loadingYuan Sheng intervjuas vid JFK-flygplatsen i New York (Foto: Epoch Times)
Yuan Sheng intervjuas vid JFK-flygplatsen i New York (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Flygkapten tvingades göra smärtsamt val

Yuan Sheng, uttalande för Epoch Times

Uttalande av Yuan Sheng, pilot vid China Eastern Airlines, som sökte asyl i USA 8 augusti på grund av förföljelsen av Falun Gong i Kina:

Mitt namn är Yuan Sheng, jag är 39 år gammal och föddes i Zhangqiu i Shandongprovinsen. Efter att ha tagit examen från Kinas trafikflygsuniversitet 1989 började jag arbeta för Shanghaibaserade China Eastern Airlines. Detta är mitt 18:e år som pilot för dem och jag har mer än 12 400 timmars erfarenhet av säker flygning.

Arbete och familj

I många andra länder tar det en erfaren flygkapten ända tills han är mellan 50 och 60 år att uppnå ett motsvarande reslutat som mitt. Under dessa 18 år har jag inte varit med om någon olycka och har tilldelats en silvermedalj för säker flygning.

Jag är inåtvänd som person och pratar inte så mycket. Jag var bara intresserad av att göra ett bra jobb. Jag har ansvarat för många flygningar i olika flygplan, såsom MD-11 och A340-600. Sedan 1995 har jag regelbundet flugit sträckan Shanghai-Los Angeles. Jag tjänar nu mer än 30 000 yuan i månaden.

Jag har en 12-årig dotter som är mycket mogen för sin ålder. Hon har mycket bra betyg. Hon kommer att börja i högstadiet i år. Min fru arbetar för ett bra företag och är mycket snäll och förstående. På det hela taget är både min familje- och arbetssituation tämligen god. 

Plötslig fara efter att ha spridit de Nio kommentarerna

Jag var andrepilot på flighterna MU 583 och 586 den 8 augusti. Flighterna, som är mellan Shanghai och Los Angeles, har två besättningar. Den totala flygtiden är ungefär 12 timmar i varje riktning. Turen från Shanghai till Los Angeles var huvudsakligen min partners ansvar. Jag skulle ansvara på återresan från Los Angeles.

Runt klockan 14 hade jag lite tid över eftersom jag inte hade så mycket förberedande arbete att göra i Shanghai. De 310 passagerarna hade börjat stiga på planet.

Jag såg en ung man som var ansvarig för marksäkerhetskontrollen som jag gick fram och hälsade på. Hans dialekt avslöjade att han kom från Shandongprovinsen, vilket jag också är. Jag började tala med honom om Epoch Times-boken Nio kommentarer om kommunistpartiet, de kinesiska människor som lämnat kkp (kinesiska kommunistpartiet) och förföljelsen av Falun Gong i Kina. Jag föreslog honom också att han skulle lämna kkp. Vi småpratade i en dryg halvtimme innan han gick därifrån.

Strax därefter återvände han med fyra uniformerade poliser. Jag hörde en polis fråga den unge mannen ”Vem sade allt det här till dig? Var är han?” Jag frågade den unge mannen ”Vad sade du till dem?”. ”Allt du sade till mig”, sade han.

De fyra flygplatspoliserna ringde det lokala nödnumret och två lokala poliser anlände. Det första de gjorde var att konfiskera min yrkeslegitimation. De sade också högljutt, ”Du kan definitivt inte åka härifrån idag! Det här är ett ärende som involverar rikets säkerhet, det är alldeles för allvarligt!” De bad besättningen att stänga dörren till flygplanet och lämna dem ensamma med mig. Vid det här laget hade alla passagerare gått ombord. Efter att ha hört att jag hölls av polisen kom besättningsmedlemmarna och talade med poliserna. De sade, ”Vad är det för fel att tala om Falun Gong?” De sade också till polisen att de inte kunde åka utan mig, att det var försent att hitta någon att ersätta mig med.

