General Motors (GM) säger nej till Victor Mullers nya lösning. Youngman och Pang Da får inte tillgång till Saab-modellernas tekniklicenser.
Bygga bilar är en kostsam verksamhet som inkluderar många många delar. När General Motors, (GM), som exempel, köpte upp de europeiska bilmärkena Opel och Saab, började arbetet med att kapa kostnaderna och hitta gemensamma tekniska lösningar.
GM:s försäljning av Saab Automobile till Spyker Cars innebar att det nya bolaget fick tillverka Saab 9-3, 9-5 och 9-4 X på licens. När så de nya ägarna inte hittade nya pengar i tid och konkursen stod inför dörren, kom en annan ägarkonstellation till, med Youngman och Pang Da. Den godkändes inte av GM.
GM har redan en fot inne i Kina genom sitt samarbete med biljätten SAIC som bygger och säljer Buick LaCrosse vilken har gemensamma tekniska lösningar med Saab 9-5. Med tekniklicensen för 9-5:an med flera andra licenser, finns risken för att den GM-ägda tekniken kan hamna hos konkurrenterna, detta uppger GP som talat med James Cain, GM:s talesman.
Victor Muller säger enligt di.se att han har varnat för detta:
– Det är inte raketforskning att förstå att GM skulle bli svåra att övertyga. Hade de velat sälja till kinesiska ägare hade de gjort det 2009. Men det gjorde de inte.
Nu håller Guy Lofalk på att undersöka om det finns någon väg framåt. Enligt Reuters pågår samtal mellan Youngman, Pang Da och Swedish Automobile, som företaget numera heter.