loadingEn bensinstation med vätgas i Berlin. Teknologin för vätgas som bränsle samt lagring av vätgas har utvecklats vilket gör att visionen om vätgasfordon håller på att bli verklighet. (Foto: Andreas Rentz/Getty Images)
En bensinstation med vätgas i Berlin. Teknologin för vätgas som bränsle samt lagring av vätgas har utvecklats vilket gör att visionen om vätgasfordon håller på att bli verklighet. (Foto: Andreas Rentz/Getty Images)
Vetenskap

Flygplan drivna med bränsleceller utvecklas

Brian Trought Epoch Times Irland

Ett nytt EU-finansierat projekt har startats för att skapa det första större flygplanet helt utan elektricitet.

Projektet, som har fått 2,9 miljoner euro i stöd från EU, har utformats med avsikten att begränsa den globala uppvärmningen genom att använda bränslecellteknik för drift av flygplan samt lagring av vätgas.

– Tekniken med vätgas och bränsleceller har nu nått den punkt där det kan utnyttjas för att initiera en ny era inom drivsystem för lätta flygplan och mindre pendlarflygplan, enligt samordnaren för projektet, Romeo Giulio, som också är professor inom flygplansdesign och rymdteknik på Turins polytekniska universitet.

Tekniken kommer också användas för att ersätta eller förbättra de elektriska systemen ombord.

Användning av bränslecellteknologi kommer att innebära lägre utsläpp av växthusgaser liksom mindre buller. Dessa egenskaper ses som viktiga för pendlarflygplan, som vanligtvis startar och landar i stadsområden.

Start och landning utan att överträda bullernormerna kommer också att göra det möjligt att använda flygplatserna sent på natten, då bullerkraven är som hårdast.

Bränslecellsystemet kommer att installeras i utvalda flygplan, vilka kommer att flygas och testas för att se om tekniken kan tillämpas på andra flygplan i framtiden.

Projektet kommer att pågå i tre år varefter resultaten från projektet kommer att presenteras.

Översatt av Anders Rastin från originalartikel på engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn bensinstation med vätgas i Berlin. Teknologin för vätgas som bränsle samt lagring av vätgas har utvecklats vilket gör att visionen om vätgasfordon håller på att bli verklighet. (Foto: Andreas Rentz/Getty Images)
En bensinstation med vätgas i Berlin. Teknologin för vätgas som bränsle samt lagring av vätgas har utvecklats vilket gör att visionen om vätgasfordon håller på att bli verklighet. (Foto: Andreas Rentz/Getty Images)
Vetenskap

Flygplan drivna med bränsleceller utvecklas

Brian Trought Epoch Times Irland

Ett nytt EU-finansierat projekt har startats för att skapa det första större flygplanet helt utan elektricitet.

Projektet, som har fått 2,9 miljoner euro i stöd från EU, har utformats med avsikten att begränsa den globala uppvärmningen genom att använda bränslecellteknik för drift av flygplan samt lagring av vätgas.

– Tekniken med vätgas och bränsleceller har nu nått den punkt där det kan utnyttjas för att initiera en ny era inom drivsystem för lätta flygplan och mindre pendlarflygplan, enligt samordnaren för projektet, Romeo Giulio, som också är professor inom flygplansdesign och rymdteknik på Turins polytekniska universitet.

Tekniken kommer också användas för att ersätta eller förbättra de elektriska systemen ombord.

Användning av bränslecellteknologi kommer att innebära lägre utsläpp av växthusgaser liksom mindre buller. Dessa egenskaper ses som viktiga för pendlarflygplan, som vanligtvis startar och landar i stadsområden.

Start och landning utan att överträda bullernormerna kommer också att göra det möjligt att använda flygplatserna sent på natten, då bullerkraven är som hårdast.

Bränslecellsystemet kommer att installeras i utvalda flygplan, vilka kommer att flygas och testas för att se om tekniken kan tillämpas på andra flygplan i framtiden.

Projektet kommer att pågå i tre år varefter resultaten från projektet kommer att presenteras.

Översatt av Anders Rastin från originalartikel på engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024