loading
Inrikes

Försök med en fil för två riktningar

Eva Johansson

Byn Bonäs utanför Mora blir först i Sverige med att prova en väg med en fil för trafik i båda riktningarna. Samhället har hus och andra byggnader som ligger tätt inpå vägen, så en utbyggnad för cykel- och gångväg på sidorna är omöjlig. Det finns inte heller pengar för att flytta vägen utanför byn.

Dessa omständigheter har gjort att Vägverket nu ska prova en dansk modell, med ett körfält på 3, 5 meter mitt i vägen.  Utmed sidorna kommer kraftiga markeringar att göras och där blir plats för cykel- och gångtrafikanter.

Vägverkets förhoppning är att också farten ska minska genom samhället, då man uppmätt hastigheter på 140 kilometer per timme. Bilisterna väntas sänka farten när de tvingas köra i samma fil som mötande trafik. Vid möten hänvisas bilisterna till cykel- och gångbanan utmed sidorna på vägen. Busshållplatserna blir av timglasmodell, det vill säga bilisten kan inte köra om en stillastående buss.

Vägförsöket utanför Mora är ett forsknings- och utvecklingsprojekt. Enligt Vägverket är intresset för den här sortens trafiklösning stort från många håll i Sverige. Arbetet med omläggning av vägen börjar i månadsskiftet juli-augusti, rapporterar Mora Tidning. 
 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Försök med en fil för två riktningar

Eva Johansson

Byn Bonäs utanför Mora blir först i Sverige med att prova en väg med en fil för trafik i båda riktningarna. Samhället har hus och andra byggnader som ligger tätt inpå vägen, så en utbyggnad för cykel- och gångväg på sidorna är omöjlig. Det finns inte heller pengar för att flytta vägen utanför byn.

Dessa omständigheter har gjort att Vägverket nu ska prova en dansk modell, med ett körfält på 3, 5 meter mitt i vägen.  Utmed sidorna kommer kraftiga markeringar att göras och där blir plats för cykel- och gångtrafikanter.

Vägverkets förhoppning är att också farten ska minska genom samhället, då man uppmätt hastigheter på 140 kilometer per timme. Bilisterna väntas sänka farten när de tvingas köra i samma fil som mötande trafik. Vid möten hänvisas bilisterna till cykel- och gångbanan utmed sidorna på vägen. Busshållplatserna blir av timglasmodell, det vill säga bilisten kan inte köra om en stillastående buss.

Vägförsöket utanför Mora är ett forsknings- och utvecklingsprojekt. Enligt Vägverket är intresset för den här sortens trafiklösning stort från många håll i Sverige. Arbetet med omläggning av vägen börjar i månadsskiftet juli-augusti, rapporterar Mora Tidning. 
 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024