loading
Inrikes

Finland vill stärka sitt varumärke

Epoch Times Sverige

Finlands stora satsning på att stärka varumärket Finland har stannat av.

2008 tillsatte utrikesminister Alexander Stubb en arbetsgrupp som skulle hitta sätt att marknadsföra Finland, för att främja landets ekonomi, turism och internationella ställning.

”Arbetet som gjorts syns ingenstans idag. En av de viktigaste sakerna i varumäkesarbete är att locka företag och investeringar och i dessa har Finland inte lyckats över huvud taget,” sade teknologie doktor och konsulten Seppo Rainisto enligt Huvudstadsbladet.

Arbetsgruppen leddes av Jorma Ollila som sitter i Nokias styrelse. I rapporten som presenterades 2010 lyfte man fram att Finland har ett fungerande och lösningscentrerat samhälle, ren natur och hög utbildningsnivå.

Arbetet med marknadsföringen blev dock inte klart, och har inte följts upp systematiskt, då den nya regeringen, som tillträdde 2012, inte gav projektet några nya anslag, skriver tidningen.

Projektet har nu fortsatt som en del av ett nytt nätverk, Team Finland, som består av finländska aktörer och organisationer med internationell förankring. Bland dem finns Utrikesministeriet, Utvecklingscentralen för teknologi och innovationer, Tekes och Finpro.

Utrikesministeriets representant Timo Heino som är enhetscef för  Team Finland tycker att det fortsatta arbetet med att stärka varumärket har lyckats bra, enligt Huvudstadsbladet. Han säger att ”det är först nu som arbetet verkligen börjar”.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Finland vill stärka sitt varumärke

Epoch Times Sverige

Finlands stora satsning på att stärka varumärket Finland har stannat av.

2008 tillsatte utrikesminister Alexander Stubb en arbetsgrupp som skulle hitta sätt att marknadsföra Finland, för att främja landets ekonomi, turism och internationella ställning.

”Arbetet som gjorts syns ingenstans idag. En av de viktigaste sakerna i varumäkesarbete är att locka företag och investeringar och i dessa har Finland inte lyckats över huvud taget,” sade teknologie doktor och konsulten Seppo Rainisto enligt Huvudstadsbladet.

Arbetsgruppen leddes av Jorma Ollila som sitter i Nokias styrelse. I rapporten som presenterades 2010 lyfte man fram att Finland har ett fungerande och lösningscentrerat samhälle, ren natur och hög utbildningsnivå.

Arbetet med marknadsföringen blev dock inte klart, och har inte följts upp systematiskt, då den nya regeringen, som tillträdde 2012, inte gav projektet några nya anslag, skriver tidningen.

Projektet har nu fortsatt som en del av ett nytt nätverk, Team Finland, som består av finländska aktörer och organisationer med internationell förankring. Bland dem finns Utrikesministeriet, Utvecklingscentralen för teknologi och innovationer, Tekes och Finpro.

Utrikesministeriets representant Timo Heino som är enhetscef för  Team Finland tycker att det fortsatta arbetet med att stärka varumärket har lyckats bra, enligt Huvudstadsbladet. Han säger att ”det är först nu som arbetet verkligen börjar”.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024