loading
Kondensstrimmor efter ett flygplan. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Kondensstrimmor efter ett flygplan. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Forskare avvisar kemisk konspiration

Epoch Times

Ett amerikanskt forskarlag har publicerat en studie av det annorlunda slaget. Resultatet: De vita kondensstrimmor som uppstår efter flygplan när de flyger över himlen är – inte – kemikalier som sprutas ut i syfte att hjärntvätta befolkningen.

Bakgrunden till studien är en internationell undersökning 2011 som visade att 17 procent av de tillfrågade helt eller delvis trodde att ett hemligt storskaligt atmosfäriskt besprutningsprogram pågår. Och på internet frodas konspirationsteorierna om syftet med det påstådda kemikalieutsläppet från flygplan: som att hjärntvätta medborgarna eller att kontrollera vädret, skriver Washington Post.

Sammanlagt 77 forskare – med inriktning på atmosfärisk kemi och geokemi och med expertkunskap om atmosfärisk utsättning av damm och föroreningar – fick i studien utvärdera om det finns belägg för konspirationsteorin. 76 av forskarna uppgav att de inte fann några belägg för detta alls. I de fåtal fall där belägg för kemikalier kunde hittas, fanns även andra faktorer som kunde förklara förekomsten.

”Vårt mål är inte att omvända dem som är övertygade om att det finns ett hemligt, storskaligt besprutningsprogram – vilka ofta avfärdar motbevisning som ytterligare ett belägg för sina teorier – utan snarare att skapa en objektiv vetenskaplig källa som kan bidra med information i det offentliga samtalet”, skriver rapportförfattarna.

(TT)

Kondensstrimmor
De vita strimmor som ibland uppstår efter ett flygplan bildas när avgaserna kyls ned av den kalla luften och bildar ispartiklar.
Kondensstrimmor bildas främst när flygplan flyger på hög höjd, och är beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena.
När det är torr luft dunstar ispartiklarna och försvinner snabbt. Kondensstrimmorna kan däremot finnas kvar flera timmar i fuktig luft.
Då flygplan flyger på lägre höjd kan en annan typ av kondens bildas, vid flygplanets vingspetsar.
Att det är mer kondensstrimmor nu än förr i tiden beror på att antal flygningar har ökat över tiden.
Källa: Transportstyrelsen

 

Kondensstrimmor

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Kondensstrimmor efter ett flygplan. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Kondensstrimmor efter ett flygplan. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Forskare avvisar kemisk konspiration

Epoch Times

Ett amerikanskt forskarlag har publicerat en studie av det annorlunda slaget. Resultatet: De vita kondensstrimmor som uppstår efter flygplan när de flyger över himlen är – inte – kemikalier som sprutas ut i syfte att hjärntvätta befolkningen.

Bakgrunden till studien är en internationell undersökning 2011 som visade att 17 procent av de tillfrågade helt eller delvis trodde att ett hemligt storskaligt atmosfäriskt besprutningsprogram pågår. Och på internet frodas konspirationsteorierna om syftet med det påstådda kemikalieutsläppet från flygplan: som att hjärntvätta medborgarna eller att kontrollera vädret, skriver Washington Post.

Sammanlagt 77 forskare – med inriktning på atmosfärisk kemi och geokemi och med expertkunskap om atmosfärisk utsättning av damm och föroreningar – fick i studien utvärdera om det finns belägg för konspirationsteorin. 76 av forskarna uppgav att de inte fann några belägg för detta alls. I de fåtal fall där belägg för kemikalier kunde hittas, fanns även andra faktorer som kunde förklara förekomsten.

”Vårt mål är inte att omvända dem som är övertygade om att det finns ett hemligt, storskaligt besprutningsprogram – vilka ofta avfärdar motbevisning som ytterligare ett belägg för sina teorier – utan snarare att skapa en objektiv vetenskaplig källa som kan bidra med information i det offentliga samtalet”, skriver rapportförfattarna.

(TT)

Kondensstrimmor
De vita strimmor som ibland uppstår efter ett flygplan bildas när avgaserna kyls ned av den kalla luften och bildar ispartiklar.
Kondensstrimmor bildas främst när flygplan flyger på hög höjd, och är beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena.
När det är torr luft dunstar ispartiklarna och försvinner snabbt. Kondensstrimmorna kan däremot finnas kvar flera timmar i fuktig luft.
Då flygplan flyger på lägre höjd kan en annan typ av kondens bildas, vid flygplanets vingspetsar.
Att det är mer kondensstrimmor nu än förr i tiden beror på att antal flygningar har ökat över tiden.
Källa: Transportstyrelsen

 

Kondensstrimmor

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024