loadingAdolf Hitlers och Karl Marx synsätt är skrämmande lika. (Adolf Hitler—Library of Congress; Karl Marx—Public Domain)
Adolf Hitlers och Karl Marx synsätt är skrämmande lika. (Adolf Hitler—Library of Congress; Karl Marx—Public Domain)
Opinion

Hitler, Marx och rasagendan

Justin Stamm, Epoch Times

”Låt oss betrakta den faktiska, världsliga juden – inte den jude som faktiskt iakttar sabbaten, såsom Bauer gör – utan den vardaglige juden. Låt oss inte söka efter hemlighetens hos juden i hans religion, utan låt oss söka efter den religiösa hemligheten hos den verklige juden. Vad är den världsliga grunden för judendomen?

… Praktiska behov, egenintresse. Vad är judens världsliga religion? Köpslående. Vad är hans världsliga gud? Pengar. Nåväl! Frigörelse från köpslående och pengar, och följaktligen från den praktiska, verkliga judendomen, skulle vara den verkliga självfrigörelsen i vår tid… Den slutgiltiga analysen blir att judarnas frigörelse är att människan frigörs från judendomen.”

Man skulle kunna tro att detta långa citat är ännu en salva från den ökände Adolf Hitler. Så är dock inte fallet. Citatet kommer från ingen mindre än Karl Marx, fadern till kommunismen och de socialistiska revolutionära idealen. Intressant nog är att Marx var ättling till en lång kedja av kabbalistiska judiska rabbiner, något han ansträngde sig mycket för att få folk att glömma.

Betrakta följande citat:

”Vi är socialister, vi är fiender till dagens kapitalistiska ekonomiska system med dess exploatering av de ekonomiskt svaga, med sina orättvisa löner, med sin anskrämliga värdering av en människa utifrån välstånd och förmögenhet istället för ansvar och prestation, och vi är samtliga beslutna att förstöra detta system under alla omständigheter.”

Man skulle lätt kunna säga att detta citat kommer från Marx, eller hur? Men det är fel. Citatet kommer från ett tal av Adolf Hitler – också han av judisk börd – den 1 maj 1927.

För somliga är blotta antydan om att Adolf Hitler rörde sig i närheten av socialistiska och marxistiska teorier en hädelse. Vid en närmare undersökning av historisk dokumentation kan man emellertid enkelt hitta den unika egenskap som sammanbinder alla de så kallade ”revolutionära” rörelserna som har dykt upp sedan publiceringen av ”Det kommunistiska manifestet” 1848 och andra sådana skrifter.

Det här är första delen i en artikelserie som undersöker ursprunget för socialism, kommunism och taktikerna i den ”sociala ingenjörskonsten” som historiskt använts sedan födelsen av den internationella socialiströrelsen för att uppnå det optimala resultatet – Utopia.

Vad är socialism?

I många ordböcker sägs det att socialism är den demokratiska form av styre där alla medborgare har en röst. Dessutom hävdas det att alla klasser och raser ska ha samma andel.

Det absoluta idealet för socialism författades dock av Karl Marx. Hur löd då hans definition?

Marx menade att socialism inte är en form av styre utan en stat, en bevakad och konstruerad stat som en nation skapar medan man är i övergången från ett kapitalistiskt till ett kommunistiskt samhälle. Det kommunistiska Utopia är å andra sidan ett ultimat önskat resultat efter en fullständig övergång, en värld utan polismakt, inga egendomar, ingen religion, inga klasser, inget behov av något styre, inga krig… ett fantasiland med evig harmoni. Är det emellertid verkligen så att allt detta kan uppnås fredligt och genom att bara dela upp äganderätten till marken?

Svaret är nej. Övergångstillståndet till socialismen innefattar uppgiften att omvandla medborgarskapet för den framtida superstaten. Hur hanterar då socialistapparaten dem som inte vill bli omvandlade?

Marx och andra socialister pekar ut behovet av att ersätta oönskade element i samhället. De flesta menar att dessa oönskade element finns i den härskande medelklassen, men det slutade inte där. Samhällsplaneringen krävde att man valde politisk inriktning och ännu viktigare vilka som skulle vara idealiska i att passa in i detta nya Utopia och vilka som inte skulle vara det.

