loadingElväg testas i simulator. (Foto: Creative Commons)
Elväg testas i simulator. (Foto: Creative Commons)
Inrikes

Framtidens bilvägar kan vara elektrifierade

Epoch Times Sverige

Att köra bil på elektriska vägar är inte svårare än på vanliga vägar, men här finns stora energivinster, visar en studie.

Projektet med elvägar och elfordon är framtaget av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Viktoria Swedish ICT tillsammans med Transportverket. Tanken med elvägar är att bilar har batterier som laddas via induktion genom vägbanan, eller att de kan få el direkt från luftledningar ovanför vägen, ungefär som tåg.

Minskade koldioxidutsläpp från bilar

Resultat visar att hybridfordonet har en minskad energiförbrukning på 35 procent jämfört med traditionella fordon. Forskarna använde sig av 25 lastbilsförare, som fick köra i en simulator, på en modell av riksväg 40 mellan Göteborg och Borås.

– Ett fåtal förare upplevde en något ökad olycksrisk och risk att förlora kontrollen över fordonet på elväg, men körbeteendet påverkades inte i någon större utsträckning, säger Arne Nåbo, forskare och projektledare på VTI.

Att elektrifiera fordonsflottan kan vara framtidens lösning på riksdagens mål om en transportsektor fri från fossila bränslen år 2030, skriver VTI i sitt pressmeddelande.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Mest lästa

Rekommenderat

loadingElväg testas i simulator. (Foto: Creative Commons)
Elväg testas i simulator. (Foto: Creative Commons)
Inrikes

Framtidens bilvägar kan vara elektrifierade

Epoch Times Sverige

Att köra bil på elektriska vägar är inte svårare än på vanliga vägar, men här finns stora energivinster, visar en studie.

Projektet med elvägar och elfordon är framtaget av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Viktoria Swedish ICT tillsammans med Transportverket. Tanken med elvägar är att bilar har batterier som laddas via induktion genom vägbanan, eller att de kan få el direkt från luftledningar ovanför vägen, ungefär som tåg.

Minskade koldioxidutsläpp från bilar

Resultat visar att hybridfordonet har en minskad energiförbrukning på 35 procent jämfört med traditionella fordon. Forskarna använde sig av 25 lastbilsförare, som fick köra i en simulator, på en modell av riksväg 40 mellan Göteborg och Borås.

– Ett fåtal förare upplevde en något ökad olycksrisk och risk att förlora kontrollen över fordonet på elväg, men körbeteendet påverkades inte i någon större utsträckning, säger Arne Nåbo, forskare och projektledare på VTI.

Att elektrifiera fordonsflottan kan vara framtidens lösning på riksdagens mål om en transportsektor fri från fossila bränslen år 2030, skriver VTI i sitt pressmeddelande.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024