loading
Utrikes

Förpackningsfri shopping lanseras i Berlin

Olga Martinez - Epoch Times

Vi vet alla att plast inte är bra, varken för oss, planeten eller våra barns framtid. Ändå finns den överallt. Vi är fullkomligt överösta av plast.

Jo, jag har en egen tygkasse när jag handlar, dricker vatten i en ny rostfri fältflaska och använder en återanvändningsbar Tupperware som lunchlåda.

Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. Sopkorgen i mitt kök blir bara mer och mer fylld. Det är omslagspapper, plastfilm, polystyrentråg och alla dessa plastkassar.

Men snart kan
det bli bättre. En ny stormarknadsrevolution är på gång och första anhalten är Berlin.

Ursprungligt och oförpackat (Original Unverpackt) är ett nytt koncept eller kanske ska man kalla det en återgång till att handla oförpackade varor.

Grundarna Sara Wolf och Milena Glimbovskis vision är att förändra tyskarnas shoppingvanor genom en rikstäckande förpackningsfri stormarknadskedja.

Tack vare deras framgångsrika crowdfundingkampanj (gräsrotsfinansieringskampanj) på German Start Nexts sajt är de redo att gå vidare med sina planer.

Sara och Milena delar med sig av sin vision på sin crowfundingblogg:

 ”När man är ute och handlar ser man massor av färgglada varor med färgglada förpackningar. Vad man däremot tenderar att glömma bort är att den här förpackningen bara är skräp vid dagens slut”.

”Varje år slängs 16 miljoner ton förpackningar som avfall enbart i Tyskland”.

”Vi behöver en shoppingrevolution. Vi måste bort från slösaktiga engångsförpackningar och istället göra oförpackade livsmedel som inte ger något avfall tillgängliga för alla”.

”Det här projektet skickar en signal till livsmedelsindustrin att det finns andra sätt. Och att vi som kunder äntligen ska kunna handla på det sätt vi faktiskt vill. Vi anser att dagens sätt att handla inte är hållbart”.

Hur fungerar det? De flesta varor kommer att säljas i lösvikt. Kunderna uppmanas att ta med egna kärl och återanvända papperspåsar eller låna något i butiken.

Det kommer att vara noga utvalda varumärken och i första hand lokala eller regionala produkter. Det kommer att finnas både ekologiskt och billigare produkter för att göra det tillgängligt för alla, även konsumenter med mindre plånböcker.

Deras affärsmodell kommer att finnas tillgänglig på franchisebasis.

Idén är inte ny i Europa, en butik i London med ett liknande namn, ”Unpackaged”, lades ner förra året.

Men det finns hopp om att den snart öppnade butiken, Original Unpackaged Berlin, kommer att hålla öppet i många år framöver.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

Förpackningsfri shopping lanseras i Berlin

Olga Martinez - Epoch Times

Vi vet alla att plast inte är bra, varken för oss, planeten eller våra barns framtid. Ändå finns den överallt. Vi är fullkomligt överösta av plast.

Jo, jag har en egen tygkasse när jag handlar, dricker vatten i en ny rostfri fältflaska och använder en återanvändningsbar Tupperware som lunchlåda.

Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. Sopkorgen i mitt kök blir bara mer och mer fylld. Det är omslagspapper, plastfilm, polystyrentråg och alla dessa plastkassar.

Men snart kan
det bli bättre. En ny stormarknadsrevolution är på gång och första anhalten är Berlin.

Ursprungligt och oförpackat (Original Unverpackt) är ett nytt koncept eller kanske ska man kalla det en återgång till att handla oförpackade varor.

Grundarna Sara Wolf och Milena Glimbovskis vision är att förändra tyskarnas shoppingvanor genom en rikstäckande förpackningsfri stormarknadskedja.

Tack vare deras framgångsrika crowdfundingkampanj (gräsrotsfinansieringskampanj) på German Start Nexts sajt är de redo att gå vidare med sina planer.

Sara och Milena delar med sig av sin vision på sin crowfundingblogg:

 ”När man är ute och handlar ser man massor av färgglada varor med färgglada förpackningar. Vad man däremot tenderar att glömma bort är att den här förpackningen bara är skräp vid dagens slut”.

”Varje år slängs 16 miljoner ton förpackningar som avfall enbart i Tyskland”.

”Vi behöver en shoppingrevolution. Vi måste bort från slösaktiga engångsförpackningar och istället göra oförpackade livsmedel som inte ger något avfall tillgängliga för alla”.

”Det här projektet skickar en signal till livsmedelsindustrin att det finns andra sätt. Och att vi som kunder äntligen ska kunna handla på det sätt vi faktiskt vill. Vi anser att dagens sätt att handla inte är hållbart”.

Hur fungerar det? De flesta varor kommer att säljas i lösvikt. Kunderna uppmanas att ta med egna kärl och återanvända papperspåsar eller låna något i butiken.

Det kommer att vara noga utvalda varumärken och i första hand lokala eller regionala produkter. Det kommer att finnas både ekologiskt och billigare produkter för att göra det tillgängligt för alla, även konsumenter med mindre plånböcker.

Deras affärsmodell kommer att finnas tillgänglig på franchisebasis.

Idén är inte ny i Europa, en butik i London med ett liknande namn, ”Unpackaged”, lades ner förra året.

Men det finns hopp om att den snart öppnade butiken, Original Unpackaged Berlin, kommer att hålla öppet i många år framöver.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024