loadingFord Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)
Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)
Vetenskap

Ford Mustang 2010 med massor av attityd

Jo Ann Holt


Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)

Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)

Jag har alltid varit svag för Mustanger men 2010 års Ford Mustang fick mig att smälta som smör i solen. Den eleganta nya Mustangkupén är en uppseendeväckande och respektingivande sötnos till muskelbygge som är lika rolig att köra som att vila blicken på.

När den solnedgångsgula metalliclackade Mustang V6 Premium Coupe rullade fram på min uppfart tycktes den skina ljusare än själva middagssolen. Jag kunde knappt bärga mig från att hoppa in på förarstolen och köra ett varv runt kvarteret, vilket var så roligt att jag bestämde mig för att köra in till stan.

Faktum är att jag råkade gömma bort ett antal ärenden den dagen, till och med att lämna tillbaka böcker till biblioteket som jag inte hunnit läsa innan. Tråkigt att det var helg och att jag inte kunde åka till kontoret och skryta lite!

Min Mustang var precis lika imponerande på insidan som på utsidan med träkolsfärgad klädsel på sätena, senaste tekniken (inklusive den senaste versionen av Ford SYNC®) och lättlästa instrument som lyste upp förarplatsen som cockpiten i ett flygplan.

De nya designelementen fanns på plats på bilens fram- och bakända (nya för både V6 och GT) och karossformen var ny för 2010. Fram- och bakskärmar har utsvängda skärmbreddare, bakvagnen har utvinklade hörn, skulpterad baklucka och visar stolt upp sitt emblem. Den galopperande Mustangen finns naturligtvis fortfarande avbildad, väl synlig på grillen.


Mustangens interiör (foto från Ford Motors Media Department)

Mustangens interiör (foto från Ford Motors Media Department)

Övrigt som är nytt för Mustang 2010 är förbättrade strålkastare och tröskellister. Skärmar och grill är täckta av en hög välvd huv för att ge ett kraftfullare intryck och samtidigt ge bättre luftflöde för motorns kylning. Huven gör också att spolarmunstyckena kan döljas under. Antennen har flyttats bak för att skapa en renare form och samtidigt minska luftmotståndet. Mustang har en helt ny baklykta med tre LED-lampor. Hjul och däck är en tum större än tidigare, från 17-19 tum, för förbättrad handling och bromsning och den uppgraderade instrumentpanelen har ny ljudisolering som gör kupén tystare.

På säkerhetssidan finns som standard fyra stols- och sidoairbags där förar- och passagerarairbag är av tvåstegsmodell. Bältena har bältesförsträckare och det finns sensorer som känner av om det sitter en passagerare i passagerarstolen och kollisionsallvarlighetsgrad. Bilen har även AdvanceTrac® med ESC, all-speed traction control och låsningsfria bromsar.

Garantin [gäller USA] omfattar 3 år och 36 000 miles samt 5 år och 60 000 miles för motor och drivlina och en 5-årig /60 000 miles vägassistansgaranti. 2010 års V6 Coupe har en 4,0 liters SOHC V6-motor och en fem växlad automatlåda. Beräknad bränsleförbrukning [gäller varianter för USA] är 16 miles per gallon i stadskörning och 24 på landsväg, vilket inte är så tokigt för en sportbil.

Ford byggde sin 9 miljonte Mustang i maj 2008 och de hävdar att Mustang har varit Amerikas favoritmuskelbil under 45 år i rad. Efter att ha kört 2010 års Mustang Coupe under en vecka kan jag verkligen förstå varför vi älskar dessa vildhästar.

Jo Ann Holt är journalist och bilreporter med säte i Dallas i Texas Hon är medlem av Texas Auto Writers Association (TAWA).

 

Översatt från engelska:

 

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/24114/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFord Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)
Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)
Vetenskap

Ford Mustang 2010 med massor av attityd

Jo Ann Holt


Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)

Ford Mustang 2010 (foto från Ford Motors Media Department)

Jag har alltid varit svag för Mustanger men 2010 års Ford Mustang fick mig att smälta som smör i solen. Den eleganta nya Mustangkupén är en uppseendeväckande och respektingivande sötnos till muskelbygge som är lika rolig att köra som att vila blicken på.

När den solnedgångsgula metalliclackade Mustang V6 Premium Coupe rullade fram på min uppfart tycktes den skina ljusare än själva middagssolen. Jag kunde knappt bärga mig från att hoppa in på förarstolen och köra ett varv runt kvarteret, vilket var så roligt att jag bestämde mig för att köra in till stan.

Faktum är att jag råkade gömma bort ett antal ärenden den dagen, till och med att lämna tillbaka böcker till biblioteket som jag inte hunnit läsa innan. Tråkigt att det var helg och att jag inte kunde åka till kontoret och skryta lite!

Min Mustang var precis lika imponerande på insidan som på utsidan med träkolsfärgad klädsel på sätena, senaste tekniken (inklusive den senaste versionen av Ford SYNC®) och lättlästa instrument som lyste upp förarplatsen som cockpiten i ett flygplan.

De nya designelementen fanns på plats på bilens fram- och bakända (nya för både V6 och GT) och karossformen var ny för 2010. Fram- och bakskärmar har utsvängda skärmbreddare, bakvagnen har utvinklade hörn, skulpterad baklucka och visar stolt upp sitt emblem. Den galopperande Mustangen finns naturligtvis fortfarande avbildad, väl synlig på grillen.


Mustangens interiör (foto från Ford Motors Media Department)

Mustangens interiör (foto från Ford Motors Media Department)

Övrigt som är nytt för Mustang 2010 är förbättrade strålkastare och tröskellister. Skärmar och grill är täckta av en hög välvd huv för att ge ett kraftfullare intryck och samtidigt ge bättre luftflöde för motorns kylning. Huven gör också att spolarmunstyckena kan döljas under. Antennen har flyttats bak för att skapa en renare form och samtidigt minska luftmotståndet. Mustang har en helt ny baklykta med tre LED-lampor. Hjul och däck är en tum större än tidigare, från 17-19 tum, för förbättrad handling och bromsning och den uppgraderade instrumentpanelen har ny ljudisolering som gör kupén tystare.

På säkerhetssidan finns som standard fyra stols- och sidoairbags där förar- och passagerarairbag är av tvåstegsmodell. Bältena har bältesförsträckare och det finns sensorer som känner av om det sitter en passagerare i passagerarstolen och kollisionsallvarlighetsgrad. Bilen har även AdvanceTrac® med ESC, all-speed traction control och låsningsfria bromsar.

Garantin [gäller USA] omfattar 3 år och 36 000 miles samt 5 år och 60 000 miles för motor och drivlina och en 5-årig /60 000 miles vägassistansgaranti. 2010 års V6 Coupe har en 4,0 liters SOHC V6-motor och en fem växlad automatlåda. Beräknad bränsleförbrukning [gäller varianter för USA] är 16 miles per gallon i stadskörning och 24 på landsväg, vilket inte är så tokigt för en sportbil.

Ford byggde sin 9 miljonte Mustang i maj 2008 och de hävdar att Mustang har varit Amerikas favoritmuskelbil under 45 år i rad. Efter att ha kört 2010 års Mustang Coupe under en vecka kan jag verkligen förstå varför vi älskar dessa vildhästar.

Jo Ann Holt är journalist och bilreporter med säte i Dallas i Texas Hon är medlem av Texas Auto Writers Association (TAWA).

 

Översatt från engelska:

 

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/24114/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024