I skottgluggen står hantverkaren och bilhandlaren. Igen. Men kanske beror det på att vi konsumenter alltför ofta knyter handen i fickan.
Listan över de varor och tjänster vi klagar mest på toppas för tionde året i rad – av hantverksjobb. Nästan vart tionde klagomål handlar om reparation och underhåll av våra hem. Näst mest missnöjda är vi när vi handlar med begagnade bilar, visar ny statistik från Konsumentverket och landets konsumentvägledare.
FAKTA: Klagotoppen |
Tjänster: Boende: Reparation och underhåll 9,4 % Mobiltelefoni 5,6 % Fast telefoni 3,8 % Fordon: Reparation och underhåll 2,4 % Internet 2,4 % Varor: Fordon: Begagnad bil 8,2 % Hemelektronik: Dator/telefon/spelkonsol 5,8 % Möbler/husgeråd/inredning 4,2 % Kläder/skor/väskor 3,3 % Boende: Material för underhållning 2,3 % Siffrorna anger många procent av det totala antalet konsumentklagomål som berör respektive kategori av varor och tjänster. Källor: Kommunala konsumentvägare och Konsumentverket |
En förklaring som ligger nära till hands är att hantverkstjänster och bilköp helt enkelt handlar om förhållandevis mycket pengar.
– Då blir man ju benägen att klaga eller reklamera. Är det mindre belopp är det väl ofta så att folk knyter handen i fickan, säger Niclas Buresson, ordförande för Konsumentvägledarnas förening.
När det gäller olika tjänster ligger telefonproblem högt på Konsumentverkets ”klagotopp” – både fast och mobil telefoni. Detta är, anser Buresson, ett stort problem.
– Framför allt är det äldre personer som blir uppringda av mer eller mindre seriösa telefonoperatörer, där de gamla i stort sett får sin fasta telefon kidnappad till en ny operatör. De är inte medvetna om att de ingår ett nytt avtal, helt enkelt, säger han.