Efter en färd på 11 dagar från Luleå, kom skeppet Götheborg till Kalmar strax före fem på fredagskvällen.
Hundratals människor väntade förväntansfullt när det ståtliga skeppet gled in i hamnen. På skeppet finns en besättning av 20 fast personal, samt 50 elever och 10 journalister som varje timme uppdaterar informationen om vad som händer ombord och omkring fartyget.
Götheborg ska ligga vid Elevatorkajens hamn hela helgen för att på söndag kväll fara vidare mot Karlskrona.
Under hela lördagen kan man om man köpt en 100 kronors biljett stiga ombord och se sig om på skeppet. Särskilt inbjudna fick en rundvandring redan på ankomstkvällen.
Till skillnad från då skeppet för något år sedan var föremål för enorma mediepådrag av kinesisk statsstyrd television, såg man denna gång inte tillstymmelse till någon kines varken till sjöss eller på land.
Birger Rommedahl egenföretagare från Öland, tycker att det är trevligt att skeppet kommit till Kalmar:
-Jag var och kollade på det när det byggdes år 2000 i Göteborg, säger han.
Epoch Times träffar också ett lyriskt kommunalråd på väg hem på cykel, Göran Häggfors (m), Han berättar detaljerat om hur båten är byggd, hur masterna är delar av flera stammar och hur man kombinerat den gamla tekniken med den nya. Han fortsätter:
-Efter tre resor blir skeppen skeva, då plockar man ner delarna och återanvänder dem till att tillverka ett nytt skepp.
Lars Strandberg från Swedbank, en av huvudsponsorerna till fartyget, berättar att mottagandet av Götheborg bara för denna helg tagit dem två år att planera. Skeppet var i Kina 2006.