loadingRymdturism kan vara verklighet redan 2009. Bilden visar en prototyp av kabinen i världens första farkost för rymdturism, utställd på Science Museum i London. (Foto: Adrian Dennis/AFP/Getty Images)
Rymdturism kan vara verklighet redan 2009. Bilden visar en prototyp av kabinen i världens första farkost för rymdturism, utställd på Science Museum i London. (Foto: Adrian Dennis/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Gruppresor till rymden redan 2009?

Jason Wyatt, Epoch Times Sydney

Har du någonsin drömt om att vara astronaut eller att göra en resa i rymden? Enligt Virgin Galactics kan du vara ombord på jungfruskeppet SpaceShipTwo redan 2009.

Virgin Galactic kan komma att bli det första kommersiella rymdflygbolaget som planerar att erbjuda turer för 500 passagerare om året på drygt 100 km höjd. Detta med en flotta av fem fordon av typen SpaceShipTwo.

SpaceShipTwo kommer att bli en större version av Richard Bransons SpaceShipOne, som var den första privatbyggda farkosten som nådde över 100 kilometers höjd och därmed fick Ansari X-priset. Skeppen designas av Burt Rutans företag Scaled Composites och har varit under konstruktion vid Mojave Spaceport i Kalifornien i USA sedan 2005.

Rutan, som är veteran inom flygplansdesign, säger att kommersiella rymdfärder bara är i sin linda och att man så småningom kan komma att kolonisera andra planeter.

”Detta kommer verkligen att förkunna den era för mänskliga rymdfärder som först beskrevs av visionära science fiction-författare under 1940- och 1950-talet. Richard och jag delar visionen att kommersiellt gångbar och säker rymdturism kommer att innebära grunden för kolonisering av rymden”, sade han på en presskonferens.

Rutans design av avfyrningsfarkosten WhiteKnight har fått positiv kritik som ett effektivt och återanvändbart nyttjande av rymdteknologi.

Med sina breda vingar som ger bränslebesparande lyftkraft kommer moderskeppet WhiteKnight att starta från Mohave Spaceport med SpaceShipTwo och dess sex passagerare och två piloter som last.

SpaceShipTwo kommer enligt Virgin Galactics webbsida att docka ifrån WhiteKnight på en höjd av omkring 15,2 km och kommer efter att ha avfyrat sina raketer fortsätta uppåt med en hastighet av närmare 4 000 km/h. Fullt fällbara stolar har designats för att hjälpa till att sprida g-krafterna jämnt över kroppen.

När skeppet stigit till 100 km höjd avtar gravitationen och passagerarna kan till slut sväva omkring fritt med nollgravitation i omkring sex minuter. För att säkerställa att passagerarna får så lite törnar och blåmärken som möjligt är skeppets inre helt vadderat.

De unika rörliga vingarna på SpaceShipTwo gör det möjligt för skeppet att minska hastigheten tidigt vid återinträdet, vilket minskar hetta och skakningar till ett minimum.

SpaceShipTwo kommer sannolikt att genomgå testflygningar under detta år och Virgin Galactic säger att verkliga rymdfärder med vanliga passagerare förväntas ske i början av 2009.

Man kan ställa sig i kö tillsammans med 200 andra, och för en kostnad på 200 000 dollar per person lär det bli ens livs flygtur.

Översatt av Anders Rastin från: http://en.epochtimes.com/news/7-2-25/52132.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingRymdturism kan vara verklighet redan 2009. Bilden visar en prototyp av kabinen i världens första farkost för rymdturism, utställd på Science Museum i London. (Foto: Adrian Dennis/AFP/Getty Images)
Rymdturism kan vara verklighet redan 2009. Bilden visar en prototyp av kabinen i världens första farkost för rymdturism, utställd på Science Museum i London. (Foto: Adrian Dennis/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Gruppresor till rymden redan 2009?

Jason Wyatt, Epoch Times Sydney

Har du någonsin drömt om att vara astronaut eller att göra en resa i rymden? Enligt Virgin Galactics kan du vara ombord på jungfruskeppet SpaceShipTwo redan 2009.

Virgin Galactic kan komma att bli det första kommersiella rymdflygbolaget som planerar att erbjuda turer för 500 passagerare om året på drygt 100 km höjd. Detta med en flotta av fem fordon av typen SpaceShipTwo.

SpaceShipTwo kommer att bli en större version av Richard Bransons SpaceShipOne, som var den första privatbyggda farkosten som nådde över 100 kilometers höjd och därmed fick Ansari X-priset. Skeppen designas av Burt Rutans företag Scaled Composites och har varit under konstruktion vid Mojave Spaceport i Kalifornien i USA sedan 2005.

Rutan, som är veteran inom flygplansdesign, säger att kommersiella rymdfärder bara är i sin linda och att man så småningom kan komma att kolonisera andra planeter.

”Detta kommer verkligen att förkunna den era för mänskliga rymdfärder som först beskrevs av visionära science fiction-författare under 1940- och 1950-talet. Richard och jag delar visionen att kommersiellt gångbar och säker rymdturism kommer att innebära grunden för kolonisering av rymden”, sade han på en presskonferens.

Rutans design av avfyrningsfarkosten WhiteKnight har fått positiv kritik som ett effektivt och återanvändbart nyttjande av rymdteknologi.

Med sina breda vingar som ger bränslebesparande lyftkraft kommer moderskeppet WhiteKnight att starta från Mohave Spaceport med SpaceShipTwo och dess sex passagerare och två piloter som last.

SpaceShipTwo kommer enligt Virgin Galactics webbsida att docka ifrån WhiteKnight på en höjd av omkring 15,2 km och kommer efter att ha avfyrat sina raketer fortsätta uppåt med en hastighet av närmare 4 000 km/h. Fullt fällbara stolar har designats för att hjälpa till att sprida g-krafterna jämnt över kroppen.

När skeppet stigit till 100 km höjd avtar gravitationen och passagerarna kan till slut sväva omkring fritt med nollgravitation i omkring sex minuter. För att säkerställa att passagerarna får så lite törnar och blåmärken som möjligt är skeppets inre helt vadderat.

De unika rörliga vingarna på SpaceShipTwo gör det möjligt för skeppet att minska hastigheten tidigt vid återinträdet, vilket minskar hetta och skakningar till ett minimum.

SpaceShipTwo kommer sannolikt att genomgå testflygningar under detta år och Virgin Galactic säger att verkliga rymdfärder med vanliga passagerare förväntas ske i början av 2009.

Man kan ställa sig i kö tillsammans med 200 andra, och för en kostnad på 200 000 dollar per person lär det bli ens livs flygtur.

Översatt av Anders Rastin från: http://en.epochtimes.com/news/7-2-25/52132.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024