Den lokala polisen ringde sin överordnade. Strax därefter kom en man i svarta civila kläder. Han såg att det var många människor runt mig. Han var också oroad över att hållas ansvarig för att ha försenat ett plan med fler än 300 passagerare.

Han tog mig åt sidan och frågade mig om namnet på min arbetsenhets politiske officer. Vi hade just fått en ny politisk officer, vars namn jag inte kunde komma ihåg. Han bad mig skriva ner mitt namn, telefonnummer och hemadress och sade, ”Du måste berätta alla detaljer om det här när du återvänder från USA.” Han gav tillbaka min yrkeslegitimation och lät mig åka därifrån i flygplanet.

Orosmoln från det förflutna och framtiden

När jag gick ombord på planet var jag mycket sorgsen. Besättningen kom för att hälsa på mig och försökte få mig att må bättre. Vi har en regel som säger att piloten inte får vara på dåligt humör, då måste han bytas ut. Så för att inte oroa mina kollegor sade jag att jag mådde bra. Jag kunde inte sluta tänka på hur jag skulle klara av att återvända. Jag blev yr av att försöka komma på hur jag skulle göra.

Jag började utöva Falun Dafa mot slutet av 1997. Jag var då i trettioårsåldern. Efter att ha flugit länge och spenderat mer än 20 dagar per månad på andra sidan jordklotet hade jag alltid jetlag, kunde inte äta normalt eller sova bra, blev trött bara av att gå några steg på plan mark och mina tänder satt löst! Jag kände att livet var ointressant och framtiden kändes mörk.

En gång när vi flög till Los Angeles kom en före detta kollega som hade flyttat dit och besökte mig. Han hade med sig ett exemplar av Zhuan Falun och introducerade mig för Falun Gong. Han sade, ”Detta är mycket effektivt för att hålla sig i form och utövas av många människor.” Jag läste det sista kapitlet först, vilket handlar om fysiska övningar och qigong (traditionella kinesiska meditationsövningar). Jag tyckte det verkade vettigt för jag brukade spela basket och springa för att hålla mig i form, men min hälsa höll ändå på att försämras.

Efter att jag återvänt till Kina vaknade jag någon gång mellan fyra och fem på morgonen på grund av jetlag. För att inte störa min familj tog jag en promenad. Jag upptäckte människor som övade Falun Gong i vårt område. De var mycket glada att få lära mig det; på det viset började jag utöva och studera. Fastän jag inte kunde vara med dem så ofta på grund av mitt arbete så förbättrades snart min hälsa drastiskt och jag fick tillbaka livslusten.

Runt 20 juli 1999, så snart jag återvänt till Shanghai från USA tvingade min arbetsgivare flera Falun Dafa-utövare att gå igenom hjärntvättskurser, tvingade oss att läsa tidningsartiklar som förtalade Falun Dafa och annan propaganda. Min chef talade med mig varje dag och sade att om jag vägrade skriva garantibrevet om att sluta med Falun Gong så skulle jag inte tillåtas vara pilot längre.

Jag var mycket ledsen, och en dag grät jag. Det var första gången sedan min uppväxt som jag grät. Varför tilläts jag inte utöva något som var så bra? Det mest smärtsamma är att jag skrev garantibrevet att sluta utöva, under stor press från min familj och arbetsgivare.

Jag hörde talas om många fall av förföljelse mot Falun Dafa-utövare precis där jag bodde. Vid tiden för Asia Pacific Economic Conference (APEC) förekom inget förtryck mot Falun Gong på ytan men många hemliga arresteringar gjordes, däribland flera på Wuzhonggatan nära mitt hem.

Ett annat fall ägde rum i grannbyggnaden till mitt flygbolags kontor. En vakt hittade ett exemplar av Nio kommentarer om kommunistpartiet på ett kontor, och ett stort antal poliser kom för att arrestera en Falun Dafa-utövare i den byggnaden utan någon laglig procedur.

