Hanfudräkter är en traditionell klädstil med som användes av det kinesiska Hanfolket årtusendet före grundandet av Qingdynastin 1644. En förening som utvecklar de kulturella och kreativa aspekterna hos Hanfudräkter blev inbjudna att delta i en invigningsritual till vuxenlivet. Där klädde man upp sig i silkesdräkter och utförde en uråldrig ceremoni från Song- och Mingdynastierna. Ett gratulationstal hölls på den kinesiska mellanperiodens dialekt (formalistisk taiwanesiska).
Av alla kända riter inför vuxenlivet som utförs i Taiwan idag, var detta den äldsta, mest anspråkslösa och samtidigt högtidliga ceremonin. Elegant Hanfudräkter stod i centrum för ceremonin.
Uppnådd vuxenålder innebär ansvar och skyldighet
Olika variationer av dessa invigningsriter inför vuxenlivet har hållits i olika regioner i Taiwan, vilket inkluderar “Att bli 16 år” som hålls i Ainan. ”Vuxenlivets rit i Sheri” hålls i Kaohsiung och Rotary hade en ”Internationell vuxenlivsrit” som utvecklats för utländska studenter för att de ska få uppleva traditionell kultur.
Ceremonierna i de olika riterna har alla sina unika särarter och dräkter. Det fanns även några riter där de unga bar vanliga kläder. I de mer traditionella ceremonierna bars dräkter med Tangstil och guapimössor. Ett undantag var en rit som hölls i hemmet, där de unga vuxna bar Hanfudräkter.
Hanfudräkten bars till vardags av människor som levde i de centrala delarna i Kina under kejsararna Yan och Huang (sägs vara de båda första kejsarna i Kina), fram till slutet av Mingdynastin. Det dominerande inslaget i Hanfudräkten är lösa och vida ärmar, en krage som korsas genom att den högra sidan överlappar den vänstra samt hängena i kanten av dräkten. Klädseln ger i sin helhet ett harmoniskt intryck med utsökt struktur och dekorationer. Man bar olika accessoarer, hattar och skor beroende på ens sociala status.
Alltså hade ett system utvecklats för att markera social status genom klädseln. Ritualen inför vuxenlivet hos Hanfolket formades på det här sättet. Genom hela ceremonin bar de medverkande tre olika hattar med tre uppsättningar dräkter vilka symboliserade tre aspekter av den sociala ställningen och ansvaret.
Ceremonin börjar med att byta om, barnets kläder tas av och en formel klädsel tas på, ett brett band runt midjan och en handduk på huvudet, det motsvarar de vuxnas dräkt, att bli vuxen. Deltagarna förväntas förbättra sin moral och ta ansvar för sig själva.
I nästa fas tas en svartfärgad dräkt på, ett läderbälte runt midjan och en forskares handduk på huvudet, vilka representerar vetenskapsmannens goda uppförande och höga moral. Det innebär att den som går in i vuxenlivet bör vakta på med sin moral och bli mer seriös och rättfärdig. De ska också ansvara för sina familjer
Den tredje fasen består av att smycka ut sig med ett läderbälte, stövlar och ta upp en liten platta. Den hölls i historien framför bröstet av tjänstemän innan de fick audiens hos kejsaren. Härnäst tas en hatt på, som de traditionella tjänstemännen hade och som symboliserar en hög rang. Denna fas symboliserar att individen har vuxit upp och har en skyldighet att försvara sitt land.
Efter att deltagarna har blivit påklädda av de äldre och burit kläderna, har folkets förväntningar symboliskt lagts på dem. Med hjälp av de tre uppsättningarna dräkter och symboler, har de formellt blivit accepterade i samhället.
Liu är chef för Sällskapet för utveckling av de kulturella och kreativa aspekterna av den kinesiska Hanfudräkten.
http://en.epochtimes.com/n2/china/hanfu-costumes-adulthood-rituals-2169.html