Ytterst fanns det en måttstock med vilken man skulle välja vilka som fick stanna kvar och vilka som måste avlägsnas.

Hur utvecklades den här måttstocken? Efter en noggrant genomtänkt process och efter mycket debatt fann man att de standarder som var allmänt accepterade i modern tid var alltför primitiva. Än en gång måste extrema åtgärder vidtas.

När Marx skrev Det kommunistiska manifestet var han inte den ende i världen som trodde på dess teorier, inte heller var han upphovsmannen. I själva verket var det en idé som stimulerande människor under nästan 100 år tillsammans med en annan mycket kontroversiell och framträdande teori.

Eftersom socialism är en ateistisk regim förväntades eller ansågs helt enkelt anhängarna tro på ”Människans evolution”.

En vetenskapsman och filosof med sådana teorier fann till slut tillräckligt mod för att publicera sina tankar. Hans namn var Charles Darwin.


Social darwinism och rasrenhet

Många tror att Darwins evolutionsteori bara handlade om människans fysiska evolution och att han stannade där. På samma sätt som att Marx teorier inte tog slut på den teoretiska nivån skrev emellertid Darwin ned många av sina åsikter som också innebar sociala tillämpningar. Hans tillvägagångssätt var en aktiv snarare än passiv inblandning i människans evolutionära framsteg. Med andra ord krävdes en aktiv inblandning.

Den sociala darwinismen ansåg att människans beskydd av svaga, sjuka och underutvecklade personer förhindrade processen för det ”naturliga urvalet”, där den starkaste överlever och avgör människans framtid.

Darwin trodde att om människan inte längre hjälpte dessa ”underarter” då skulle den naturliga urvalsprocessen helt enkelt ta bort dessa mindre önskvärda bland populationen. I hans värld skulle denna handling gynna människans framtid och ”samhället” som helhet.

Han konstaterade att ”Den starkaste av varelserna ska leva och den svagaste dö”, och klassificerade andra raser som svarta och judar som ”…underarter…” och ”tvivelaktiga arter”.

Alltmedan den passiva lösningen blev mer aktiv fortsatte Darwin med att ställa en illvillig fråga: ”…Inkräktar människans raser eller arter… på varandra och ersätter varandra, så att vissa till slut blir utrotade? Vi kommer att få se att dessa frågor måste få ett jakande svar…”

En mer specifik beskrivning av människans ”underarter” återfinns i Darwins bok Descent of Man, där han skriver: ”Vid en viss period i framtiden, inom en inte alltför avlägsen framtid… kommer de civiliserade raserna bland människan närmast säkerligen utrota och ersätta de vilda raserna över hela världen…”.

Marx förstod Darwins tankar och visade sin uppskattning genom att konstatera: ”…detta är en bok som innehåller basen för naturhistorian ur vår synvinkel”.

Vår synvinkel? Det är allmänt känt att Marx och den socialistiska idén tänkte i siffror och därför delade varandras åsikter. Det var således uppenbart att hans ord representerade många som var anhängare till Marx nya idéer.

Kort därefter började en av de farligaste teorierna i den mänskliga historien att framträda.

När en av Darwins kusiner läste ”Om arternas uppkomst genom naturligt urval” blev han så nöjd och inspirerad av de revolutionära idéerna att han var nära att publicera några av sina egna.

Denne vetenskapsman gick ett steg längre än Darwin i den aktiva urvalsprocessen. Han började systematiskt klassificera vilka som passade för att vara stamfäder för människans framtid och vilka som inte var det. Han gav upphov till den vetenskapliga studien ”Arv eller miljö” och trodde på sterilisering av oönskade, utrotande av de handikappade och att de lägre ”raserna” bland människan skulle ersättas genom en noggrann tillämpning av social ingenjörskonst.

Denna teori kallades för ”rashygien”.

Författare var Sir Francis Galton.

