loadingSnabbtågsjärnvägen byggas mellan Mekka (1 på kartan) och Medina (2 på kartan) i västra Saudiarabien. (Foto: TT)
Snabbtågsjärnvägen byggas mellan Mekka (1 på kartan) och Medina (2 på kartan) i västra Saudiarabien. (Foto: TT)
Utrikes

Heligt snabbtåg klart i mars 2018

Epoch Times

Först i mars 2018 blir det möjligt att resa i 320 kilometer i timmen mellan heligheterna.

Det spansk-saudiska konsortium som fått det prestigefyllda uppdraget att bygga och sköta snabbtågsjärnvägen mellan Mekka och Medina, islams två heligaste platser, lovar nu ett slutdatum efter att Saudiarabien gått med på att betala ytterligare motsvarande nära 1,5 miljarder kronor för tilläggskostnader.

När konsortiet fick uppdraget 2011 skulle det vara utfört i slutet av 2016, vilket flyttades fram ett år, vilket nu alltså blir ytterligare några månader. Redan då var ordervärdet nära 65,3 miljarder kronor.

För den nätta summan bygger konsortiet 44 mil järnväg i öknen mellan städerna, tillhandahåller 35 tåg för 450 passagerare vardera och sköter järnvägen i tolv år.

Komforten i tågen ska bli mycket bra och restiden minskas till under tre timmar.

(TT-AFP)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSnabbtågsjärnvägen byggas mellan Mekka (1 på kartan) och Medina (2 på kartan) i västra Saudiarabien. (Foto: TT)
Snabbtågsjärnvägen byggas mellan Mekka (1 på kartan) och Medina (2 på kartan) i västra Saudiarabien. (Foto: TT)
Utrikes

Heligt snabbtåg klart i mars 2018

Epoch Times

Först i mars 2018 blir det möjligt att resa i 320 kilometer i timmen mellan heligheterna.

Det spansk-saudiska konsortium som fått det prestigefyllda uppdraget att bygga och sköta snabbtågsjärnvägen mellan Mekka och Medina, islams två heligaste platser, lovar nu ett slutdatum efter att Saudiarabien gått med på att betala ytterligare motsvarande nära 1,5 miljarder kronor för tilläggskostnader.

När konsortiet fick uppdraget 2011 skulle det vara utfört i slutet av 2016, vilket flyttades fram ett år, vilket nu alltså blir ytterligare några månader. Redan då var ordervärdet nära 65,3 miljarder kronor.

För den nätta summan bygger konsortiet 44 mil järnväg i öknen mellan städerna, tillhandahåller 35 tåg för 450 passagerare vardera och sköter järnvägen i tolv år.

Komforten i tågen ska bli mycket bra och restiden minskas till under tre timmar.

(TT-AFP)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024