Vi vet alla att plast inte är bra, varken för oss, planeten eller våra barns framtid. Ändå finns den överallt. Vi är fullkomligt överösta av plast.
Jo, jag har en egen tygkasse när jag handlar, dricker vatten i en ny rostfri fältflaska och använder en återanvändningsbar Tupperware som lunchlåda.
Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. Sopkorgen i mitt kök blir bara mer och mer fylld. Det är omslagspapper, plastfilm, polystyrentråg och alla dessa plastkassar.
Men snart kan det bli bättre. En ny stormarknadsrevolution är på gång och första anhalten är Berlin.
Ursprungligt och oförpackat (Original Unverpackt) är ett nytt koncept eller kanske ska man kalla det en återgång till att handla oförpackade varor.
Grundarna Sara Wolf och Milena Glimbovskis vision är att förändra tyskarnas shoppingvanor genom en rikstäckande förpackningsfri stormarknadskedja.
Tack vare deras framgångsrika crowdfundingkampanj (gräsrotsfinansieringskampanj) på German Start Nexts sajt är de redo att gå vidare med sina planer.
Sara och Milena delar med sig av sin vision på sin crowfundingblogg:
”När man är ute och handlar ser man massor av färgglada varor med färgglada förpackningar. Vad man däremot tenderar att glömma bort är att den här förpackningen bara är skräp vid dagens slut”.
”Varje år slängs 16 miljoner ton förpackningar som avfall enbart i Tyskland”.
”Vi behöver en shoppingrevolution. Vi måste bort från slösaktiga engångsförpackningar och istället göra oförpackade livsmedel som inte ger något avfall tillgängliga för alla”.
”Det här projektet skickar en signal till livsmedelsindustrin att det finns andra sätt. Och att vi som kunder äntligen ska kunna handla på det sätt vi faktiskt vill. Vi anser att dagens sätt att handla inte är hållbart”.
Hur fungerar det? De flesta varor kommer att säljas i lösvikt. Kunderna uppmanas att ta med egna kärl och återanvända papperspåsar eller låna något i butiken.
Det kommer att vara noga utvalda varumärken och i första hand lokala eller regionala produkter. Det kommer att finnas både ekologiskt och billigare produkter för att göra det tillgängligt för alla, även konsumenter med mindre plånböcker.
Deras affärsmodell kommer att finnas tillgänglig på franchisebasis.
Idén är inte ny i Europa, en butik i London med ett liknande namn, ”Unpackaged”, lades ner förra året.
Men det finns hopp om att den snart öppnade butiken, Original Unpackaged Berlin, kommer att hålla öppet i många år framöver.
Översatt från engelska