Ericsson redovisar en förlust före skatt på 256 miljoner kronor för tredje kvartalet 2016. Det kan jämföras med vinsten på 4,4 miljarder kronor motsvarande period 2015.
Koncernens program för nedskärningar fortskrider enligt plan, enligt rapporten.
”Ytterligare kortsiktiga åtgärder vidtas, huvudsakligen för att minska kostnaden för sålda varor, i syfte att anpassa verksamheten till svagare efterfrågan på mobilt bredband”, skriver Ericsson i sin delårsrapport.
Ericssons omsättning under kvartalet uppgick till 51,1 miljarder kronor, jämfört med 59,2 miljarder kronor ett år tidigare.
Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var 1,6 miljarder kronor, jämfört med 6,1 miljarder kronor motsvarande period 2015.
Negativa trender
Både resultat och omsättning låg i linje med förväntningarna då rapporten kommer efter det att Ericsson nyligen chockade marknaden med en vinstvarning, där preliminära beräkningar av det då oväntat svaga resultatet presenterades.
”De negativa trenderna inom branschen från första halvåret 2016 har fördjupats ytterligare, vilket påverkade försäljningen under tredje kvartalet, speciellt avseende mobilt bredband”, skriver Ericssons tillförordnade vd Jan Frykhammar i en kommentar.
I rapporten konstaterar den krisdrabbade telekomtillverkaren, som flaggat för att man behöver dra ned personalstyrkan i Sverige med 3 000 anställda, att trenderna tyder på en något svagare säsongsmässig försäljningstillväxt än normalt mellan tredje och fjärde kvartalet.
”Dessutom kommer ett förnyat avtal inom managed services i Nordamerika, med minskad omfattning, att påverka försäljningen negativt”, skriver Ericsson.
Utmanande tid
– Just nu ska man vara tydlig med att vi har några utmanande kvartal framför oss. Det kan vara två-tre stycken sådana. Vad som är viktigt för oss är att vi jobbar med sådant som vi kan påverka och kontrollera själva som till exempel kostnaderna. Den andra jätteviktiga saken som vi gör är att vi lanserar en ny radioplattform som kommer att vara den produktfamilj som bär oss de närmaste 4-5 åren, säger Frykhammar till TT.
– Vi har en situation där vi har en utmanande marknadssituation i många länder, framför allt utvecklingsländer som till exempel Brasilien, Ryssland och Nigeria. Våra kunder har reducerat sina investeringar väldigt snabbt och mera än vi räknat med, säger Frykhammar om utmaningarna som väntar företaget.
Viss kritik har framförts att företaget saknar en långsiktig strategi. Gällande detta, säger Frykhammar:
– Vi är ett företag som har en väldigt stark position gällande mobilt bredband. Nu är det viktigt att vi säkrar ett ledarskap gällande 5G och vi lägger en stor del av forskning och utveckling gällande detta. Jag tror att vi kommer ha en stark 5G-position.
(TT)