loadingItalo, Italiens nya höghastighetståg, tillverkat av Ferrari, visas före sin invigninsresa till Neapel, vid Stazione Tiburtina den 20 april i Rom, Italien. (Foto: Giorgio Cosulich / Getty Images)
Italo, Italiens nya höghastighetståg, tillverkat av Ferrari, visas före sin invigninsresa till Neapel, vid Stazione Tiburtina den 20 april i Rom, Italien. (Foto: Giorgio Cosulich / Getty Images)
Utrikes

Ferraritåg bryter Italiens järnvägsmonopol

Marco Tistarelli, Epoch Times

Europas första privatägda höghastighetståg är i rullning. Italo började sin färd på söndagen på sin jungfrufärd från Neapel, Italien.

Det mörkröda, kulformade tåget med en topphastighet på 300 km i timmen (186 mph) kommer inledningsvis att betjäna sträckan Milan-Florens-Rom-Neapel och successivt expandera. Målet är att förkorta pendlingsavståndet mellan Neapel och Rom och förena de två naven i en storstad.

Satsningen, som leds av Ferraris ordförande Luca Cordero di Montezemolo, 64, tillsammans med några privata investerare, satsade 1 miljard euro 2006 för att lansera NTV (Ny passagerartransport SpA), för att sikta på Italiens 150-åriga monopol av den statliga järnvägsjätten Trenitalia.

”Äntligen kan italienska resenärer och turister välja”, angav Montezemolo i ett pressmeddelande.

Ferraris chef sade att sju tåg redan tillverkats av totalt 25 tåg som kommer att vara i drift till januari 2013. Målet, sade han, är att ”ta en 20-25 procents andel av marknaden senast 2014”, och få det att gå jämnt upp samma år. Företaget hoppas på att locka 8 – 9 miljoner passagerare per år vid det laget.

”Detta är en riskabel satsning för oss”, sade Montezemolo. ”Vi kommer att betala 120 miljoner euro i ett år för användning av spåren”, som förvaltas av det italienska järnvägsnätet.

”Vi har redan skapat mer än 1 000 arbetstillfällen med en 50-50 fördelning mellan män och kvinnor. Om det inte fungerar, misslyckas vi”, sade han.

Han har kallat Italos debut ”en dag som visar att vi har förtroende för vårt land”, och tillade att ”vi skall vara stolta över att vara den första i Europa med ett privat företag för höghastighetståg.

”Vi har den bästa italienska maten ombord, bra filmer och en vagn för avkoppling. Jag har aldrig sett något liknande tåg förut. ”

NTV:s avsikt är att skapa en nischmarknad med betoning på tjänster, inklusive Wi-Fi, bio, kameror för att kontrollera säkerheten för bagaget och konkurrenskraftiga priser.

Resenärer började boka biljetter den 15 april, den första dagen de blev tillgängliga.

Vid en presskonferens på söndagen kommenterade NTV:s vd Giuseppe Sciarrone: ”Det här var en viktig dag för oss och, jag tror, för landet eftersom det är för första gången i Europa som resenärerna har ett val.”

”Vi är nöjda med responsen som drivs av den entusiasm som skapats av Italos nymodighet. Den första månaden räknar vi med en belastningsgrad på 30 procent, sedan vill vi accelera lika fort som våra tåg ”, sade han.

Tillverkad av Alstom AGV, ett franskt företag som håller världens höghastighetsrekord på 574,8 km i timmen (574,8 mph), anses Italo vara det mest avancerade tåget i Europa.

Motorerna är placerade under vagnarna för att säkerställa mindre buller, bättre säkerhet och mer utrymme, enligt företaget. Det marknadsförs också som den grönaste transportören i Europa då 98 procent av delarna i det energisparande tåget är återvinningsbara.

NTV hoppas på att vinna konkurrensfördelar genom att erbjuda passagerarna lågprisbiljetter om de bokar tidigt eller färdas under tider då trafiken är låg.

Mauro Moretti, chef för Trenitalia, tonade ner pratet om en bitter rivalitet och sade att detta var ”en ny, unik utmaning… till förmån för våra kunder”, enligt ett uttalande.

Han sade den verkliga utmaningen kommer att vara sträckan Rom-Milano, där han förutser att ett priskrig kommer att uppstå ”mellan alla järnvägsföretag och flygbolag” vilket i slutändan gynnar kunderna.

Sträckan Rom-Milano utgör en av de mest lönsamma flygningarna i Europa, vilket många flygbolag kommer att ägna stor ppmärksamhet åt under den pågående utvecklingen.

Italos närvaro i järnvägsindustrin berodde delvis på att de italienska lagstiftarna insisterade på den ekonomiska liberalisering, vilket också har föranlett regeringen att inrätta en oberoende granskning av transportmyndigheten.