Del II följer inom kort.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/11422/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAdolf Hitlers och Karl Marx synsätt är skrämmande lika. (Adolf Hitler—Library of Congress; Karl Marx—Public Domain)
Adolf Hitlers och Karl Marx synsätt är skrämmande lika. (Adolf Hitler—Library of Congress; Karl Marx—Public Domain)
Opinion

Hitler, Marx och rasagendan

Justin Stamm, Epoch Times

”Låt oss betrakta den faktiska, världsliga juden – inte den jude som faktiskt iakttar sabbaten, såsom Bauer gör – utan den vardaglige juden. Låt oss inte söka efter hemlighetens hos juden i hans religion, utan låt oss söka efter den religiösa hemligheten hos den verklige juden. Vad är den världsliga grunden för judendomen?

… Praktiska behov, egenintresse. Vad är judens världsliga religion? Köpslående. Vad är hans världsliga gud? Pengar. Nåväl! Frigörelse från köpslående och pengar, och följaktligen från den praktiska, verkliga judendomen, skulle vara den verkliga självfrigörelsen i vår tid… Den slutgiltiga analysen blir att judarnas frigörelse är att människan frigörs från judendomen.”

Man skulle kunna tro att detta långa citat är ännu en salva från den ökände Adolf Hitler. Så är dock inte fallet. Citatet kommer från ingen mindre än Karl Marx, fadern till kommunismen och de socialistiska revolutionära idealen. Intressant nog är att Marx var ättling till en lång kedja av kabbalistiska judiska rabbiner, något han ansträngde sig mycket för att få folk att glömma.

Betrakta följande citat:

”Vi är socialister, vi är fiender till dagens kapitalistiska ekonomiska system med dess exploatering av de ekonomiskt svaga, med sina orättvisa löner, med sin anskrämliga värdering av en människa utifrån välstånd och förmögenhet istället för ansvar och prestation, och vi är samtliga beslutna att förstöra detta system under alla omständigheter.”

Man skulle lätt kunna säga att detta citat kommer från Marx, eller hur? Men det är fel. Citatet kommer från ett tal av Adolf Hitler – också han av judisk börd – den 1 maj 1927.

För somliga är blotta antydan om att Adolf Hitler rörde sig i närheten av socialistiska och marxistiska teorier en hädelse. Vid en närmare undersökning av historisk dokumentation kan man emellertid enkelt hitta den unika egenskap som sammanbinder alla de så kallade ”revolutionära” rörelserna som har dykt upp sedan publiceringen av ”Det kommunistiska manifestet” 1848 och andra sådana skrifter.

Det här är första delen i en artikelserie som undersöker ursprunget för socialism, kommunism och taktikerna i den ”sociala ingenjörskonsten” som historiskt använts sedan födelsen av den internationella socialiströrelsen för att uppnå det optimala resultatet – Utopia.

Vad är socialism?

I många ordböcker sägs det att socialism är den demokratiska form av styre där alla medborgare har en röst. Dessutom hävdas det att alla klasser och raser ska ha samma andel.

Det absoluta idealet för socialism författades dock av Karl Marx. Hur löd då hans definition?

Marx menade att socialism inte är en form av styre utan en stat, en bevakad och konstruerad stat som en nation skapar medan man är i övergången från ett kapitalistiskt till ett kommunistiskt samhälle. Det kommunistiska Utopia är å andra sidan ett ultimat önskat resultat efter en fullständig övergång, en värld utan polismakt, inga egendomar, ingen religion, inga klasser, inget behov av något styre, inga krig… ett fantasiland med evig harmoni. Är det emellertid verkligen så att allt detta kan uppnås fredligt och genom att bara dela upp äganderätten till marken?

Svaret är nej. Övergångstillståndet till socialismen innefattar uppgiften att omvandla medborgarskapet för den framtida superstaten. Hur hanterar då socialistapparaten dem som inte vill bli omvandlade?

Marx och andra socialister pekar ut behovet av att ersätta oönskade element i samhället. De flesta menar att dessa oönskade element finns i den härskande medelklassen, men det slutade inte där. Samhällsplaneringen krävde att man valde politisk inriktning och ännu viktigare vilka som skulle vara idealiska i att passa in i detta nya Utopia och vilka som inte skulle vara det.

