Gong Biqiongs mångåriga och otacksamma arbete med nål, bälte, knapp, spänne och jade gav äntligen utdelning när hon nyligen erhöll ett prestigefyllt pris för excellens i traditionell kinesisk kläddesign i konkurrensen med framstående på det området.
Den 3: e internationella Han-couture designtävlingen, vars värd var New Tang Dynasty Television, hölls på Metropolitan Pavilion i New York den 16 oktober. Mer än 70 modedesigners samlades från hela världen och de visade upp olika klädstilar från tre dynastier: Tang- (618-907), Song- (960-1279) och Mingdynastin (1368-1644).
I gruppen för speciella plagg sade pristagare Gong Biqiong att det att omsorgsfullt värdesätta en traditionell Han-utstyrsel, helt från topp till tå, är som att uppskattar en perfekt målning eller en vacker dikt.
Gong har jobbat inom klädindustrin i mer än 10 år. Som modedesigner i Philadelphia vann hon också silverpriset i NTD Televisions första årliga internationella Han-couture designtävling.
Hon uppgav att hennes sökande efter Han-etniska mönster hade varit jobbig, utmanande, men fullt av glädje
Trots det faktum att hon inte kan leva på att designa Han-etniska kläder, längtar hon ändå efter att få arbeta som designer i Han-couturetraditionen.
– I klädindustrin överväger du bara, av företagsmässiga skäl, om klädstilen är välkommen eller kan blir populär på marknaden. Men önskan att designa Han-couture kommer uteslutande från mitt hjärta, sade hon.
– Kinesiska couturekulturen har en historia som har en egen djup innebörd. Att designa i Han-stil gör att jag kan beskriva den vackraste målning, enligt min egen estetiska uppfattning, sade Gong.
Gong Biqiong berättade att hennes första steg i förberedelserna inför en tävling är att leta efter idéer, genom att söka på Internet, läsa böcker, studera folkdräkter designade av andra designers i tv-serier och att söka bland sina egna tankar. Överväganden innefattar färgen på bältet, formen på jaden och den övergripande färgkombinationen hos ensemblen.
Hon förklarade också att hon letat efter lämpliga tyger sedan förra året. Hon gjorde flera rondor, sållade, gjorde urval och förbättrade. Hon är gör allt själv, klipper, syr, nålar upp, och nästar.
– Valet av färg och tyg till mannens kläder måste vara mycket detaljerade och strikta. Koordinationen av dräktens alla detaljer börjar definitivt med den matchande huvudbonaden. Den kräver perfektion vid koordinationen mellan huvudbonadens färg och stil, den vita inre skjorta, byxor, rock, och stövlar. Hela utstyrseln måste uppnå perfektion i alla aspekter, menar hon.
Gong berättar också att för att verkligen uppskatta traditionella Han-couture krävs kunskap om forntida kinesiska design, teknik, och särskilt det gamla begreppet att uppnå harmoni mellan himlen och människa.
Detta begrepp om harmoni mellan människa och himlen uttrycks i valet och kombinationen av färg och stil, och en harmonisk koordinering däremellan. Mönstren som används i hennes design har förts vidare i tusentals år, sade hon och tillade att de är både klassiska och eleganta.
– Processen att förbereda sig för den här tävlingen var mycket utmanande. Ibland kände jag att jag ville ge upp. Jag kunde bara fortsätta framåt eftersom jag älskar detta, sade Gong.
Översättning från engelska: