loadingSidenvägen - ursprungligen en karavanväg för kameler som var fullastade med värdefullt gods. (Foto: Ajit Solanki /TT-arkivbild)
Sidenvägen - ursprungligen en karavanväg för kameler som var fullastade med värdefullt gods. (Foto: Ajit Solanki /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Företagare vill satsa på Sidenvägen

Epoch Times

Den medeltida handelsrutten Sidenvägen kan vara på väg tillbaka. Åtminstone om man får tro företagare i Norrbotten, som hoppas på en lösning för godstrafik österut, rapporterar SVT Nyheter Norrbotten.

I Finland har Stora Enso på prov redan börjat frakta gods med järnväg via Ryssland till södra Kina.

Haparanda och grannstaden Torneå skulle kunna hysa en central för godstrafiken till och från Kina, tror företagare i Norrbotten. Målet är nu att få loss runt 10 miljoner euro som ska användas till att bland annat elektrifiera den två mil långa sträckan mellan Torneå och finländska Keminmaa.

– Det är det här som är det roliga med den här idén, att den är fullt realistisk. För en ganska skälig investeringskostnad kan vi faktiskt väcka liv i den här tanken, säger Företagarnas regionchef i Norrbotten, Tomas Blomster, till SVT.

Vad vill Kina med den nya sidenvägen egentligen?

Den medeltida Sidenvägen gick från dåvarande huvudstaden Chang’an i mellersta Kina, nuvarande Xi’an, genom Centralasien till Mellanöstern.

Tanken på en fungerande infrastruktur för att frakta gods och varor från Asien till Europa är långt ifrån död. Kina satsar på en modernt upprustad Sidenväg genom att bygga järnvägar, hamnar och fabriker längs med den historiska rutten.

Sverige med när Kina utmanar USA

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSidenvägen - ursprungligen en karavanväg för kameler som var fullastade med värdefullt gods. (Foto: Ajit Solanki /TT-arkivbild)
Sidenvägen - ursprungligen en karavanväg för kameler som var fullastade med värdefullt gods. (Foto: Ajit Solanki /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Företagare vill satsa på Sidenvägen

Epoch Times

Den medeltida handelsrutten Sidenvägen kan vara på väg tillbaka. Åtminstone om man får tro företagare i Norrbotten, som hoppas på en lösning för godstrafik österut, rapporterar SVT Nyheter Norrbotten.

I Finland har Stora Enso på prov redan börjat frakta gods med järnväg via Ryssland till södra Kina.

Haparanda och grannstaden Torneå skulle kunna hysa en central för godstrafiken till och från Kina, tror företagare i Norrbotten. Målet är nu att få loss runt 10 miljoner euro som ska användas till att bland annat elektrifiera den två mil långa sträckan mellan Torneå och finländska Keminmaa.

– Det är det här som är det roliga med den här idén, att den är fullt realistisk. För en ganska skälig investeringskostnad kan vi faktiskt väcka liv i den här tanken, säger Företagarnas regionchef i Norrbotten, Tomas Blomster, till SVT.

Vad vill Kina med den nya sidenvägen egentligen?

Den medeltida Sidenvägen gick från dåvarande huvudstaden Chang’an i mellersta Kina, nuvarande Xi’an, genom Centralasien till Mellanöstern.

Tanken på en fungerande infrastruktur för att frakta gods och varor från Asien till Europa är långt ifrån död. Kina satsar på en modernt upprustad Sidenväg genom att bygga järnvägar, hamnar och fabriker längs med den historiska rutten.

Sverige med när Kina utmanar USA

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024