anställda i butiken, kan de fortfarande samla ihop en hel del mjölkpulver varje dag. Ett genomsnittligt holländskt centrum har inom gångavstånd minst sex ställen som säljer bröstmjölksersättning.

Efter att de samlat ihop så mycket som möjligt staplas dagens inköp vanligtvis i huset, garaget eller på annat sätt. Burkar och kartonger kommer sedan att föras till Kinas stora fastland via flygpost, det sker främst genom Taobao Marketplace, en kinesiskspråkig webbplats för online shopping, av samma typ som eBay.

På Taobao säljs dessa produkter för minst det dubbla holländska priset. Vissa Taobao-butiker säljer mer än 6 000 Frisoburkar eller kartonger per månad men den genomsnittliga Taobao-butiken säljer mycket mindre, eftersom de också först måste vinna förtroendet hos kunderna. De flesta börjar med att sälja till vänner och familj i Kina och bygger upp sitt rykte därifrån.

För några månader sedan, när det inte fanns några begränsningar för att köpa holländsk modersmjölksersättning, kunde kineserna posta bilder och videoinspelningar på nätet om sig själva när de köpte modersmjölksersättning i en holländsk butik för att bevisa köpets äkthet till kinesiska köpare.

Många kineser som gör affärer med modersmjölksersättning har invandrat till Nederländerna under de senaste tio åren. De pratar inte holländska så väl och tvingas att utföra manuellt arbete, såsom att städa eller arbeta i restauranger, för att tjäna mer pengar. Deras kinesiska betyg erkänns ofta inte  i Nederländerna. För de flesta ger export av holländskt mjölkpulver till spädbarn bara lite fickpengar, en förtjänst på mellan 100 till 900 euro i månaden. För andra ger det en full inkomst på cirka 1 500 euro per månad.

Många tänker inte så mycket på denna tragedi – sex barn dog och oräkneliga blev förgiftade – vilket är orsaken till denna affärsmöjlighet. Andra anser att det är både business och välgörenhet eftersom det ger kinesiska föräldrar ett alternativ jämfört med  ett kinesiskt spädbarnspulver som kan vara förorenat.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHyllor fulla med modersmjölksersättning i en holländsk stormarknad den 12 februari. (Foto: Peter Valk/Epoch Times)
Hyllor fulla med modersmjölksersättning i en holländsk stormarknad den 12 februari. (Foto: Peter Valk/Epoch Times)
Utrikes

Holländsk barnvälling hamstras av kineser

Peter Valk, Epoch Times

Efter tragedin med mjölkpulvret med melamin i Kina för några år sedan har kinesiska konsumenternas förtroende för kinesisk modersmjölksersättning bokstavligt talat nästan försvunnit – hela vägen till det västra halvklotet.

Kineser, som har råd, kan köpa utländska mjölkpulverprodukter via internet och detta ger till kineser bosatta utomlands en affärsmöjlighet: export av barnvälling till Kina.

Sedan 2012 har kinesiska kvinnor gått till stormarknader och apotek i Nederländerna för att fylla sina kundvagnar med välkända holländska varumärken för mjölkpulver.

Holländsk barnmatstillverkare Friso är inte alltför glad över denna plötsliga ökning av nya kunder. Friso fruktar att den kinesiska marknadens omättliga törst ökar snabbare än Frisos förmåga att producera mjölkpulver så att inget blir kvar till holländska barn.

– Vi ser mestadels kineser köpa stora mängder av våra produkter som de tar med sig i sitt bagage [på ett flygplan] eller skickar dem till Kina, sade Jasper Aansorgh, försäljningschef på Hero, som äger Frisos varumärke.

I ett pressmeddelande för tre veckor sedan gick Friso så långt som att kalla dem ”plundrare” och uppmanade holländska stormarknader och apotek att sälja högst 2-4 paket per kund av deras varumärke för mjölkpulver.

De flesta apotek och stormarknader har fäst ett meddelande till sina hyllor för modersmjölksersättning där det anges: ”För alla Nutricias och Frisos modersmjölkersättning gäller: högst fyra kartonger per person. Tyvärr är vi tvungna att vidta dessa åtgärder på grund av brist på den holländska marknaden. Anledningen till detta är den snabba exportökningen av modersmjölksersättning till Kina.”

Men om de kinesiska köparna inte har något emot blickar av ogillande från nederländska kunder och anställda i butiken, kan de fortfarande samla ihop en hel del mjölkpulver varje dag. Ett genomsnittligt holländskt centrum har inom gångavstånd minst sex ställen som säljer bröstmjölksersättning.

Efter att de samlat ihop så mycket som möjligt staplas dagens inköp vanligtvis i huset, garaget eller på annat sätt. Burkar och kartonger kommer sedan att föras till Kinas stora fastland via flygpost, det sker främst genom Taobao Marketplace, en kinesiskspråkig webbplats för online shopping, av samma typ som eBay.

På Taobao säljs dessa produkter för minst det dubbla holländska priset. Vissa Taobao-butiker säljer mer än 6 000 Frisoburkar eller kartonger per månad men den genomsnittliga Taobao-butiken säljer mycket mindre, eftersom de också först måste vinna förtroendet hos kunderna. De flesta börjar med att sälja till vänner och familj i Kina och bygger upp sitt rykte därifrån.

För några månader sedan, när det inte fanns några begränsningar för att köpa holländsk modersmjölksersättning, kunde kineserna posta bilder och videoinspelningar på nätet om sig själva när de köpte modersmjölksersättning i en holländsk butik för att bevisa köpets äkthet till kinesiska köpare.

Många kineser som gör affärer med modersmjölksersättning har invandrat till Nederländerna under de senaste tio åren. De pratar inte holländska så väl och tvingas att utföra manuellt arbete, såsom att städa eller arbeta i restauranger, för att tjäna mer pengar. Deras kinesiska betyg erkänns ofta inte  i Nederländerna. För de flesta ger export av holländskt mjölkpulver till spädbarn bara lite fickpengar, en förtjänst på mellan 100 till 900 euro i månaden. För andra ger det en full inkomst på cirka 1 500 euro per månad.

Många tänker inte så mycket på denna tragedi – sex barn dog och oräkneliga blev förgiftade – vilket är orsaken till denna affärsmöjlighet. Andra anser att det är både business och välgörenhet eftersom det ger kinesiska föräldrar ett alternativ jämfört med  ett kinesiskt spädbarnspulver som kan vara förorenat.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024