loading
Utrikes

Historien om Apple Peel och den kinesiska entreprenörsandan, del 2

Wang Jingwen - Epoch Times

I december 2009 sade Yong upp sig från sitt jobb och flyttade in i ett lagerrum i sin farbrors hus, där han ägnade all sin tid och alla sina resurser åt sin nya affärsplan. Med ett litet startkapital på 8000 yuan var han fast besluten att göra sin produkt lika bra som Apples.

Yong fick så mycket att göra att han snart övertygade sin bror Lei, som var inredningsarkitekt, att börja arbeta med honom. I juli i år var deras produkt klar. De kallade den Apple Peel 520, vilket på kinesiska låter som frasen ”Apple Peel jag älskar dig”, och bestämde sig för att testa om de kunde marknadsföra den. De planerade även att registrera sitt företag under namnet Derivative Technology, som en anspelning på att dera produkt byggde på Apples produkter.

Efter en middag den 16 juli lånade bröderna en iphone av sin granne och laddade upp sin demo på Tudou Net.

Kinesiska bloggare reagerade med entusiasm och bröderna började ta in förhandsbeställningar av Apple Peel via den kinesiska sajten Taobao Net. Tanken var att man skulle börja producera i slutet av juli och att butikspriset skulle ligga på 388 yuan.

Men innan bröderna lyckats få ut sin Apple Peel till kunderna hade en piratversion av deras produkt med namnet tPhone som kostade nästan dubbelt så mycket redan dykt upp på Kinas två populäraste och största elektronikmarknader, Zhongguancun i Peking och Huaqiangbei i Shenzhen.

Bröderna lärde sig den hårda vägen att deras konkurrensfördel hade varit deras kreativa idé, men att när de väl offentliggjort idén hade de ingen chans att tävla med tillverkare som specialiserat sig på att göra piratversioner av elektroniska produkter och som hade tiotals miljoner yuan i kapital, en utvecklingsavdelning och en fullständig tillverkningskedja.

Tidigare hade man via Huaqiangbei kunnat få tag i illegala importer av Appleprodukter inom ett par veckor från det att de släppts. Förutom tPhone har en annan produkt som liknar brödernas Apple Peel tillverkats av företaget Zhong Xing. Enligt källor ska det vara en CDMA-produkt för det USA-baserade företaget Sprint.

Bröderna hade redan hunnit investera 100 000 yuan i sin produkt. I slutet av juli hittade de en liten elektronikfabrik och lät tillverka 200 Apple Peel, men det visade sig att bara 60 av dem höll måttet. De var därför tvungna att ta ner sin säljinformation från Taobao. Senare anklagades de även för bedrägeri på internet och är nu oroliga att deras produkt kan utgöra en immaterialrättskränkning. De sade att de bett advokater om råd men inte fått något svar.

Så bröderna Pans värld är betydligt mer lömsk och svårnavigerad än den som Steve Jobs befann sig i när han grundade Apple. Kanske är detta skälet till varför Jobs framgång inte återupprepats i Kina.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/43129/

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

Historien om Apple Peel och den kinesiska entreprenörsandan, del 2

Wang Jingwen - Epoch Times

I december 2009 sade Yong upp sig från sitt jobb och flyttade in i ett lagerrum i sin farbrors hus, där han ägnade all sin tid och alla sina resurser åt sin nya affärsplan. Med ett litet startkapital på 8000 yuan var han fast besluten att göra sin produkt lika bra som Apples.

Yong fick så mycket att göra att han snart övertygade sin bror Lei, som var inredningsarkitekt, att börja arbeta med honom. I juli i år var deras produkt klar. De kallade den Apple Peel 520, vilket på kinesiska låter som frasen ”Apple Peel jag älskar dig”, och bestämde sig för att testa om de kunde marknadsföra den. De planerade även att registrera sitt företag under namnet Derivative Technology, som en anspelning på att dera produkt byggde på Apples produkter.

Efter en middag den 16 juli lånade bröderna en iphone av sin granne och laddade upp sin demo på Tudou Net.

Kinesiska bloggare reagerade med entusiasm och bröderna började ta in förhandsbeställningar av Apple Peel via den kinesiska sajten Taobao Net. Tanken var att man skulle börja producera i slutet av juli och att butikspriset skulle ligga på 388 yuan.

Men innan bröderna lyckats få ut sin Apple Peel till kunderna hade en piratversion av deras produkt med namnet tPhone som kostade nästan dubbelt så mycket redan dykt upp på Kinas två populäraste och största elektronikmarknader, Zhongguancun i Peking och Huaqiangbei i Shenzhen.

Bröderna lärde sig den hårda vägen att deras konkurrensfördel hade varit deras kreativa idé, men att när de väl offentliggjort idén hade de ingen chans att tävla med tillverkare som specialiserat sig på att göra piratversioner av elektroniska produkter och som hade tiotals miljoner yuan i kapital, en utvecklingsavdelning och en fullständig tillverkningskedja.

Tidigare hade man via Huaqiangbei kunnat få tag i illegala importer av Appleprodukter inom ett par veckor från det att de släppts. Förutom tPhone har en annan produkt som liknar brödernas Apple Peel tillverkats av företaget Zhong Xing. Enligt källor ska det vara en CDMA-produkt för det USA-baserade företaget Sprint.

Bröderna hade redan hunnit investera 100 000 yuan i sin produkt. I slutet av juli hittade de en liten elektronikfabrik och lät tillverka 200 Apple Peel, men det visade sig att bara 60 av dem höll måttet. De var därför tvungna att ta ner sin säljinformation från Taobao. Senare anklagades de även för bedrägeri på internet och är nu oroliga att deras produkt kan utgöra en immaterialrättskränkning. De sade att de bett advokater om råd men inte fått något svar.

Så bröderna Pans värld är betydligt mer lömsk och svårnavigerad än den som Steve Jobs befann sig i när han grundade Apple. Kanske är detta skälet till varför Jobs framgång inte återupprepats i Kina.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/43129/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024