loadingBertil Hansson framför sin Grålle. (Foto: Susanne Willgren, Epoch Times)
Bertil Hansson framför sin Grålle. (Foto: Susanne Willgren, Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Grållar visades på Orust

Susanne Willgren, Epoch Times Sverige

På lördagen var det Olssonsdagen med veteranbilträff på Tofta gård, utanför Ellös på Orust. Bland Cadillacs, Buicks och gamla Saab-sportbilar stod små gråa traktorer, Grållar, som tillverkades decenniet efter andra världskriget.

Grållarna var banbrytande när de kom. Irländaren Harry Ferguson uppfann en traktor med hydraulik, som innebar att även lätta traktorer kunde dra relativt stora redskap. Den revolutionerade hela synen på traktorn som ersättare för hästen i jordbruket.

De målades med överbliven, grå färg från den engelska flottan.

– Den finns i flera nyanser, men vissa accepterar bara den här, lite ljusare nyansen av grå, sade Svenska Fergusonklubben Grålles ordförande Mats Mattsson, som var på plats på Orust, och pekade på en av traktorerna.

Mattsson berättade att uppskattningsvis 15-16 000 av de 36 000 traktorerna som importerades finns kvar i Sverige idag.

Han har själv tre Grållar, och en av dem är i bruk. Han växte upp på ett lantbruk där det fanns en Grålle, och det är ganska vanligt bland klubbens medlemmar att man träffade på dem redan i sin barndom.

Grålleklubben har nära 7000 medlemmar i Sverige. Det är en mycket aktiv förening med träffar nästan varje helg på sommarhalvåret.

En av medlemmarna är Bertil Hansson. Han äger en Grålle från 1952, som han använder i sitt lilla jordbruk. Han var till en början sjöman, men efter en olycka till sjöss bytte han bana och började odla potatis istället. Förra året på Myckelbydagen vann han pris för ”Bästa traktor” – en brandsläckare.

Hanssons Grålle gick från början på fotogen, så den har en fotogentank och en bensintank. Men idag körs den enbart på bensin. Tre liter per mil drar den.

Idag körde han den de 30 kilometrarna från bostaden i Svanesund till Tofta gård.

– Den kör 15 kilometer i timmen, så det tog tre timmar, berättade han.

Den sista traktorn som Ferguson tillverkade var den så kallade ”Guldkalven” 1956. Den hade en grå motorhuv och en guldfärgad ram. Den sägs vara sin tids mest fulländade traktor.

Nästa helg träffas Grålleklubben på Nostalgifordonsutställningen i Allmagsparken på Orust.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBertil Hansson framför sin Grålle. (Foto: Susanne Willgren, Epoch Times)
Bertil Hansson framför sin Grålle. (Foto: Susanne Willgren, Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Grållar visades på Orust

Susanne Willgren, Epoch Times Sverige

På lördagen var det Olssonsdagen med veteranbilträff på Tofta gård, utanför Ellös på Orust. Bland Cadillacs, Buicks och gamla Saab-sportbilar stod små gråa traktorer, Grållar, som tillverkades decenniet efter andra världskriget.

Grållarna var banbrytande när de kom. Irländaren Harry Ferguson uppfann en traktor med hydraulik, som innebar att även lätta traktorer kunde dra relativt stora redskap. Den revolutionerade hela synen på traktorn som ersättare för hästen i jordbruket.

De målades med överbliven, grå färg från den engelska flottan.

– Den finns i flera nyanser, men vissa accepterar bara den här, lite ljusare nyansen av grå, sade Svenska Fergusonklubben Grålles ordförande Mats Mattsson, som var på plats på Orust, och pekade på en av traktorerna.

Mattsson berättade att uppskattningsvis 15-16 000 av de 36 000 traktorerna som importerades finns kvar i Sverige idag.

Han har själv tre Grållar, och en av dem är i bruk. Han växte upp på ett lantbruk där det fanns en Grålle, och det är ganska vanligt bland klubbens medlemmar att man träffade på dem redan i sin barndom.

Grålleklubben har nära 7000 medlemmar i Sverige. Det är en mycket aktiv förening med träffar nästan varje helg på sommarhalvåret.

En av medlemmarna är Bertil Hansson. Han äger en Grålle från 1952, som han använder i sitt lilla jordbruk. Han var till en början sjöman, men efter en olycka till sjöss bytte han bana och började odla potatis istället. Förra året på Myckelbydagen vann han pris för ”Bästa traktor” – en brandsläckare.

Hanssons Grålle gick från början på fotogen, så den har en fotogentank och en bensintank. Men idag körs den enbart på bensin. Tre liter per mil drar den.

Idag körde han den de 30 kilometrarna från bostaden i Svanesund till Tofta gård.

– Den kör 15 kilometer i timmen, så det tog tre timmar, berättade han.

Den sista traktorn som Ferguson tillverkade var den så kallade ”Guldkalven” 1956. Den hade en grå motorhuv och en guldfärgad ram. Den sägs vara sin tids mest fulländade traktor.

Nästa helg träffas Grålleklubben på Nostalgifordonsutställningen i Allmagsparken på Orust.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024