loadingTrafikpolis i Peking. Partitjänstemän i Chongqing har börjat utbilda personer med höga akademiska titar till trafikpoliser. (Foto: Frederic J. Brown/Getty Images)
Trafikpolis i Peking. Partitjänstemän i Chongqing har börjat utbilda personer med höga akademiska titar till trafikpoliser. (Foto: Frederic J. Brown/Getty Images)
Utrikes

Högutbildade akademiker i Kina tävlar om jobb som trafikpoliser

Fu Ming & Yan Ning, Sound of Hope Radio Network

För att ”upprätthålla stabilitet” och hålla arbetslösheten under kontroll har kommunistpartiets tjänstemän i Chongqing i sydvästra Kina börjat utbilda akademiker med doktorstitlar till trafikpoliser.

Chongqingpolisen har samarbetat med ledande universitet som China Medical University, Southwest University, Chinese People’s Public Security University, China Criminal Police University, Dalian Maritime University, med flera. De menar att de nya rekryteringarna kommer hjälpa till att förbättra kvalitet på polisstyrkan.

Enligt polisföreträdare i Chongqing har 79 procent av  de 1250 nya poliser, som anställdes den 17 september, masterexamen eller högre. 40 stycken har doktorstitlar. 70 procent av rekryterna som fullbordat sin utbildning kommer att få jobb som trafikpoliser och de återstående kommer att hamna på lokala polisstationer. Tanken är att man ska kunna garantera att man har 800-1000 patrullerande trafikpoliser dygnet runt.

Zhu Xinxin, tidigare redaktör på Folkets radiostation i Hebei, kommenterade att programmet är ett resultat av att kommunistpartiet använder sitt monopol över utbildningssystemet för att lösa de väldiga arbetslöshetsproblemen i landet.

– Att ha jobb som trafikpolis är åtminstone en ”risskål av stål” [alltså en statlig anställning som garanterar ens försörjning]. I nuläget spelar det ingen roll vad du har för utbildning för arbetslösheten har gjort folk så desperata att de inte bryr sig om huruvida deras jobb har något med deras utbildning att göra.

Jiao Guobiao, biträdande professor vid Peking University, ifrågasätter huruvida Kina har de ekonomiska resurserna att anställa ”enastående studenter” som trafikpoliser.

– Att utbilda så här många högt kvalificerade akademiker och sedan låta dem bli trafikpoliser har en mycket olycklig effekt. Har vi verkligen så stora resurser i vårt land att vi kan låta högutbildade bli trafikpoliser? Jag menar att det här är en fullständigt orimlig fördelning av ekonomiska och utbildningsmässiga resurser.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/43130/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTrafikpolis i Peking. Partitjänstemän i Chongqing har börjat utbilda personer med höga akademiska titar till trafikpoliser. (Foto: Frederic J. Brown/Getty Images)
Trafikpolis i Peking. Partitjänstemän i Chongqing har börjat utbilda personer med höga akademiska titar till trafikpoliser. (Foto: Frederic J. Brown/Getty Images)
Utrikes

Högutbildade akademiker i Kina tävlar om jobb som trafikpoliser

Fu Ming & Yan Ning, Sound of Hope Radio Network

För att ”upprätthålla stabilitet” och hålla arbetslösheten under kontroll har kommunistpartiets tjänstemän i Chongqing i sydvästra Kina börjat utbilda akademiker med doktorstitlar till trafikpoliser.

Chongqingpolisen har samarbetat med ledande universitet som China Medical University, Southwest University, Chinese People’s Public Security University, China Criminal Police University, Dalian Maritime University, med flera. De menar att de nya rekryteringarna kommer hjälpa till att förbättra kvalitet på polisstyrkan.

Enligt polisföreträdare i Chongqing har 79 procent av  de 1250 nya poliser, som anställdes den 17 september, masterexamen eller högre. 40 stycken har doktorstitlar. 70 procent av rekryterna som fullbordat sin utbildning kommer att få jobb som trafikpoliser och de återstående kommer att hamna på lokala polisstationer. Tanken är att man ska kunna garantera att man har 800-1000 patrullerande trafikpoliser dygnet runt.

Zhu Xinxin, tidigare redaktör på Folkets radiostation i Hebei, kommenterade att programmet är ett resultat av att kommunistpartiet använder sitt monopol över utbildningssystemet för att lösa de väldiga arbetslöshetsproblemen i landet.

– Att ha jobb som trafikpolis är åtminstone en ”risskål av stål” [alltså en statlig anställning som garanterar ens försörjning]. I nuläget spelar det ingen roll vad du har för utbildning för arbetslösheten har gjort folk så desperata att de inte bryr sig om huruvida deras jobb har något med deras utbildning att göra.

Jiao Guobiao, biträdande professor vid Peking University, ifrågasätter huruvida Kina har de ekonomiska resurserna att anställa ”enastående studenter” som trafikpoliser.

– Att utbilda så här många högt kvalificerade akademiker och sedan låta dem bli trafikpoliser har en mycket olycklig effekt. Har vi verkligen så stora resurser i vårt land att vi kan låta högutbildade bli trafikpoliser? Jag menar att det här är en fullständigt orimlig fördelning av ekonomiska och utbildningsmässiga resurser.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/43130/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024