På Reseföretagens svarta lista sticker det ungerska lågprisbolaget Wizz Air ut. 53 resenärer i sammanlagt 31 ärenden har drabbats av kraftiga förseningar, men flygbolaget vägrar att kompensera sina kunder.
De svenska resenärernas krav uppgår till sammanlagt 164 000 kronor. På andra plats på den föga smickrande listan finns Solresors charterflygbolag Primera Air som i åtta förseningsärenden inte velat kompensera sina resenärer.
Därför ska du aldrig lägga upp bilder på ditt boardingkort på Facebook
En gång om året presenterar Vagabond, i samarbete med Råd & Rön, en lista med de resebolagen som vägrar kompensera sina kunder, trots Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekommendationer.
17 av de 21 reseföretagen på svarta listan är flygbolag. Precis som förra året rör de flesta ärendena förseningar. Det beror till stor del av den ökade trängseln i luften över Europa och att lågprisbolagen ofta saknar ersättningsplan.
(TT)
Resebolagen |
1. Wizz Air Hungary Airlines Ltd, Ungern* 2. Primera Air, Danmark* 3. Norwegian Air Shuttle ASA, Norge* 4. Nextjet AB, Stockholm-Arlanda 5. British Airways, Tyskland* 6. Turkish Airlines, Sigtuna* 7. Vueling Airlines S.A, Spanien* 8. Höga Kusten Flyg, Örnsköldsvik 9. Ryanair LTD, Irland* Betyder att reseföretaget var med på svarta listan även ifjol. |