loadingDe varor som är populärast att köpa på nätet är torrvaror, frukt, grönsaker och färdiga matkassar. (Foto: AFP/Derrick Ceyrac)
De varor som är populärast att köpa på nätet är torrvaror, frukt, grönsaker och färdiga matkassar. (Foto: AFP/Derrick Ceyrac)
Inrikes

Försäljning av mat på internet ökar

Mikael Iso-Oja, Epoch Times

Under 2010 handlade svenskarna 12 procent av sin mat på internet. Omsättningen har ökat med 40 procent på ett år.

Svensk handel har för andra året i rad tagit fram rapporten ”Mat på nätet” där 1 000 konsumenter och företag svarat på frågor om hur de handlar och säljer mat via internet.

2009 köpte 8 procent av svenskar sin mat på internet och 2010 var siffran 40 procent högre, alltså 12 procent. Svenskarna köpte nätmat för cirka 1,5 miljarder 2010.

Linda Hedström som är e-handelsansvarig på Svensk Handel säger:

– Det blir vanligare att näthandla och nästan 20 procent som blivit tillfrågade säger att de kommer att köpa nätmat under 2011.

Vad undersökningen visar är att de flesta valt att köpa nätmat för att det är jobbigt att bära hem tunga kassar och att man sparar tid på att handla på nätet.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDe varor som är populärast att köpa på nätet är torrvaror, frukt, grönsaker och färdiga matkassar. (Foto: AFP/Derrick Ceyrac)
De varor som är populärast att köpa på nätet är torrvaror, frukt, grönsaker och färdiga matkassar. (Foto: AFP/Derrick Ceyrac)
Inrikes

Försäljning av mat på internet ökar

Mikael Iso-Oja, Epoch Times

Under 2010 handlade svenskarna 12 procent av sin mat på internet. Omsättningen har ökat med 40 procent på ett år.

Svensk handel har för andra året i rad tagit fram rapporten ”Mat på nätet” där 1 000 konsumenter och företag svarat på frågor om hur de handlar och säljer mat via internet.

2009 köpte 8 procent av svenskar sin mat på internet och 2010 var siffran 40 procent högre, alltså 12 procent. Svenskarna köpte nätmat för cirka 1,5 miljarder 2010.

Linda Hedström som är e-handelsansvarig på Svensk Handel säger:

– Det blir vanligare att näthandla och nästan 20 procent som blivit tillfrågade säger att de kommer att köpa nätmat under 2011.

Vad undersökningen visar är att de flesta valt att köpa nätmat för att det är jobbigt att bära hem tunga kassar och att man sparar tid på att handla på nätet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024