Om du nuförtiden berättar för polisen om Falun Dafa-utövare som behandlas illa så kommer de inte att bry sig om det. Efter så många års förföljelse vet alla om att Falun Dafa-utövare torteras brutalt. En av de allvarligaste saker polisen hanterar nuförtiden är de Nio kommentarerna. Om du har ett exemplar döms du till fyra års fängelse.

För att kunna gripa utövare som delar ut Nio kommentarer låter poliserna administrationsarbetare i området lura människor. De låtsas vara intresserade av Nio kommentarer, men när du talar om det anmäler de dig. Jag vet om många Falun Dafa-utövare som bedragits på detta sätt. Dessa människor ger sken av att inte ha något med det hela att göra, de kan stå med sitt lilla barn på armen och lyssna på dig när du förklarar. Så snart du avslutat grips du, dina familjemedlemmar vet inte var du är och från den dagen är du helt enkelt försvunnen.

Jag tänkte mycket på vägen från Shanghai till USA. Jag har rest många gånger till USA, men aldrig tidigare funderat på att stanna där och aldrig återvända. Jag har ett mycket bra liv i Kina och jag har familj, vilket gör det svårt för mig att lämna Kina.

Mitt sista val: Att stanna

Ju mer jag tänkte över situationen, desto mer bekymrad blev jag. Kkp är rädd för de Nio kommentarerna och att människor lämnar partiet, detta är det känsligaste och farligaste ämnet i Kina idag. För flera år sedan när vår besättning bodde på ett hotell i Los Angeles så var det ett program på TV om hur ”självbränningsincidenten” på Himmelska fridens torg var en bluff. Jag tyckte det var ett mycket övertygande program och talade med min rumskamrat om det. Jag tänkte inte mycket på det, eftersom jag bara sagt två meningar. Därför blev jag överraskad när jag kom tillbaka till Kina och min chef talade med mig flera gånger och tvingade mig att gå med på att inte tala om frågor som rörde Falun Gong mer.

Jag insåg hur farlig min situation var och började fundera på att stanna. Det hade kommit så plötsligt att det till och med hade chockat mig. Jag ville be min familj om råd. Jag ringde hem, och min dotter var fortfarande väldigt glad. Jag tänkte att polisen inte hade gjort något mot min familj än, eftersom de troligen skulle vänta tills jag kommit hem och gripa mig så fort jag passerade tullen och sedan vända upp och ned på mitt hem. Jag var säker på att jag inte skulle få se min familj igen.

När jag talade med min fru visste jag att det var för plötsligt, så jag sade hastigt att jag hade problem. Jag hade talat om Nio kommentarer och utträde ur kkp och att polisen skulle gripa mig. Lyckligtvis var jag i tjänst och passagerarna hade gått ombord, så de lät mig gå. Jag sade till henne att det troligen inte fanns någon återvändo nu.

Jag lade på luren och lät min fru tänka över saken. Efter en stund ringde jag upp igen. Min fru svarade gråtande, ”Som vi båda vet är det inte bra att tala om det över telefon. Du får själv fatta beslutet.”

Min fru vet att det inte finns någon rättvisa för Falun Gong i Kina, eftersom poliser kan arrestera helt godtyckligt. Spridandet av de De nio kommentarerna förtrycks hårt. Även fast min familj skulle utsättas för stort tryck om jag stannade, så skulle jag åtminstone vara i säkerhet. Om jag återvänder kommer de inte kunna träffa mig och jag kommer kanske att torteras i fängelset, som andra Falun Dafa-utövare. Hon ville hellre att vi levde åtskilda en tid, så vi fortfarande skulle ha hopp.

Därför beslutade jag att ansöka om asyl. En del medier har rapporterat om anledningen till att jag stannade, och var avsiktligt vaga beträffande det faktum att jag kommer att utsättas för svår förföljelse från kkp för att jag spridit De nio kommentarerna och övertalat människor att lämna kkp. World Journal (en kinesisk tidning) intervjuade mig inte, men publicerade en oansvarig artikel på förstasidan. Jag förstår inte varför.

