loading
Inrikes

Högre bot stoppar inte fartsyndare

Göran Sjögren, TT Göteborg

Böterna för trafikbrott dubblerades i höstas. Men varken fortkörarna eller dödsolyckorna tycks ha blivit färre.

-Höjningen har inte haft någon effekt, säger trafikforskaren Hans-Åke Cedersund till TT.

Det var den 1 oktober som de nya kraftigt höjda böterna började gälla. Tanken var att det skulle svida så i plånboken att fortkörarna skulle lätta på gasen.

Inget tyder på att så har skett.

-Hastigheterna minskade i början, men har gått tillbaka igen.

-Så här långt efteråt skulle förändringarna annars synas i olycksstatistiken, men det finns inget hack i kurvan för antalet döda. Det borde det ha funnits, säger Hans-Åke Cedersund på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Dramatisk effekt

En jämförelse mellan farthållningen i mitten av september och mitten av oktober visade att hastigheten minskade med två kilometer i timmen. Men minskningen hänförs till nyhetens behag, och nu tycks bilförarna köra lika fort som tidigare.

-Om vi hade fått en sänkning med två kilometer i timmen i ett längre perspektiv, som det senaste halvåret, så hade det fått en dramatisk effekt på dödstalen, eftersom det är de sista kilometerna som påverkar skadeföljden, säger Hans-Åke Cedersund.

Men antalet dödsolyckor har inte minskat.

Tvärtom omkom fler personer i trafiken under första kvartalet i år än under motsvarande tid förra året, 85 jämfört med 76.

Även resultaten från den så kallade hastighetsveckan, 23-29 april, antyder att det går för fort på vägarna.

11 076 fortkörare rapporterades, en 43-procentig ökning jämfört med förra årets hastighetsvecka. Den kraftiga ökningen kan till stor del emellertid hänföras till att fartkameror var i gång i betydligt större utsträckning i år.

Tre prickar

En annan faktor som dock kan tillskrivas nyhetens behag var att antalet utfärdade böteslappar till fortkörare minskade kraftigt veckorna efter den 1 oktober, för att sedan raka i höjden igen.

-I januari och februari gick antalet bötfällda upp igen, säger Hans-Åke Cedersund.

TT: Kan man säga att böteshöjningen har varit verkningslös?

-Vad vi har sett så har den inte haft någon effekt. Man kan inte bara höja böterna och tro att vi blir mer laglydiga.

TT: Hur ska man då få folk att hålla hastighetsgränserna?

-Ju högre upptäcktsrisk, desto laglydigare förare. Det ser vi på kameraövervakade sträckor och i städer.

Hans-Åke Cedersund kan också tänka sig ett prickningssystem av dansk modell i kombination med de höga böterna.

-Man klipper helt enkelt i kortet och efter tre prickar på två år så dras körkortet in.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Högre bot stoppar inte fartsyndare

Göran Sjögren, TT Göteborg

Böterna för trafikbrott dubblerades i höstas. Men varken fortkörarna eller dödsolyckorna tycks ha blivit färre.

-Höjningen har inte haft någon effekt, säger trafikforskaren Hans-Åke Cedersund till TT.

Det var den 1 oktober som de nya kraftigt höjda böterna började gälla. Tanken var att det skulle svida så i plånboken att fortkörarna skulle lätta på gasen.

Inget tyder på att så har skett.

-Hastigheterna minskade i början, men har gått tillbaka igen.

-Så här långt efteråt skulle förändringarna annars synas i olycksstatistiken, men det finns inget hack i kurvan för antalet döda. Det borde det ha funnits, säger Hans-Åke Cedersund på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Dramatisk effekt

En jämförelse mellan farthållningen i mitten av september och mitten av oktober visade att hastigheten minskade med två kilometer i timmen. Men minskningen hänförs till nyhetens behag, och nu tycks bilförarna köra lika fort som tidigare.

-Om vi hade fått en sänkning med två kilometer i timmen i ett längre perspektiv, som det senaste halvåret, så hade det fått en dramatisk effekt på dödstalen, eftersom det är de sista kilometerna som påverkar skadeföljden, säger Hans-Åke Cedersund.

Men antalet dödsolyckor har inte minskat.

Tvärtom omkom fler personer i trafiken under första kvartalet i år än under motsvarande tid förra året, 85 jämfört med 76.

Även resultaten från den så kallade hastighetsveckan, 23-29 april, antyder att det går för fort på vägarna.

11 076 fortkörare rapporterades, en 43-procentig ökning jämfört med förra årets hastighetsvecka. Den kraftiga ökningen kan till stor del emellertid hänföras till att fartkameror var i gång i betydligt större utsträckning i år.

Tre prickar

En annan faktor som dock kan tillskrivas nyhetens behag var att antalet utfärdade böteslappar till fortkörare minskade kraftigt veckorna efter den 1 oktober, för att sedan raka i höjden igen.

-I januari och februari gick antalet bötfällda upp igen, säger Hans-Åke Cedersund.

TT: Kan man säga att böteshöjningen har varit verkningslös?

-Vad vi har sett så har den inte haft någon effekt. Man kan inte bara höja böterna och tro att vi blir mer laglydiga.

TT: Hur ska man då få folk att hålla hastighetsgränserna?

-Ju högre upptäcktsrisk, desto laglydigare förare. Det ser vi på kameraövervakade sträckor och i städer.

Hans-Åke Cedersund kan också tänka sig ett prickningssystem av dansk modell i kombination med de höga böterna.

-Man klipper helt enkelt i kortet och efter tre prickar på två år så dras körkortet in.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024