loadingMånga är missnöjda med hantverkstjänster, visar ny statistik. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Många är missnöjda med hantverkstjänster, visar ny statistik. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Många missnöjda med hantverkaren

TT-AFP

I skottgluggen står hantverkaren och bilhandlaren. Igen. Men kanske beror det på att vi konsumenter alltför ofta knyter handen i fickan.

Listan över de varor och tjänster vi klagar mest på toppas för tionde året i rad – av hantverksjobb. Nästan vart tionde klagomål handlar om reparation och underhåll av våra hem. Näst mest missnöjda är vi när vi handlar med begagnade bilar, visar ny statistik från Konsumentverket och landets konsumentvägledare.

FAKTA: Klagotoppen
Tjänster:
Boende: Reparation och underhåll 9,4 %
Mobiltelefoni 5,6 %
Fast telefoni 3,8 %
Fordon: Reparation och underhåll 2,4 %
Internet 2,4 %
Varor:
Fordon: Begagnad bil 8,2 %
Hemelektronik: Dator/telefon/spelkonsol 5,8 %
Möbler/husgeråd/inredning 4,2 %
Kläder/skor/väskor 3,3 %
Boende: Material för underhållning 2,3 %
Siffrorna anger många procent av det totala antalet konsumentklagomål som berör respektive kategori av varor och tjänster.
Källor: Kommunala konsumentvägare och Konsumentverket

En förklaring som ligger nära till hands är att hantverkstjänster och bilköp helt enkelt handlar om förhållandevis mycket pengar.

– Då blir man ju benägen att klaga eller reklamera. Är det mindre belopp är det väl ofta så att folk knyter handen i fickan, säger Niclas Buresson, ordförande för Konsumentvägledarnas förening.

När det gäller olika tjänster ligger telefonproblem högt på Konsumentverkets ”klagotopp” – både fast och mobil telefoni. Detta är, anser Buresson, ett stort problem.

– Framför allt är det äldre personer som blir uppringda av mer eller mindre seriösa telefonoperatörer, där de gamla i stort sett får sin fasta telefon kidnappad till en ny operatör. De är inte medvetna om att de ingår ett nytt avtal, helt enkelt, säger han.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMånga är missnöjda med hantverkstjänster, visar ny statistik. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Många är missnöjda med hantverkstjänster, visar ny statistik. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Många missnöjda med hantverkaren

TT-AFP

I skottgluggen står hantverkaren och bilhandlaren. Igen. Men kanske beror det på att vi konsumenter alltför ofta knyter handen i fickan.

Listan över de varor och tjänster vi klagar mest på toppas för tionde året i rad – av hantverksjobb. Nästan vart tionde klagomål handlar om reparation och underhåll av våra hem. Näst mest missnöjda är vi när vi handlar med begagnade bilar, visar ny statistik från Konsumentverket och landets konsumentvägledare.

FAKTA: Klagotoppen
Tjänster:
Boende: Reparation och underhåll 9,4 %
Mobiltelefoni 5,6 %
Fast telefoni 3,8 %
Fordon: Reparation och underhåll 2,4 %
Internet 2,4 %
Varor:
Fordon: Begagnad bil 8,2 %
Hemelektronik: Dator/telefon/spelkonsol 5,8 %
Möbler/husgeråd/inredning 4,2 %
Kläder/skor/väskor 3,3 %
Boende: Material för underhållning 2,3 %
Siffrorna anger många procent av det totala antalet konsumentklagomål som berör respektive kategori av varor och tjänster.
Källor: Kommunala konsumentvägare och Konsumentverket

En förklaring som ligger nära till hands är att hantverkstjänster och bilköp helt enkelt handlar om förhållandevis mycket pengar.

– Då blir man ju benägen att klaga eller reklamera. Är det mindre belopp är det väl ofta så att folk knyter handen i fickan, säger Niclas Buresson, ordförande för Konsumentvägledarnas förening.

När det gäller olika tjänster ligger telefonproblem högt på Konsumentverkets ”klagotopp” – både fast och mobil telefoni. Detta är, anser Buresson, ett stort problem.

– Framför allt är det äldre personer som blir uppringda av mer eller mindre seriösa telefonoperatörer, där de gamla i stort sett får sin fasta telefon kidnappad till en ny operatör. De är inte medvetna om att de ingår ett nytt avtal, helt enkelt, säger han.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024