loadingEn helikopter av samma typ som den som på fredagen kraschade vid norska Turøy utanför Bergen. (Foto: Kyrre Styve/NTB scanpix/TT)
En helikopter av samma typ som den som på fredagen kraschade vid norska Turøy utanför Bergen. (Foto: Kyrre Styve/NTB scanpix/TT)
Utrikes

Har länge fruktat helikopterkrasch

TT-NTB

Dagen efter den allvarliga helikopterolyckan i Norge, som krävde 13 människoliv, säger oljearbetare och fackförbund att de länge fruktat en krasch.

– Vi har fått in orosanmälningar från personal om ändringar i underhåll och säkerhet under en längre tid, säger fackförbundet SAFE:s ledare Hilde Marit Rysst till tidningen Klassekampen.

Hon tillägger att facket förväntar sig att Statoil genomför en fullständig och seriös utredning av olyckan, som kan ge svar på vad som gick fel.

Huvudskyddsombudet vid Statoils oljeplattform Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, säger att det länge varit impopulärt bland oljearbetarna att flyga med helikoptrar av den typ som störtade, EC225 Super Puma, på grund av tidigare olyckor.

Kan identifiera sig

– Detta är en händelse som påverkar alla anställda starkt. Vi flyger helikopter allihop och man kan till en viss grad identifiera sig med detta, säger han till NRK.

Helikoptermodellen har varit involverad i fem olyckor på fyra år i Storbritannien. Och 1997 omkom tolv personer i Norge då en Super Puma på väg från Brønnøysund till oljeproduktionsfartyget Norne störtade.

Både tillverkaren Airbus och luftfartsmyndigheter i Norge och Storbritannien har tills vidare stoppat alla flygningar med helikoptertypen.

Det var vid lunchtid i fredags som en helikopter på väg från oljeplattformen Gullfaks B störtade vid Turøy utanför Bergen.

Samtliga personer ombord, elva norrmän, en britt och en italienare, omkom. Det rörde sig om tolv män och en kvinna i åldrarna 32-60 år, enligt den norska polisen.

I ekonomisk kris

Enligt NRK, som hänvisar till uppgifter från flightradar24.com, tappade helikoptern 640 meter i höjd före kraschen. En video som TV2 fått tillgång till visar att helikopterns rotor lossnade innan den störtade.

Det bolag som äger den kraschade helikoptern, kanadensiska CHC Helicopter, har under en period haft stora ekonomiska svårigheter.

Nyligen missade bolaget att betala räntan på ett av sina lån. CHC måste nu antingen försöka nå en uppgörelse med sina långivare, eller betala motsvarande cirka 370 miljoner kronor inom två veckor. Annars kan bolaget tvingas att ansöka om konkursskydd, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Vraket av den kraschade helikoptern bärgas av en kranbåt. (Foto: Vidar Ruud/NTB scanpix/TT)

Vraket av den kraschade helikoptern bärgas av en kranbåt. (Foto: Vidar Ruud/NTB scanpix/TT)

Vraket bärgat

Den kraschade helikopterns stjärtparti bärgades på fredagen. Resten av vraket bärgades på lördagseftermiddagen, från ett djup på 6-7 meter.

På lördagen kom också uppgifter om ytterligare en helikopterolycka i Norge, i Hå kommun i Jæren. De två som befann sig ombord på den helikoptern, en AS-350, klarade sig oskadda, enligt vårdpersonal på olycksplatsen.

Fakta: Tidigare helikopterkrascher
Andra allvarliga helikopterolyckor i Norge de senaste åren:

  • 14 januari 2014: Två män omkommer då en ambulanshelikopter flyger in i en högspänningsledning och kraschar vid Sønsterudtunneln på E16 i Hole.
  • 11 januari 2012: Två personer omkommer då en helikopter av typen Robinson 44 tillhörande Jämtlands Flyg störtar i Mosjøen.
  • 4 juli 2011: Fem personer omkommer då en Eurocopter AS350 B3 från Airlift-basen i Kinsarvik havererar i Hardanger under en privat flygning.
  • 27 januari 2010: Alla fyra ombord dör när en Robinson R 44 Astro störtar och går genom isen utanför hamnen i Horten.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn helikopter av samma typ som den som på fredagen kraschade vid norska Turøy utanför Bergen. (Foto: Kyrre Styve/NTB scanpix/TT)
En helikopter av samma typ som den som på fredagen kraschade vid norska Turøy utanför Bergen. (Foto: Kyrre Styve/NTB scanpix/TT)
Utrikes

Har länge fruktat helikopterkrasch

TT-NTB

Dagen efter den allvarliga helikopterolyckan i Norge, som krävde 13 människoliv, säger oljearbetare och fackförbund att de länge fruktat en krasch.