Jag ansvarar för mina egna handlingar

Flight MU586 beräknas anlända i Shanghai runt 18.30, den 11 augusti 2006. Jag deklarerar härmed att mitt beslut att stanna är ett framtvingat, plågsamt, personligt beslut och handlar om min personliga tro och yttrandefrihet. Jag ber myndigheterna att behandla mina kollegor väl och inte betrakta dem som inblandade i mina handlingar.

Jag uppmanar regeringen att inte behandla mina familjemedlemmar illa. De är inte Falun Dafa-utövare. Förtrycket är bortom de icke utövande familjemedlemmarnas föreställningsförmåga Samtidigt uppmanar jag det internationella samfundet att uppmärksamma förföljelsen av Falun Dafa-utövare i Kina. När kkp vågar begå brottet att stjäla organ från levande Falun Dafa-utövare, vilken ondska är de då inte kapabla till?

Fakta:

Falun Dafa och Falun Gong är två namn för samma sak; en traditionell kinesisk qigong- eller kultiveringsmetod. Zhuan Falun är Falun Gongs huvudskrift.

Självbränningsincidenten har varit kkp:s främsta propagandavapen i förföljelsen av Falun Gong. Några människor lät bränna sig själva i en iscensatt aktion som filmades och skylldes på Falun Gong. Videoanalys har sedan visat att den var en bluff.


Detaljer från Yuan Shengs pilotlicens (Foto: Epoch Times)

Detaljer från Yuan Shengs pilotlicens (Foto: Epoch Times)


Några Falun Dafa-utövare i New York välkomnar Yuan Sheng på JFK-flygplatsen (Foto: Epoch Times).

Några Falun Dafa-utövare i New York välkomnar Yuan Sheng på JFK-flygplatsen (Foto: Epoch Times).

Mest lästa

Rekommenderat

loadingYuan Sheng intervjuas vid JFK-flygplatsen i New York (Foto: Epoch Times)
Yuan Sheng intervjuas vid JFK-flygplatsen i New York (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Flygkapten tvingades göra smärtsamt val

Yuan Sheng, uttalande för Epoch Times

Uttalande av Yuan Sheng, pilot vid China Eastern Airlines, som sökte asyl i USA 8 augusti på grund av förföljelsen av Falun Gong i Kina:

Mitt namn är Yuan Sheng, jag är 39 år gammal och föddes i Zhangqiu i Shandongprovinsen. Efter att ha tagit examen från Kinas trafikflygsuniversitet 1989 började jag arbeta för Shanghaibaserade China Eastern Airlines. Detta är mitt 18:e år som pilot för dem och jag har mer än 12 400 timmars erfarenhet av säker flygning.

Arbete och familj

I många andra länder tar det en erfaren flygkapten ända tills han är mellan 50 och 60 år att uppnå ett motsvarande reslutat som mitt. Under dessa 18 år har jag inte varit med om någon olycka och har tilldelats en silvermedalj för säker flygning.

Jag är inåtvänd som person och pratar inte så mycket. Jag var bara intresserad av att göra ett bra jobb. Jag har ansvarat för många flygningar i olika flygplan, såsom MD-11 och A340-600. Sedan 1995 har jag regelbundet flugit sträckan Shanghai-Los Angeles. Jag tjänar nu mer än 30 000 yuan i månaden.

Jag har en 12-årig dotter som är mycket mogen för sin ålder. Hon har mycket bra betyg. Hon kommer att börja i högstadiet i år. Min fru arbetar för ett bra företag och är mycket snäll och förstående. På det hela taget är både min familje- och arbetssituation tämligen god. 

