loadingEricsson, med tillförordnade vd:n Jan Frykhammar, redovisar kvartalsrapport efter den oväntade vinstvarningen förra veckan. Arkivbild. (Foto: Maja Suslin/TT)
Ericsson, med tillförordnade vd:n Jan Frykhammar, redovisar kvartalsrapport efter den oväntade vinstvarningen förra veckan. Arkivbild. (Foto: Maja Suslin/TT)
Inrikes

Förlustkvartal för Ericsson

Epoch Times

Ericsson redovisar en förlust före skatt på 256 miljoner kronor för tredje kvartalet 2016. Det kan jämföras med vinsten på 4,4 miljarder kronor motsvarande period 2015.

Koncernens program för nedskärningar fortskrider enligt plan, enligt rapporten.

Inget ljus i Ericssons tunnel

”Ytterligare kortsiktiga åtgärder vidtas, huvudsakligen för att minska kostnaden för sålda varor, i syfte att anpassa verksamheten till svagare efterfrågan på mobilt bredband”, skriver Ericsson i sin delårsrapport.

Ericssons omsättning under kvartalet uppgick till 51,1 miljarder kronor, jämfört med 59,2 miljarder kronor ett år tidigare.

Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var 1,6 miljarder kronor, jämfört med 6,1 miljarder kronor motsvarande period 2015.

Negativa trender

Både resultat och omsättning låg i linje med förväntningarna då rapporten kommer efter det att Ericsson nyligen chockade marknaden med en vinstvarning, där preliminära beräkningar av det då oväntat svaga resultatet presenterades.

”De negativa trenderna inom branschen från första halvåret 2016 har fördjupats ytterligare, vilket påverkade försäljningen under tredje kvartalet, speciellt avseende mobilt bredband”, skriver Ericssons tillförordnade vd Jan Frykhammar i en kommentar.

I rapporten konstaterar den krisdrabbade telekomtillverkaren, som flaggat för att man behöver dra ned personalstyrkan i Sverige med 3 000 anställda, att trenderna tyder på en något svagare säsongsmässig försäljningstillväxt än normalt mellan tredje och fjärde kvartalet.

”Dessutom kommer ett förnyat avtal inom managed services i Nordamerika, med minskad omfattning, att påverka försäljningen negativt”, skriver Ericsson.

Utmanande tid

– Just nu ska man vara tydlig med att vi har några utmanande kvartal framför oss. Det kan vara två-tre stycken sådana. Vad som är viktigt för oss är att vi jobbar med sådant som vi kan påverka och kontrollera själva som till exempel kostnaderna. Den andra jätteviktiga saken som vi gör är att vi lanserar en ny radioplattform som kommer att vara den produktfamilj som bär oss de närmaste 4-5 åren, säger Frykhammar till TT.

– Vi har en situation där vi har en utmanande marknadssituation i många länder, framför allt utvecklingsländer som till exempel Brasilien, Ryssland och Nigeria. Våra kunder har reducerat sina investeringar väldigt snabbt och mera än vi räknat med, säger Frykhammar om utmaningarna som väntar företaget.

Ericsson kan tyna bort

Viss kritik har framförts att företaget saknar en långsiktig strategi. Gällande detta, säger Frykhammar:

– Vi är ett företag som har en väldigt stark position gällande mobilt bredband. Nu är det viktigt att vi säkrar ett ledarskap gällande 5G och vi lägger en stor del av forskning och utveckling gällande detta. Jag tror att vi kommer ha en stark 5G-position.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEricsson, med tillförordnade vd:n Jan Frykhammar, redovisar kvartalsrapport efter den oväntade vinstvarningen förra veckan. Arkivbild. (Foto: Maja Suslin/TT)
Ericsson, med tillförordnade vd:n Jan Frykhammar, redovisar kvartalsrapport efter den oväntade vinstvarningen förra veckan. Arkivbild. (Foto: Maja Suslin/TT)
Inrikes

Förlustkvartal för Ericsson

Epoch Times

Ericsson redovisar en förlust före skatt på 256 miljoner kronor för tredje kvartalet 2016. Det kan jämföras med vinsten på 4,4 miljarder kronor motsvarande period 2015.

Koncernens program för nedskärningar fortskrider enligt plan, enligt rapporten.

Inget ljus i Ericssons tunnel

”Ytterligare kortsiktiga åtgärder vidtas, huvudsakligen för att minska kostnaden för sålda varor, i syfte att anpassa verksamheten till svagare efterfrågan på mobilt bredband”, skriver Ericsson i sin delårsrapport.

Ericssons omsättning under kvartalet uppgick till 51,1 miljarder kronor, jämfört med 59,2 miljarder kronor ett år tidigare.

Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var 1,6 miljarder kronor, jämfört med 6,1 miljarder kronor motsvarande period 2015.

Negativa trender

Både resultat och omsättning låg i linje med förväntningarna då rapporten kommer efter det att Ericsson nyligen chockade marknaden med en vinstvarning, där preliminära beräkningar av det då oväntat svaga resultatet presenterades.

”De negativa trenderna inom branschen från första halvåret 2016 har fördjupats ytterligare, vilket påverkade försäljningen under tredje kvartalet, speciellt avseende mobilt bredband”, skriver Ericssons tillförordnade vd Jan Frykhammar i en kommentar.

I rapporten konstaterar den krisdrabbade telekomtillverkaren, som flaggat för att man behöver dra ned personalstyrkan i Sverige med 3 000 anställda, att trenderna tyder på en något svagare säsongsmässig försäljningstillväxt än normalt mellan tredje och fjärde kvartalet.

”Dessutom kommer ett förnyat avtal inom managed services i Nordamerika, med minskad omfattning, att påverka försäljningen negativt”, skriver Ericsson.

Utmanande tid

– Just nu ska man vara tydlig med att vi har några utmanande kvartal framför oss. Det kan vara två-tre stycken sådana. Vad som är viktigt för oss är att vi jobbar med sådant som vi kan påverka och kontrollera själva som till exempel kostnaderna. Den andra jätteviktiga saken som vi gör är att vi lanserar en ny radioplattform som kommer att vara den produktfamilj som bär oss de närmaste 4-5 åren, säger Frykhammar till TT.

– Vi har en situation där vi har en utmanande marknadssituation i många länder, framför allt utvecklingsländer som till exempel Brasilien, Ryssland och Nigeria. Våra kunder har reducerat sina investeringar väldigt snabbt och mera än vi räknat med, säger Frykhammar om utmaningarna som väntar företaget.

Ericsson kan tyna bort

Viss kritik har framförts att företaget saknar en långsiktig strategi. Gällande detta, säger Frykhammar:

– Vi är ett företag som har en väldigt stark position gällande mobilt bredband. Nu är det viktigt att vi säkrar ett ledarskap gällande 5G och vi lägger en stor del av forskning och utveckling gällande detta. Jag tror att vi kommer ha en stark 5G-position.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024