– Vi har fått in orosanmälningar från personal om ändringar i underhåll och säkerhet under en längre tid, säger fackförbundet SAFE:s ledare Hilde Marit Rysst till tidningen Klassekampen.

Hon tillägger att facket förväntar sig att Statoil genomför en fullständig och seriös utredning av olyckan, som kan ge svar på vad som gick fel.

Huvudskyddsombudet vid Statoils oljeplattform Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, säger att det länge varit impopulärt bland oljearbetarna att flyga med helikoptrar av den typ som störtade, EC225 Super Puma, på grund av tidigare olyckor.

Kan identifiera sig

– Detta är en händelse som påverkar alla anställda starkt. Vi flyger helikopter allihop och man kan till en viss grad identifiera sig med detta, säger han till NRK.

Helikoptermodellen har varit involverad i fem olyckor på fyra år i Storbritannien. Och 1997 omkom tolv personer i Norge då en Super Puma på väg från Brønnøysund till oljeproduktionsfartyget Norne störtade.

Både tillverkaren Airbus och luftfartsmyndigheter i Norge och Storbritannien har tills vidare stoppat alla flygningar med helikoptertypen.

Det var vid lunchtid i fredags som en helikopter på väg från oljeplattformen Gullfaks B störtade vid Turøy utanför Bergen.

Samtliga personer ombord, elva norrmän, en britt och en italienare, omkom. Det rörde sig om tolv män och en kvinna i åldrarna 32-60 år, enligt den norska polisen.

I ekonomisk kris

Enligt NRK, som hänvisar till uppgifter från flightradar24.com, tappade helikoptern 640 meter i höjd före kraschen. En video som TV2 fått tillgång till visar att helikopterns rotor lossnade innan den störtade.

Det bolag som äger den kraschade helikoptern, kanadensiska CHC Helicopter, har under en period haft stora ekonomiska svårigheter.

Nyligen missade bolaget att betala räntan på ett av sina lån. CHC måste nu antingen försöka nå en uppgörelse med sina långivare, eller betala motsvarande cirka 370 miljoner kronor inom två veckor. Annars kan bolaget tvingas att ansöka om konkursskydd, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Vraket av den kraschade helikoptern bärgas av en kranbåt. (Foto: Vidar Ruud/NTB scanpix/TT)

Vraket av den kraschade helikoptern bärgas av en kranbåt. (Foto: Vidar Ruud/NTB scanpix/TT)

Vraket bärgat

Den kraschade helikopterns stjärtparti bärgades på fredagen. Resten av vraket bärgades på lördagseftermiddagen, från ett djup på 6-7 meter.

På lördagen kom också uppgifter om ytterligare en helikopterolycka i Norge, i Hå kommun i Jæren. De två som befann sig ombord på den helikoptern, en AS-350, klarade sig oskadda, enligt vårdpersonal på olycksplatsen.

Fakta: Tidigare helikopterkrascher
Andra allvarliga helikopterolyckor i Norge de senaste åren:

  • 14 januari 2014: Två män omkommer då en ambulanshelikopter flyger in i en högspänningsledning och kraschar vid Sønsterudtunneln på E16 i Hole.
  • 11 januari 2012: Två personer omkommer då en helikopter av typen Robinson 44 tillhörande Jämtlands Flyg störtar i Mosjøen.
  • 4 juli 2011: Fem personer omkommer då en Eurocopter AS350 B3 från Airlift-basen i Kinsarvik havererar i Hardanger under en privat flygning.
  • 27 januari 2010: Alla fyra ombord dör när en Robinson R 44 Astro störtar och går genom isen utanför hamnen i Horten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024