Plötslig fara efter att ha spridit de Nio kommentarerna

Jag var andrepilot på flighterna MU 583 och 586 den 8 augusti. Flighterna, som är mellan Shanghai och Los Angeles, har två besättningar. Den totala flygtiden är ungefär 12 timmar i varje riktning. Turen från Shanghai till Los Angeles var huvudsakligen min partners ansvar. Jag skulle ansvara på återresan från Los Angeles.

Runt klockan 14 hade jag lite tid över eftersom jag inte hade så mycket förberedande arbete att göra i Shanghai. De 310 passagerarna hade börjat stiga på planet.

Jag såg en ung man som var ansvarig för marksäkerhetskontrollen som jag gick fram och hälsade på. Hans dialekt avslöjade att han kom från Shandongprovinsen, vilket jag också är. Jag började tala med honom om Epoch Times-boken Nio kommentarer om kommunistpartiet, de kinesiska människor som lämnat kkp (kinesiska kommunistpartiet) och förföljelsen av Falun Gong i Kina. Jag föreslog honom också att han skulle lämna kkp. Vi småpratade i en dryg halvtimme innan han gick därifrån.

Strax därefter återvände han med fyra uniformerade poliser. Jag hörde en polis fråga den unge mannen ”Vem sade allt det här till dig? Var är han?” Jag frågade den unge mannen ”Vad sade du till dem?”. ”Allt du sade till mig”, sade han.

De fyra flygplatspoliserna ringde det lokala nödnumret och två lokala poliser anlände. Det första de gjorde var att konfiskera min yrkeslegitimation. De sade också högljutt, ”Du kan definitivt inte åka härifrån idag! Det här är ett ärende som involverar rikets säkerhet, det är alldeles för allvarligt!” De bad besättningen att stänga dörren till flygplanet och lämna dem ensamma med mig. Vid det här laget hade alla passagerare gått ombord. Efter att ha hört att jag hölls av polisen kom besättningsmedlemmarna och talade med poliserna. De sade, ”Vad är det för fel att tala om Falun Gong?” De sade också till polisen att de inte kunde åka utan mig, att det var försent att hitta någon att ersätta mig med.

Den lokala polisen ringde sin överordnade. Strax därefter kom en man i svarta civila kläder. Han såg att det var många människor runt mig. Han var också oroad över att hållas ansvarig för att ha försenat ett plan med fler än 300 passagerare.

Han tog mig åt sidan och frågade mig om namnet på min arbetsenhets politiske officer. Vi hade just fått en ny politisk officer, vars namn jag inte kunde komma ihåg. Han bad mig skriva ner mitt namn, telefonnummer och hemadress och sade, ”Du måste berätta alla detaljer om det här när du återvänder från USA.” Han gav tillbaka min yrkeslegitimation och lät mig åka därifrån i flygplanet.

Orosmoln från det förflutna och framtiden

När jag gick ombord på planet var jag mycket sorgsen. Besättningen kom för att hälsa på mig och försökte få mig att må bättre. Vi har en regel som säger att piloten inte får vara på dåligt humör, då måste han bytas ut. Så för att inte oroa mina kollegor sade jag att jag mådde bra. Jag kunde inte sluta tänka på hur jag skulle klara av att återvända. Jag blev yr av att försöka komma på hur jag skulle göra.

Jag började utöva Falun Dafa mot slutet av 1997. Jag var då i trettioårsåldern. Efter att ha flugit länge och spenderat mer än 20 dagar per månad på andra sidan jordklotet hade jag alltid jetlag, kunde inte äta normalt eller sova bra, blev trött bara av att gå några steg på plan mark och mina tänder satt löst! Jag kände att livet var ointressant och framtiden kändes mörk.

En gång när vi flög till Los Angeles kom en före detta kollega som hade flyttat dit och besökte mig. Han hade med sig ett exemplar av Zhuan Falun och introducerade mig för Falun Gong. Han sade, ”Detta är mycket effektivt för att hålla sig i form och utövas av många människor.” Jag läste det sista kapitlet först, vilket handlar om fysiska övningar och qigong (traditionella kinesiska meditationsövningar). Jag tyckte det verkade vettigt för jag brukade spela basket och springa för att hålla mig i form, men min hälsa höll ändå på att försämras.

