loadingVägverket ska under tre år ta reda på vad det innebär att ha malda gummidäck i asfalten. (Foto: AFP)
Vägverket ska under tre år ta reda på vad det innebär att ha malda gummidäck i asfalten. (Foto: AFP)
Inrikes

Gummiasfalt kan ge tystare vägar

Epoch Times Sverige

Gamla bildäck kan bli framtidens vägar, för nu provar Vägverket att blanda gummi i asfalten och svenskarna ska med det förhoppningsvis få vägar som avger mindre buller och skadliga partiklar.

– Vägverket har gjort noggranna undersökningar kring miljö- och hälsofrågorna i samband med gummiasfalt. Erfarenheterna från andra länder är goda och därför vill vi testa gummiasfalten på de svenska vägarna, säger Mats Wendel vid Vägverkets huvudkontor i Borlänge, i ett pressmeddelande.

Förutom miljö- och hälsovinsterna har vägar av det här slaget visat sig ha längre hållbarhet. I USA har gummiblandad asfalt använts länge och gett positiva resultat för miljön, samt även ekonomiska fördelar.

Vägverket kommer att testa gummiasfalten under tre år på några kilometer väg utanför Eksjö, Malmö och Lund. Beläggningsarbetena sker veckorna 33-35.

– Under försöket kommer fortsatta utvärderingar att göras bland annat avseende arbetsmiljöaspekter vid tillverkning och utläggning av gummiasfalten. Det kommer också att genomföras studier på eventuell påverkan på miljön, säger Anders Berg, projektledare Vägverket avdelningen Samhälle och Trafik i Borlänge, i ett pressutskick.

Gummiasfalt tillverkas av gummigranulat av krossade återvunna bildäck som blandas med asfaltens bindemedel. Andelen gummi i den färdiga asfalten är mindre än två procent.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVägverket ska under tre år ta reda på vad det innebär att ha malda gummidäck i asfalten. (Foto: AFP)
Vägverket ska under tre år ta reda på vad det innebär att ha malda gummidäck i asfalten. (Foto: AFP)
Inrikes

Gummiasfalt kan ge tystare vägar

Epoch Times Sverige

Gamla bildäck kan bli framtidens vägar, för nu provar Vägverket att blanda gummi i asfalten och svenskarna ska med det förhoppningsvis få vägar som avger mindre buller och skadliga partiklar.

– Vägverket har gjort noggranna undersökningar kring miljö- och hälsofrågorna i samband med gummiasfalt. Erfarenheterna från andra länder är goda och därför vill vi testa gummiasfalten på de svenska vägarna, säger Mats Wendel vid Vägverkets huvudkontor i Borlänge, i ett pressmeddelande.

Förutom miljö- och hälsovinsterna har vägar av det här slaget visat sig ha längre hållbarhet. I USA har gummiblandad asfalt använts länge och gett positiva resultat för miljön, samt även ekonomiska fördelar.

Vägverket kommer att testa gummiasfalten under tre år på några kilometer väg utanför Eksjö, Malmö och Lund. Beläggningsarbetena sker veckorna 33-35.

– Under försöket kommer fortsatta utvärderingar att göras bland annat avseende arbetsmiljöaspekter vid tillverkning och utläggning av gummiasfalten. Det kommer också att genomföras studier på eventuell påverkan på miljön, säger Anders Berg, projektledare Vägverket avdelningen Samhälle och Trafik i Borlänge, i ett pressutskick.

Gummiasfalt tillverkas av gummigranulat av krossade återvunna bildäck som blandas med asfaltens bindemedel. Andelen gummi i den färdiga asfalten är mindre än två procent.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024