Ytterst fanns det en måttstock med vilken man skulle välja vilka som fick stanna kvar och vilka som måste avlägsnas.

Hur utvecklades den här måttstocken? Efter en noggrant genomtänkt process och efter mycket debatt fann man att de standarder som var allmänt accepterade i modern tid var alltför primitiva. Än en gång måste extrema åtgärder vidtas.

När Marx skrev Det kommunistiska manifestet var han inte den ende i världen som trodde på dess teorier, inte heller var han upphovsmannen. I själva verket var det en idé som stimulerande människor under nästan 100 år tillsammans med en annan mycket kontroversiell och framträdande teori.

Eftersom socialism är en ateistisk regim förväntades eller ansågs helt enkelt anhängarna tro på ”Människans evolution”.

En vetenskapsman och filosof med sådana teorier fann till slut tillräckligt mod för att publicera sina tankar. Hans namn var Charles Darwin.


Social darwinism och rasrenhet

Många tror att Darwins evolutionsteori bara handlade om människans fysiska evolution och att han stannade där. På samma sätt som att Marx teorier inte tog slut på den teoretiska nivån skrev emellertid Darwin ned många av sina åsikter som också innebar sociala tillämpningar. Hans tillvägagångssätt var en aktiv snarare än passiv inblandning i människans evolutionära framsteg. Med andra ord krävdes en aktiv inblandning.

Den sociala darwinismen ansåg att människans beskydd av svaga, sjuka och underutvecklade personer förhindrade processen för det ”naturliga urvalet”, där den starkaste överlever och avgör människans framtid.

Darwin trodde att om människan inte längre hjälpte dessa ”underarter” då skulle den naturliga urvalsprocessen helt enkelt ta bort dessa mindre önskvärda bland populationen. I hans värld skulle denna handling gynna människans framtid och ”samhället” som helhet.

Han konstaterade att ”Den starkaste av varelserna ska leva och den svagaste dö”, och klassificerade andra raser som svarta och judar som ”…underarter…” och ”tvivelaktiga arter”.

Alltmedan den passiva lösningen blev mer aktiv fortsatte Darwin med att ställa en illvillig fråga: ”…Inkräktar människans raser eller arter… på varandra och ersätter varandra, så att vissa till slut blir utrotade? Vi kommer att få se att dessa frågor måste få ett jakande svar…”

En mer specifik beskrivning av människans ”underarter” återfinns i Darwins bok Descent of Man, där han skriver: ”Vid en viss period i framtiden, inom en inte alltför avlägsen framtid… kommer de civiliserade raserna bland människan närmast säkerligen utrota och ersätta de vilda raserna över hela världen…”.

Marx förstod Darwins tankar och visade sin uppskattning genom att konstatera: ”…detta är en bok som innehåller basen för naturhistorian ur vår synvinkel”.

Vår synvinkel? Det är allmänt känt att Marx och den socialistiska idén tänkte i siffror och därför delade varandras åsikter. Det var således uppenbart att hans ord representerade många som var anhängare till Marx nya idéer.

Kort därefter började en av de farligaste teorierna i den mänskliga historien att framträda.

När en av Darwins kusiner läste ”Om arternas uppkomst genom naturligt urval” blev han så nöjd och inspirerad av de revolutionära idéerna att han var nära att publicera några av sina egna.

Denne vetenskapsman gick ett steg längre än Darwin i den aktiva urvalsprocessen. Han började systematiskt klassificera vilka som passade för att vara stamfäder för människans framtid och vilka som inte var det. Han gav upphov till den vetenskapliga studien ”Arv eller miljö” och trodde på sterilisering av oönskade, utrotande av de handikappade och att de lägre ”raserna” bland människan skulle ersättas genom en noggrann tillämpning av social ingenjörskonst.

Denna teori kallades för ”rashygien”.

Författare var Sir Francis Galton.

Del II följer inom kort.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/11422/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024