Efter att jag återvänt till Kina vaknade jag någon gång mellan fyra och fem på morgonen på grund av jetlag. För att inte störa min familj tog jag en promenad. Jag upptäckte människor som övade Falun Gong i vårt område. De var mycket glada att få lära mig det; på det viset började jag utöva och studera. Fastän jag inte kunde vara med dem så ofta på grund av mitt arbete så förbättrades snart min hälsa drastiskt och jag fick tillbaka livslusten.

Runt 20 juli 1999, så snart jag återvänt till Shanghai från USA tvingade min arbetsgivare flera Falun Dafa-utövare att gå igenom hjärntvättskurser, tvingade oss att läsa tidningsartiklar som förtalade Falun Dafa och annan propaganda. Min chef talade med mig varje dag och sade att om jag vägrade skriva garantibrevet om att sluta med Falun Gong så skulle jag inte tillåtas vara pilot längre.

Jag var mycket ledsen, och en dag grät jag. Det var första gången sedan min uppväxt som jag grät. Varför tilläts jag inte utöva något som var så bra? Det mest smärtsamma är att jag skrev garantibrevet att sluta utöva, under stor press från min familj och arbetsgivare.

Jag hörde talas om många fall av förföljelse mot Falun Dafa-utövare precis där jag bodde. Vid tiden för Asia Pacific Economic Conference (APEC) förekom inget förtryck mot Falun Gong på ytan men många hemliga arresteringar gjordes, däribland flera på Wuzhonggatan nära mitt hem.

Ett annat fall ägde rum i grannbyggnaden till mitt flygbolags kontor. En vakt hittade ett exemplar av Nio kommentarer om kommunistpartiet på ett kontor, och ett stort antal poliser kom för att arrestera en Falun Dafa-utövare i den byggnaden utan någon laglig procedur.

Om du nuförtiden berättar för polisen om Falun Dafa-utövare som behandlas illa så kommer de inte att bry sig om det. Efter så många års förföljelse vet alla om att Falun Dafa-utövare torteras brutalt. En av de allvarligaste saker polisen hanterar nuförtiden är de Nio kommentarerna. Om du har ett exemplar döms du till fyra års fängelse.

För att kunna gripa utövare som delar ut Nio kommentarer låter poliserna administrationsarbetare i området lura människor. De låtsas vara intresserade av Nio kommentarer, men när du talar om det anmäler de dig. Jag vet om många Falun Dafa-utövare som bedragits på detta sätt. Dessa människor ger sken av att inte ha något med det hela att göra, de kan stå med sitt lilla barn på armen och lyssna på dig när du förklarar. Så snart du avslutat grips du, dina familjemedlemmar vet inte var du är och från den dagen är du helt enkelt försvunnen.

Jag tänkte mycket på vägen från Shanghai till USA. Jag har rest många gånger till USA, men aldrig tidigare funderat på att stanna där och aldrig återvända. Jag har ett mycket bra liv i Kina och jag har familj, vilket gör det svårt för mig att lämna Kina.

Mitt sista val: Att stanna

Ju mer jag tänkte över situationen, desto mer bekymrad blev jag. Kkp är rädd för de Nio kommentarerna och att människor lämnar partiet, detta är det känsligaste och farligaste ämnet i Kina idag. För flera år sedan när vår besättning bodde på ett hotell i Los Angeles så var det ett program på TV om hur ”självbränningsincidenten” på Himmelska fridens torg var en bluff. Jag tyckte det var ett mycket övertygande program och talade med min rumskamrat om det. Jag tänkte inte mycket på det, eftersom jag bara sagt två meningar. Därför blev jag överraskad när jag kom tillbaka till Kina och min chef talade med mig flera gånger och tvingade mig att gå med på att inte tala om frågor som rörde Falun Gong mer.

