loadingDen långvariga pilotstrejken skadar förtroendet för SAS. Det kan också få färre att välja flyget. (Foto: Johan Nilsson /TT-arkivbild)
Den långvariga pilotstrejken skadar förtroendet för SAS. Det kan också få färre att välja flyget. (Foto: Johan Nilsson /TT-arkivbild)
Inrikes

Förtroendet för SAS skadat

TT

Den långvariga pilotstrejken har skadat förtroendet för SAS och i viss mån även för flyget som helhet. Det säger flygexperter till TT.

– Om man får ett rykte om sig att ha strejker som är långvariga så är det inte bra för förtroendet, för det här påverkar trafiken.

Även den dag strejken slutar så är det kanske så att folk som ska åka de närmaste veckorna inte gärna bokar SAS, säger Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider.

– På lång sikt brukar minnet vara kort, men de närmaste månaderna så drabbas man säkert av en minskad efterfrågan. Förtroendet är uppenbarligen lite rubbat.

Saknar stöd för strejken

Ohlsson pekar också på att strejken kom oväntat och inte hade föregåtts av diskussioner i medierna. Han konstaterar att det råder ett ”kompakt motstånd” mot strejken i opinionen.

– Och det förstår man när folk blir lämnade och egentligen inte har väntat sig det här alls. Och att det skulle bli så långvarigt är ovanligt för en svensk strejk, vilket arbetsområde man än väljer.

Skulle det bli fler strejker som drabbar även andra flygbolag så kan förtroendet för flyget som pålitligt resealternativ rubbas, tror Jan Ohlsson.

– Du vet ju hur tåget är med de dåliga banorna och de ständiga förseningarna, det har ju definitivt rubbat förtroendet för att boka tågbiljetter.

Ekonomiskt ansträngt läge

Även Christer Åström, journalist på tidningen Flygrevyn, ser långvariga effekter för SAS.

– Det är en allvarlig del av det hela, nämligen skadan på varumärket. Det vet man från tidigare konflikter som har inträffat i Europa och USA att det tar månader innan passagerarna har förtroende och återvänder, vilket avspeglas i minskade bokningar och det kan man se redan nu.

För SAS kommer konflikten i ett läge när bolaget är ekonomiskt ansträngt.

– Resultatet för andra kvartalet var en flopp och nu har man en konflikt som kostar tiotals miljoner per dag, säger Åström

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen långvariga pilotstrejken skadar förtroendet för SAS. Det kan också få färre att välja flyget. (Foto: Johan Nilsson /TT-arkivbild)
Den långvariga pilotstrejken skadar förtroendet för SAS. Det kan också få färre att välja flyget. (Foto: Johan Nilsson /TT-arkivbild)
Inrikes

Förtroendet för SAS skadat

TT

Den långvariga pilotstrejken har skadat förtroendet för SAS och i viss mån även för flyget som helhet. Det säger flygexperter till TT.

– Om man får ett rykte om sig att ha strejker som är långvariga så är det inte bra för förtroendet, för det här påverkar trafiken.

Även den dag strejken slutar så är det kanske så att folk som ska åka de närmaste veckorna inte gärna bokar SAS, säger Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider.

– På lång sikt brukar minnet vara kort, men de närmaste månaderna så drabbas man säkert av en minskad efterfrågan. Förtroendet är uppenbarligen lite rubbat.

Saknar stöd för strejken

Ohlsson pekar också på att strejken kom oväntat och inte hade föregåtts av diskussioner i medierna. Han konstaterar att det råder ett ”kompakt motstånd” mot strejken i opinionen.

– Och det förstår man när folk blir lämnade och egentligen inte har väntat sig det här alls. Och att det skulle bli så långvarigt är ovanligt för en svensk strejk, vilket arbetsområde man än väljer.

Skulle det bli fler strejker som drabbar även andra flygbolag så kan förtroendet för flyget som pålitligt resealternativ rubbas, tror Jan Ohlsson.

– Du vet ju hur tåget är med de dåliga banorna och de ständiga förseningarna, det har ju definitivt rubbat förtroendet för att boka tågbiljetter.

Ekonomiskt ansträngt läge

Även Christer Åström, journalist på tidningen Flygrevyn, ser långvariga effekter för SAS.

– Det är en allvarlig del av det hela, nämligen skadan på varumärket. Det vet man från tidigare konflikter som har inträffat i Europa och USA att det tar månader innan passagerarna har förtroende och återvänder, vilket avspeglas i minskade bokningar och det kan man se redan nu.

För SAS kommer konflikten i ett läge när bolaget är ekonomiskt ansträngt.

– Resultatet för andra kvartalet var en flopp och nu har man en konflikt som kostar tiotals miljoner per dag, säger Åström

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024