Artikel på engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingItalo, Italiens nya höghastighetståg, tillverkat av Ferrari, visas före sin invigninsresa till Neapel, vid Stazione Tiburtina den 20 april i Rom, Italien. (Foto: Giorgio Cosulich / Getty Images)
Italo, Italiens nya höghastighetståg, tillverkat av Ferrari, visas före sin invigninsresa till Neapel, vid Stazione Tiburtina den 20 april i Rom, Italien. (Foto: Giorgio Cosulich / Getty Images)
Utrikes

Ferraritåg bryter Italiens järnvägsmonopol

Marco Tistarelli, Epoch Times

Europas första privatägda höghastighetståg är i rullning. Italo började sin färd på söndagen på sin jungfrufärd från Neapel, Italien.

Det mörkröda, kulformade tåget med en topphastighet på 300 km i timmen (186 mph) kommer inledningsvis att betjäna sträckan Milan-Florens-Rom-Neapel och successivt expandera. Målet är att förkorta pendlingsavståndet mellan Neapel och Rom och förena de två naven i en storstad.

Satsningen, som leds av Ferraris ordförande Luca Cordero di Montezemolo, 64, tillsammans med några privata investerare, satsade 1 miljard euro 2006 för att lansera NTV (Ny passagerartransport SpA), för att sikta på Italiens 150-åriga monopol av den statliga järnvägsjätten Trenitalia.

”Äntligen kan italienska resenärer och turister välja”, angav Montezemolo i ett pressmeddelande.

Ferraris chef sade att sju tåg redan tillverkats av totalt 25 tåg som kommer att vara i drift till januari 2013. Målet, sade han, är att ”ta en 20-25 procents andel av marknaden senast 2014”, och få det att gå jämnt upp samma år. Företaget hoppas på att locka 8 – 9 miljoner passagerare per år vid det laget.

”Detta är en riskabel satsning för oss”, sade Montezemolo. ”Vi kommer att betala 120 miljoner euro i ett år för användning av spåren”, som förvaltas av det italienska järnvägsnätet.

”Vi har redan skapat mer än 1 000 arbetstillfällen med en 50-50 fördelning mellan män och kvinnor. Om det inte fungerar, misslyckas vi”, sade han.

Han har kallat Italos debut ”en dag som visar att vi har förtroende för vårt land”, och tillade att ”vi skall vara stolta över att vara den första i Europa med ett privat företag för höghastighetståg.

”Vi har den bästa italienska maten ombord, bra filmer och en vagn för avkoppling. Jag har aldrig sett något liknande tåg förut. ”

NTV:s avsikt är att skapa en nischmarknad med betoning på tjänster, inklusive Wi-Fi, bio, kameror för att kontrollera säkerheten för bagaget och konkurrenskraftiga priser.

Resenärer började boka biljetter den 15 april, den första dagen de blev tillgängliga.

Vid en presskonferens på söndagen kommenterade NTV:s vd Giuseppe Sciarrone: ”Det här var en viktig dag för oss och, jag tror, för landet eftersom det är för första gången i Europa som resenärerna har ett val.”

”Vi är nöjda med responsen som drivs av den entusiasm som skapats av Italos nymodighet. Den första månaden räknar vi med en belastningsgrad på 30 procent, sedan vill vi accelera lika fort som våra tåg ”, sade han.

Tillverkad av Alstom AGV, ett franskt företag som håller världens höghastighetsrekord på 574,8 km i timmen (574,8 mph), anses Italo vara det mest avancerade tåget i Europa.

Motorerna är placerade under vagnarna för att säkerställa mindre buller, bättre säkerhet och mer utrymme, enligt företaget. Det marknadsförs också som den grönaste transportören i Europa då 98 procent av delarna i det energisparande tåget är återvinningsbara.

NTV hoppas på att vinna konkurrensfördelar genom att erbjuda passagerarna lågprisbiljetter om de bokar tidigt eller färdas under tider då trafiken är låg.

Mauro Moretti, chef för Trenitalia, tonade ner pratet om en bitter rivalitet och sade att detta var ”en ny, unik utmaning… till förmån för våra kunder”, enligt ett uttalande.

Han sade den verkliga utmaningen kommer att vara sträckan Rom-Milano, där han förutser att ett priskrig kommer att uppstå ”mellan alla järnvägsföretag och flygbolag” vilket i slutändan gynnar kunderna.

Sträckan Rom-Milano utgör en av de mest lönsamma flygningarna i Europa, vilket många flygbolag kommer att ägna stor ppmärksamhet åt under den pågående utvecklingen.

Italos närvaro i järnvägsindustrin berodde delvis på att de italienska lagstiftarna insisterade på den ekonomiska liberalisering, vilket också har föranlett regeringen att inrätta en oberoende granskning av transportmyndigheten.

Artikel på engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024