Jag insåg hur farlig min situation var och började fundera på att stanna. Det hade kommit så plötsligt att det till och med hade chockat mig. Jag ville be min familj om råd. Jag ringde hem, och min dotter var fortfarande väldigt glad. Jag tänkte att polisen inte hade gjort något mot min familj än, eftersom de troligen skulle vänta tills jag kommit hem och gripa mig så fort jag passerade tullen och sedan vända upp och ned på mitt hem. Jag var säker på att jag inte skulle få se min familj igen.

När jag talade med min fru visste jag att det var för plötsligt, så jag sade hastigt att jag hade problem. Jag hade talat om Nio kommentarer och utträde ur kkp och att polisen skulle gripa mig. Lyckligtvis var jag i tjänst och passagerarna hade gått ombord, så de lät mig gå. Jag sade till henne att det troligen inte fanns någon återvändo nu.

Jag lade på luren och lät min fru tänka över saken. Efter en stund ringde jag upp igen. Min fru svarade gråtande, ”Som vi båda vet är det inte bra att tala om det över telefon. Du får själv fatta beslutet.”

Min fru vet att det inte finns någon rättvisa för Falun Gong i Kina, eftersom poliser kan arrestera helt godtyckligt. Spridandet av de De nio kommentarerna förtrycks hårt. Även fast min familj skulle utsättas för stort tryck om jag stannade, så skulle jag åtminstone vara i säkerhet. Om jag återvänder kommer de inte kunna träffa mig och jag kommer kanske att torteras i fängelset, som andra Falun Dafa-utövare. Hon ville hellre att vi levde åtskilda en tid, så vi fortfarande skulle ha hopp.

Därför beslutade jag att ansöka om asyl. En del medier har rapporterat om anledningen till att jag stannade, och var avsiktligt vaga beträffande det faktum att jag kommer att utsättas för svår förföljelse från kkp för att jag spridit De nio kommentarerna och övertalat människor att lämna kkp. World Journal (en kinesisk tidning) intervjuade mig inte, men publicerade en oansvarig artikel på förstasidan. Jag förstår inte varför.

Jag ansvarar för mina egna handlingar

Flight MU586 beräknas anlända i Shanghai runt 18.30, den 11 augusti 2006. Jag deklarerar härmed att mitt beslut att stanna är ett framtvingat, plågsamt, personligt beslut och handlar om min personliga tro och yttrandefrihet. Jag ber myndigheterna att behandla mina kollegor väl och inte betrakta dem som inblandade i mina handlingar.

Jag uppmanar regeringen att inte behandla mina familjemedlemmar illa. De är inte Falun Dafa-utövare. Förtrycket är bortom de icke utövande familjemedlemmarnas föreställningsförmåga Samtidigt uppmanar jag det internationella samfundet att uppmärksamma förföljelsen av Falun Dafa-utövare i Kina. När kkp vågar begå brottet att stjäla organ från levande Falun Dafa-utövare, vilken ondska är de då inte kapabla till?

Fakta:

Falun Dafa och Falun Gong är två namn för samma sak; en traditionell kinesisk qigong- eller kultiveringsmetod. Zhuan Falun är Falun Gongs huvudskrift.

Självbränningsincidenten har varit kkp:s främsta propagandavapen i förföljelsen av Falun Gong. Några människor lät bränna sig själva i en iscensatt aktion som filmades och skylldes på Falun Gong. Videoanalys har sedan visat att den var en bluff.


Detaljer från Yuan Shengs pilotlicens (Foto: Epoch Times)

Detaljer från Yuan Shengs pilotlicens (Foto: Epoch Times)


Några Falun Dafa-utövare i New York välkomnar Yuan Sheng på JFK-flygplatsen (Foto: Epoch Times).

Några Falun Dafa-utövare i New York välkomnar Yuan Sheng på JFK-flygplatsen (Foto: Epoch Times).

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024