loadingPå skylten står det: "fraktcontainerbostäder säljes och uthyres". (Foto: Epoch Times arkiv)
På skylten står det: "fraktcontainerbostäder säljes och uthyres". (Foto: Epoch Times arkiv)
Utrikes

Fraktcontainrar som bostäder lönsam affärsidé i södra Kina

Epoch Times

I Shenzhen i södra Kina, ett av landets centra för tillverkningsindustri, har man börjat göra stora affärer på att anpassa och sälja fraktcontainrar som bostäder, trots de uppenbara problemen med att bo i en plåtlåda i ett tropiskt klimat, vad gäller hetta, stormar och insekter.

Det har blivit allt mer orealistiskt för många att äga ett eget normalt hem, allteftersom de lokala bostadspriserna har stigit mycket snabbare än folks inkomster. Även medelklassen börjar få det svårt att få råd med bostäder.

Fraktcontainrarna användes tidigare enbart för att lagra och frakta gods på båtar, men nu kan man se många reklamskyltar längs vägarna österut och västerut från Shenzhen city där man säljer dem som bostäder, enligt ett reportage i Guangzhou Daily den 18 mars.

Varför vill man då bo i en container? Ja, i första hand för kostnaden. En container på 3×6 meter kan hyras för 6 yuan per dag, det vill säga 180 yuan i månaden eller 2160 yuan om året.

Man kan se en hel del containerbostäder i skogar, under broar, bredvis byggarbetsplatser eller vid motorvägar i Shenzhen. Deras ägare vet att det är bäst att vara försiktiga i sitt förhållande till ordningspolisen om man bor på mark man inte har råd att äga eller hyra. Vanligen arbetar eller studerar man i storstadsområdet och återvänder till sina tillfälliga hem på kvällen och lägger sig med oron över att de kommer bogseras bort medan de sover.

Ttots att priset på fraktcontainrar är attraktivt, måste man faktiskt ha bott i en för att förstå vilka problem det innebär, säger Wang Jilong, som bott i en container med sin son i sju år.

I ett reportage i Economics Daily berättar han att han köpte containerns för 10 000 yuan och hyr marken den står på.

Hans dröm när han först kom till Shenzhen var att köpa en bostad, men hans inkomst var för låg för att klara av de stigande bostadspriserna. Eftersom hyrorna också var för höga, flyttade han in i en övergiven container som han hittade på en byggarbetsplats.

Med tanke på hur fastighetsmarknaden ser ut verkar det inte sannolikt att Wang ska kunna lämna sin container och flytta in i en riktigt bostad inom överskådlig tid.

Utvecklare av dessa ”containerbostäder” kan nu framgångsrikt konkurrera på bostadsmarknaden eftersom det är en sådan efterfrågan på billiga bostäder, enligt Zhang, som äger ett företag som tillverkar containrar för bostadsbruk.

Vad gäller affärsmöjligheter i Shenzhen verkar det definitivt finnas en framtid för den här nya bostadsformen.

Xie Yifeng, som är specialist på marknadsföring av fastighetern, sade att hyran på containerbostäder är den tydligaste indikatorn på hur dyrt det är att bo i Kina.

Rapporter antyder att Shenzhens bostadsmarknad inte påverkats av priskontrollåtgärder och att priserna bara fortsatt skjuta i höjden. Förhållandet mellan priser och inkomster överskrider det internationella varningsmärket.

Guangzhous guvernör, Huang Huahua, sade att bostadspriserna i Guangzhou och Shenzhen har stigit med över 40 procent under december 2009 och januari i år.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31859/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPå skylten står det: "fraktcontainerbostäder säljes och uthyres". (Foto: Epoch Times arkiv)
På skylten står det: "fraktcontainerbostäder säljes och uthyres". (Foto: Epoch Times arkiv)
Utrikes

Fraktcontainrar som bostäder lönsam affärsidé i södra Kina

Epoch Times

I Shenzhen i södra Kina, ett av landets centra för tillverkningsindustri, har man börjat göra stora affärer på att anpassa och sälja fraktcontainrar som bostäder, trots de uppenbara problemen med att bo i en plåtlåda i ett tropiskt klimat, vad gäller hetta, stormar och insekter.

Det har blivit allt mer orealistiskt för många att äga ett eget normalt hem, allteftersom de lokala bostadspriserna har stigit mycket snabbare än folks inkomster. Även medelklassen börjar få det svårt att få råd med bostäder.

Fraktcontainrarna användes tidigare enbart för att lagra och frakta gods på båtar, men nu kan man se många reklamskyltar längs vägarna österut och västerut från Shenzhen city där man säljer dem som bostäder, enligt ett reportage i Guangzhou Daily den 18 mars.

Varför vill man då bo i en container? Ja, i första hand för kostnaden. En container på 3×6 meter kan hyras för 6 yuan per dag, det vill säga 180 yuan i månaden eller 2160 yuan om året.

Man kan se en hel del containerbostäder i skogar, under broar, bredvis byggarbetsplatser eller vid motorvägar i Shenzhen. Deras ägare vet att det är bäst att vara försiktiga i sitt förhållande till ordningspolisen om man bor på mark man inte har råd att äga eller hyra. Vanligen arbetar eller studerar man i storstadsområdet och återvänder till sina tillfälliga hem på kvällen och lägger sig med oron över att de kommer bogseras bort medan de sover.

Ttots att priset på fraktcontainrar är attraktivt, måste man faktiskt ha bott i en för att förstå vilka problem det innebär, säger Wang Jilong, som bott i en container med sin son i sju år.

I ett reportage i Economics Daily berättar han att han köpte containerns för 10 000 yuan och hyr marken den står på.

Hans dröm när han först kom till Shenzhen var att köpa en bostad, men hans inkomst var för låg för att klara av de stigande bostadspriserna. Eftersom hyrorna också var för höga, flyttade han in i en övergiven container som han hittade på en byggarbetsplats.

Med tanke på hur fastighetsmarknaden ser ut verkar det inte sannolikt att Wang ska kunna lämna sin container och flytta in i en riktigt bostad inom överskådlig tid.

Utvecklare av dessa ”containerbostäder” kan nu framgångsrikt konkurrera på bostadsmarknaden eftersom det är en sådan efterfrågan på billiga bostäder, enligt Zhang, som äger ett företag som tillverkar containrar för bostadsbruk.

Vad gäller affärsmöjligheter i Shenzhen verkar det definitivt finnas en framtid för den här nya bostadsformen.

Xie Yifeng, som är specialist på marknadsföring av fastighetern, sade att hyran på containerbostäder är den tydligaste indikatorn på hur dyrt det är att bo i Kina.

Rapporter antyder att Shenzhens bostadsmarknad inte påverkats av priskontrollåtgärder och att priserna bara fortsatt skjuta i höjden. Förhållandet mellan priser och inkomster överskrider det internationella varningsmärket.

Guangzhous guvernör, Huang Huahua, sade att bostadspriserna i Guangzhou och Shenzhen har stigit med över 40 procent under december 2009 och januari i år.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31859/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024